21 грудня
Завантажити ще

Що не так з МіГ-29 та навіщо Україні американські літаки F-16

Що не так з МіГ-29 та навіщо Україні американські літаки F-16
Фото: wikimedia.org

Днями спалахнула активна дискусія з приводу того, чи потрібні Україні американські багатофункціональні літаки F-16. Причому Київ і заокеанські союзники мають різне бачення цього питання. KP.UA розбиралася, у чому проблема.

Американський F-16 може протистояти російському Су-30

Головнокомандувач Збройних сил України Валерій Залужний зазначив, що українським захисникам потрібні західні літаки-винищувачі F-16.

І отриманих МіГ-29 – недостатньо. Західні літаки серії F пройшли кілька етапів модернізації - вони оснащені новою станцією радіолокації і високоточним озброєнням. А на старі МіГ-29 (вже отримані нашими військовими як допомога від союзників) не можна ставити сучасні ракети, стверджує речник ЗС ЗСУ Юрій Ігнат.

За його словами, радянський винищувач МіГ-29 не здатний протистояти російському Су-30, тому Збройним силам України потрібні західні F-16.

- МіГ-29 залишився у четвертому поколінні, у 70-80 роках (минулого століття. - Ред.). А західні літаки серії F, наприклад, F-16, проходили кілька етапів глибокої модернізації, - пояснив представник ЗСУ.

Радянський літак Міг-29 застарів і поступається російському Су-30. Фото: wikimedia.org

Радянський літак Міг-29 застарів і поступається російському Су-30. Фото: wikimedia.org

Замість літаків - ППО та бронетехніка

Проте міністр оборони США Ллойд Остін стверджує протилежне. Він сказав, що Україні зараз найбільше потрібні системи протиповітряної оборони, ракети та бронетехніка, а винищувачі F-16 не допоможуть ЗСУ на цій фазі війни.

- Щодо F-16: якщо таке рішення буде ухвалено, то щоб передати їх, знадобиться близько 18 місяців. Але це не допоможе ЗСУ у поточній фазі бойових дій. Чи можуть українці отримати такі можливості колись у майбутньому? Ми всі вважаємо, що так, – зазначив він.

- Чого вони найбільше потребують зараз – це засобів протиповітряної оборони. Це є критично важливою потребою на полі бою. Їм також потрібні засоби вогневої поразки дальньої дії та бронетехніка, - зазначив глава Пентагону і висловив упевненість, що постачання в Україну таких можливостей, а також проведення навчань для ЗСУ здатні змінити ситуацію на полі бою у найближчій перспективі.

У лютому 2023 року президент США Джо Байден заявив, що Україні не потрібні винищувачі F-16. Натомість, за його словами, є необхідність у танках, артилерії, протиповітряній обороні, HIMARS. За два тижні до цієї заяви група демократів та республіканців звернулася до Байдена із закликом передати Україні винищувачі. У листі до глави США законодавці писали: "Сучасні літаки, які просить Київ, але адміністрація президента все ще не погодилася їх відправити, можуть стати вирішальними для контролю за українським повітряним простором у 2023 році".

Літаки F-16 американського виробництва Україна потребує ще на початку повномасштабного вторгнення. Перевага цих винищувачів четвертого покоління – в універсальності. Вони можуть виконувати функції і штурмовика, і бомбардувальника, і винищувача-перехоплювача. До того ж, частина країн НАТО виводить їх з експлуатації, використовуючи F-35 п'ятого покоління.

Без літаків контрнаступ неможливий

Валерій Романенко. Фото: aviamuseum.com.ua

Валерій Романенко. Фото: aviamuseum.com.ua

Тож чи потрібні нам ці літаки і чому США відмовляють Києву? Авіаексперт Валерій Романенко вважає, що потрібні.

– Україна зараз перебуває на межі своїх авіаційних можливостей і навіть у питаннях протиповітряної оборони. Адже нам ще треба буде прикривати війська на марші під час наступу. А авіація може зупинити будь-який наступ, і росіяни можуть своїми літаками зірвати наш контрнаступ. Це аксіома – якщо немає панування у повітрі, то ніякий наступ неможливий, - пояснює експерт.

А небажання США постачати нам свої літаки, на його думку, викликане фінансовими питаннями та вартістю самих літаків.

– Один літак у базовій комплектації – це 60 мільйонів доларів. Із запчастинами, додатковим двигуном, озброєнням та підготовкою пілотів – це вже 120 мільйонів доларів. А нам потрібна повітряна бригада – 24-28 літаків. Тобто виходить досить велика сума, - каже Валерій Романенко.

Олег Жданов. Скріншот відео ТСН

Олег Жданов. Скріншот відео ТСН

Експерт із питань міжнародної безпеки Олег Жданов пояснює небажання американців давати нам свої літаки прогнозами американських експертів.

– США не бачать зараз потреби в авіаційній підтримці України. Вони вважають, що росіяни не активно використовують свою авіацію на фронті. А треба посилювати українське сухопутне угруповання. Та й зараз авіація використовується обома сторонами на фронті не дуже інтенсивно, – пояснює експерт. - Але американські літаки нам потрібні, тому що українські ЗСУ відчувають дефіцит у них. До того ж у нас мало літаків і радянського зразка.

Що ж до перспектив постачання американських літаків, то Олег Жданов вважає, що це питання може вирішитися в майбутньому, навіть перед самим українським контрнаступом. У нас воно заплановане найближчим часом, може, на той момент і прилетять американські F-16, припускає експерт.

Довідка «КП»

F-16 пройшов кілька модернізацій. Він зараз має перевагу над російськими літаками.

Характеристики F-16:

  • Екіпаж - 1 людина
  • Довжина - 15 метрів
  • Розмах крил - 9,5 метра
  • Максимальна швидкість - 2+ Маха (2,4 тис. км/год)
  • Максимальна злітна вага - 21,7 тонни
  • Вага бойового навантаження - 1,1 тонн
  • Точок підвіски - до 13

F-16 – простий у обслуговуванні, літаків такого типу чимало у США та Європі. Тобто ВСУ не матиме проблем із обслуговуванням та відновленням техніки. Важливим обмеженням цього літака є невелика дальність польотів. Винищувач F-16 може завдавати ударів по наземних цілях різними типами зброї, а також стати частиною протиповітряної оборони України.

Наразі на озброєнні Повітряних сил ЗСУ є аналог F-16 – МіГ-29. Але вони програють в електроніці та системах управління. F-16 також значно краще МіГ-29 щодо озброєння.

Характеристики МіГ-29:

  • Екіпаж – 1 особа (у навчально-бойовій модифікації – 2)
  • Довжина – 17,32 метра
  • Висота – 4,73 метри
  • Розмах крила – 11,36 метра
  • Максимальна швидкість – 2450 кілометрів на годину (2,3 Маха)
  • Тяга одного двигуна в режимі "повний форсаж" – 8300 кілограм-сил
  • Практична стеля – 18 тисяч метрів
  • Практична дальність польоту на великій висоті – 1430 км (з підвісними паливними баками – 2100 км)
  • Максимальна злітна вага – 18,1 тонни
  • Максимальна вага бойового навантаження – 2,18 тонни

МіГ-29 озброєний авіаційною гарматою з калібром 30 мм, і її боєзапас становить 150 снарядів. Також на літак можна підвісити до шести ракет та бомб.