Діти, які наразі відчувають переляк, невпевненість, страх, емоційну напругу, реагують на травму не так, як дорослі. У когось реакція настає одразу, у когось – набагато пізніше. Тому дорослі не завжди можуть визначити, коли саме дитині потрібна допомога.
Поради психолога Марини Нікітіної допоможуть батькам розібратися з деякими основними реакціями, навчитися правильно діяти та зрозуміти, коли потрібно шукати допомогу.
Психологи звертають увагу: більшість описаних нижче реакцій абсолютно нормальні для дітей, які переживають стрес після події, що травмує. Але якщо будь-який з цих видів поведінки триває понад 2-4 тижні або проявляється пізніше, дитині може знадобитися подальша допомога фахівців.
Є свої особливості у поведінці і всередині цієї вікової групи. Малята до 2 років, звичайно, не розуміють, коли відбувається травмуюча подія, але чудово відчувають хвилювання та розгубленість тих, хто про них піклується. Тому вони можуть виявляти ті ж емоції, що й їхні близькі, а можуть і змінити поведінку – віддалятися від людей, плакати без причин, відмовлятися грати своїми іграшками.
Дітям від 3 до 5 років, які розуміють наслідки травматичної події, важче пристосуватися до змін свого життя чи втрат. Тому потрібна постійна підтримка дорослих.
Діти і підлітки у цьому віці можуть виявляти такі само реакції, як і молодша вікова група, зазначають психологи. Найчастіше вони вимагають більшої уваги з боку дорослих. Деякі можуть почуватися безпорадними чи винними, бо нічого не вирішують і не можуть взяти на себе роль дорослих у критичній ситуації.
Важливо, що підлітковий вік, який «офіційно» триває до 19 років, – найважливіший період у становленні психіки. А тривожні розлади і без війни найбільш поширені у віковій групі 14-19 років. Тому до дітей, яких ми вже зараховуємо до дорослих, наразі треба бути особливо уважними. Вони реагують на травми вже як дорослі, а ось «запас міцності» у них не такий сильний.
Усередині цієї вікової групи теж є свої нюанси у поведінці.
Ця група проходить через безліч фізичних та емоційних змін, пов'язаних з їхнім етапом розвитку, тому їм може бути навіть складніше впоратися з травмою. Реакції можуть бути такі:
Хороша новина в тому, що діти зазвичай швидко відновлюються і повертаються до нормального емоційного стану. Звичайно, за необхідної наразі підтримки з боку дорослих, заснованої на любові, близькості та турботі. Що ми повинні робити?
1. Допомогти дітям висловити емоції через розмову, лист, малювання чи співи. Більшість дітей самі хочуть говорити про травматичну подію, потрібно просто надати їм цю можливість. Слід прийняти їхні почуття та обов'язково сказати, що смуток, хвилювання та стрес – це нормально. Пояснити, що плач зазвичай допомагає зняти стрес і вгамувати тугу. Стати для дитини найкращим слухачем.
2. Запитати у дитини, що вона знає про те, що сталося, що бачила по телевізору чи чула від друзів? Обмежити доступ до цієї інформації, щоб вона мала час без нагадувань про подію. Не допускати, що її обговорення було головною темою у розмовах вдома чи з оточуючими. Якщо йдеться про підлітків, то намагатись дивитися новини разом і лише з офіційних джерел.
3. Дозволяти ставити запитання та відповідати на них.
4. Допомогти знайти хороше у тому, що сталося. Наприклад, героїчні вчинки, допомога від друзів, підтримка незнайомих людей. Діти можуть краще пережити травму, якщо допомагатимуть іншим. Цим можуть бути навіть листи підтримки постраждалим людям або листи-подяки тим, хто допомагав.
5. Не давати дітям бачити прояви сильних емоцій. Вони можуть спостерігати, що дорослі хвилюються або плачуть, але крики, стогін, биття посуду чи меблів можуть сильно налякати або посилити травму.
6. Демонструвати дітям, як потрібно займатися собою та організовувати своє життя. Крім того, якщо дорослі у здоровому фізичному та емоційному стані, їм легше підтримувати і дітей. Тому потрібно стежити за собою, виконувати щоденні побутові справи, висипатись і не розпускатися.
Психологи закликають батьків бути дуже уважними та обережними. Придивіться до дитини, промацайте ґрунт, не вимагайте обговорення травм або експресивних занять. Деяким дітям може бути страшно про це говорити, хтось навіть може знову пережити травмуючу ситуацію через обговорення або якщо слухатиме розмови про неї.
Якщо ви розумієте, що не справляєтеся самі, особливо якщо дитина втратила близьку людину, звертайтеся за допомогою до фахівців.
Психолог Світлана Ройз розробила комплекс тілесних ігор, які допоможуть впоратися з емоційною напругою та травмуванням. Вони чудово підійдуть малюкам та дітям молодшого та середнього шкільного віку. Рекомендується робити їх разом прямо з ранку:
1. «Здоровкаємося» з тілом: доброго ранку, носик; доброго ранку, щічки; доброго ранку, плечики і т.д. – торкаємося різних частин тіла зверху до низу, кажучи ці слова і цілуючи дитину.
2. «Ліплення»: розминаємо тіло, як пластилін.
3. «Колобок»: спочатку «насипаємо муки» – проходимося легкими рухами по всьому тілу, потім «наливаємо води» – рухи, які гладять. Ліпимо тісто і робимо колобок – дитина сидить, обійнявши себе руками, а дорослий обіймає за спину. Розводимо руки - колобок випечений.
4. «Поцілунки»: квадратний, трикутний, овальний – цілуємо чоло чи щоку багатьма поцілунками, ніби малюючи ними фігуру.
5. «Люлечка»: сідаємо за дитиною, обіймаємо за спину та гойдаємо.
6. "Обіймашки": обійми мене сильніше, ніж я тебе.
7. «Кенгуру»: сідаємо животом до живота і міцно обіймаємось.
8. «Килимок»: простукати все тіло наче килимок, коли його вибивають;
9. "Орангутанг": стукати себе по верхній частині грудей з криком "Я-я-я-я-я!"
10. «Якого кольору поцілунок»: наприклад, зараз я тебе цілую рожевим поцілунком, тепер жовтим. Дитина запам'ятовує, а потім вгадує, де якого кольору поцілунок.