28501
0
18 квiтня
Завантажити ще

Почалося: як і чому в української блогерши відсудили 250 тисяч. Кому приготуватися?

Почалося: як і чому в української блогерши відсудили 250 тисяч. Кому приготуватися?
Фото: instagram.com/diva_olivka

Перший пішов. У Господарському суді Києва створено судовий прецедент: Instagram-блогерша Алевтина Черкашина, відома як diva_olivka, повинна виплатити чверть мільйона гривень за невиконання взятих на себе зобов'язань.

Розіграш подарунків

Безтурботне життя інстаблогерів добігає кінця. Якщо раніше їх не притягали за невиконання зобов'язань перед рекламодавцями, то тепер, схоже, картина змінюється. Рекламодавці захотіли себе убезпечити і почали давати гроші блогерам за рекламу тільки під конкретні гарантії, скріплюючи все договорами. А якщо не подобається - знайдемо інших блогерів, їх же зараз хоч греблю гати.

Ця історія почалася у серпні 2020 року. До агентства з інфлюенс-маркетингу I Am Influencer звернулася відома (1,3 мільйона абонентів) блогерша Алевтина Черкашина.

- Вона звернулася до агентства з пропозицією провести іменний розіграш (Giveaway) на її акаунті в Інстаграмі, - каже власниця агентства I Am Influencer Вероніка Синиця. - За це Алевтина обіцяла залучити на сторінки спонсорів 50 тисяч підписників. Ми обговорили умови, підписали договір, визначили її гонорар, внесли передоплату розміром 250 000 гривен, закупили призи на розіграш.

Не набрала підписників

З самого початку все йшло дуже добре. Після першого ж сторіс і посту Алевтина забезпечила прихід близько 20 тисяч осіб. Потім зробила ще пост і сторіс, і в цілому на резервний акаунт підписалося 22800. Але потім щось пішло не так.

- У giveaway це поширена практика. Не завжди блогер може виконати гарантований прихід. В такому випадку є інструменти, які йому допоможуть. Наприклад, закупівля реклами у інших блогерів. Ще можна поставити пости на таргет (впливати тільки на цільову аудиторію. - Прим. авт.). Звернутися до друзів-блогерів. Є досить багато способів,

пояснює Вероніка.

Закуповувати рекламу в інших блогерів Алевтина Черкашина не захотіла. І прийняла рішення завершити розіграш раніше обумовленої дати.

- Ми дуже довго її просили продовжити роботу. Вірили, що Алевтина зможе виконати договір. Так, не з одного-двох постів, можливо, - довелося б робити щоденні сторіс та ще інші активності і пости. І таким чином всі сторони були б задоволені, - запевняє наша співрозмовниця. - Ми ж не могли завершити іменний розіграш за неї. Але на всі прохання отримали відмову, після чого відправили претензію з проханням покрити збитки, а потім вже звернулися до суду.

Стягнули тільки 250 тисяч

За позовом з Алевтини Черкашиной зажадали стягнути 1 250 000 гривень. З них 250 тисяч - штраф за невиконання умов договору, 700 тисяч гривень - упущена вигода, 250 тисяч - матеріальний збиток і 50 тисяч - моральний.

- Мені невідомі випадки, коли б блогерів притягували до відповідальності через суд. Наш кейс, по суті, є прецедентом в Україні. Однак, детально вивчивши всі обставини, дійшли висновку, що це досить зрозуміла категорія судових справ: залучення до відповідальності за неналежне виконання зобов'язань за договором,

каже адвокат Євген Артюхов.

У результаті Господарський суд міста Києва постановив стягнути з блогерки Алевтини Черкашиної 250 тисяч гривень штрафу. В іншій частині заявлених позовних вимог відмовлено.

На жаль, позицію самої Алевтини редакції дізнатися не вдалося, оскільки на наші прохання прокоментувати ситуацію вона не відгукнулася. Але ми готові надати їй слово.

Зайшов великий бізнес

- 4 роки тому ринок інфлюенс-маркетингу в Україні був досить неорганізованим. Багато блогерів працювали без ФОПів. І, звичайно ж, багато рекламних інтеграцій будувалися на довірі, а це завжди включає в себе велику кількість ризиків, - пояснює Вероніка Синиця.

Але наразі тенденція ринку інфлюенс-маркетингу в Україні йде до того, щоб робота з блогерами велася за умови укладення договору, де кожна сторона несе відповідальність за свої дії. До того ж у цей ринок зайшов великий бізнес, який нині і працює виключно за договорами, бажаючи убезпечити себе від небажаних наслідків.

Існують так звані бріфи з умовами, які блогер має виконати. Там вказуються кількість проявів: пости (фото або відео), сторіс, прописується дата, коли блогер зобов'язаний зробити публікацію матеріалу. У договорі також прописана умова, що матеріал має бути узгоджений з агентством і клієнтом. Прописується кількість правок. І що допускається, а що не допускається в матеріалі. На основі цього брифу складається договір.

Вероніка Синиця. Фото: www.instagram.com/siniciliya

Вероніка Синиця. Фото: www.instagram.com/siniciliya

ДО РЕЧІ

Адвокат Євген Артюхов вважає, що цей процес може дати старт початку багатьом судовим справам у сфері блогерства.

- Я думаю, наш процес буде прикладом для всієї блогерскої спільноти, прикладом того, що всі правовідносини потрібно формалізувати цивілізовано, як це роблять у країнах з розвиненою демократією та ринковою економікою. Тому прогнозую, що найближчим часом з'явиться ціла категорія суперечок у даній сфері, до нас надходить величезна кількість запитів від інфлюенсерів, рекламодавців і тих, хто користується послугами блогерів. Ця справа буде відправною точкою в даній категорії справ.

Новини по темі: Суд Контракт Блогери