Вже скоро два роки ми живемо з урахуванням регулярних повітряних тривог. Часто ми змушені припиняти роботу, щоб пересидіти в укритті, або не мати можливості доїхати до роботи (а то й до іншого міста) через зупинки транспорту. Як законодавство регулює наше повсякденне життя з урахуванням цих часом багатогодинних «привітів від росіян», що вважається прогулом та як бути із запізненням на потяг?
Керівництво компанії або підприємства зобов'язане забезпечити цивільний захист своїх співробітників та клієнтів/відвідувачів під час сповіщення про повітряну тривогу.
Відповідно до ст. 153 Кодексу законів про працю України, роботодавець не має права вимагати від співробітника, щоб той продовжував роботу, якщо це є небезпечним для життя. Співробітник може відмовитися від виконання роботи, якщо склалася ситуація, що загрожує його життю чи здоров'ю.
Хоча прямої відповідальності за роботу підприємства під час повітряної тривоги немає у законодавстві. Але якщо роботодавець не вжив заходів, щоб захистити своїх співробітників (і особливо якщо вони постраждали під час повітряної тривоги), то він може бути притягнутий як до адміністративної (ст. 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення), так і до кримінальної відповідальності (ст. 271 КК України).
Якщо працівник перебуває в укритті під час повітряної тривоги та не може продовжувати там свою роботу, то згідно зі ст. 113 Кодексу законів про працю, для нього може бути оформлений прогул через виробничу ситуацію, небезпечну для життя та здоров'я не з його вини. У цьому разі за працівником зберігається середній заробіток.
Якщо в укритті співробітник може виконувати свої робочі завдання, то для оформлення простою немає причин, і оплата праці відбувається за загальних підстав.
Знаходження в укритті під час повітряної тривоги може бути поважною причиною відсутності людини на роботі, тільки якщо час її відсутності збігається з періодом повітряної тривоги і часом, за який він прибуває з офісу в укриття та назад.
Це може бути укриття і в приміщенні офісу, у бомбосховищі, обладнаному роботодавцем, або спеціальних місцях у населених пунктах (їх списки зазвичай знаходяться на офіційних сайтах органів місцевого управління).
Працівник сам вирішує, в якому укритті йому безпечніше перебувати під час повітряної тривози у робочий час - в офісі чи у спеціальному укритті, наприклад, на сусідній вулиці.
Прогул – це відсутність на роботі протягом 3 годин. Однак, якщо працівник був відсутній, поки тривала повітряна тривога (плюс час дістатися до офісу), і це підтверджується часом оголошення тривоги та відбою, то це вимушений прогул з поважної причини.
Якщо ж працівник був відсутній два дні, а потім пояснив, що сидів у укритті (а тривоги в цей час були двічі по 1,5 години), то це прогул, оскільки працівник мав перебувати у укритті лише під час повітряної тривоги, а після її відбою – повернутися на робоче місце.
Досі немає єдиної думки, чи мають право працювати під час повітряної тривоги магазини, кафе, ресторани.
З одного боку, вони мають бути закриті з метою збереження життя та здоров'я працівників та відвідувачів. З іншого - закон не говорить про це прямо, мовляв, мають закритися і крапка. Органи місцевого самоврядування самі вирішують цю проблему.
Так, у деяких містах України спеціальні комісії обстежують заклади, які підпадають під статус «установи подвійного призначення» та які можна використовувати як укриття. Логічно припустити, що йдеться, в тому числі, про підвальні та напівпідвальні приміщення, де часто розташовуються невеликі кафе, спортзали тощо. Комісії надають їм можливість працювати в умовах повітряної тривоги, одночасно надаючи укриття всім охочим. І це не лише клієнти закладів, а й перехожі з вулиці. На таких закладах ставиться маркування «укриття», аби люди знали, що тут можна сховатися та перечекати повітряну тривогу.
Якщо пасажири через оголошену повітряну тривогу не змогли вчасно потрапити на вокзал і сісти у свій потяг, то вони можуть скористатися своїм квитком протягом 24 годин, обравши потрібний їм рейс у тому ж напрямку. Це правило «Укрзалізниця» запровадила як для внутрішніх, так і міжнародних рейсів.
Міняти квиток у касі не треба, а треба підійти до начальника поїзда, який зорієнтує, на якому місці пасажир може поїхати. Але якщо поїзд стоїть на станції лише кілька хвилин, краще заздалегідь звернутися до чергового станції, а він зв'яжеться з диспетчером. Той і скаже, де є вільні місця для пасажира, що спізнився.
У цьому випадку автобус/тролейбус/трамвай мають довезти пасажирів до найближчого укриття, щоб вони мали можливість перебувати там до відбою. При цьому транспорт може зупинитись як на найближчій зупинці, так і поряд з укриттям. У більшості міст громадський транспорт зупиняє свою роботу.
Часто повітряні тривоги звучать уночі, а вранці діти приходять до школи невиспані і не здатні сконцентруватися. Міністр освіти та науки України Оксен Лісовий упевнений, що нічого страшного не станеться, якщо дитина пропустить перший урок після нічної тривоги.
- Потрібно бути реалістами і розуміти, що дитина, яка втомилася, навряд чи зможе сприймати матеріал на уроці і мати необхідний рівень концентрації, - повідомив Лісовий.
Він порекомендував надолужувати пропущені знання на освітніх платформах, а якщо пропущеною виявилася самостійна або контрольна робота, школярі повинні мати можливість її здати в інший час.
Педагог немає права передавати батькам дитину з укриття. До завершення повітряної тривоги дитина повинна залишатися у захищеному місці.
Якщо працівники освітніх установ, школярі та студенти під час сигналу повітряної тривоги знаходяться вдома або дорогою до школи/ВНЗ, вони повинні терміново пройти до найближчого укриття.