Завдяки угоді про відкриття українських чорноморських портів Україна зможе отримати значні валютні надходження, що насамперед гарантує подальше функціонування аграрного сектора нашої держави. Про це заявив міністр аграрної політики та продовольства України Микола Сольський.
- Стамбульська угода – велика робота, яку виконали військові і команда Мінінфраструктури. Вона напряму дуже впливає на багато процесів, які відбуваються в світі, але насамперед – в Україні, – запевнив міністр.
За його словами, основною причиною загрози світового голоду чи можливого дефіциту продовольства в Україні може бути те, що українські фермери не матимуть грошей, а отже, мотивації для продовження посівних робіт. Після розблокування морських портів обсяг експорту зернових має збільшитися.
Крім того, буде значно здешевлена логістика. Адже наразі з ціни умовно в $ 350 за тонну український фермер має тільки близько $ 100, решта – вартість транспортування. При цьому в ринкових умовах, до блокади портів, фермер віддавав інфраструктурі тільки 15 % від ціни агропродукції.
- Нам до цього потрібно повертатися. Якщо цього не станеться, настане ще більша проблема – в першу чергу в Україні, а потім у світі, – вражає Сольський.
Міністр додав, що відкриття портів – один із факторів у світі, що наразі впливає на ціну зерна. Так, біржа відреагувала ще в день підписання угоди: котирування на пшеницю і кукурудзу дещо знизилися. Разом з тим, для українських фермерів відпускна ціна уже збільшилася: на 20–30 % на ріпак, 10–20 % на кукурудзу, та 10 % на пшеницю.
За словами міністра інфраструктури Олександра Кубракова, протягом найближчих 2 днів у Стамбулі будуть розроблені внутрішні технічні документи координаційного центру. Очікується, що він розпочне роботу з 27 липня. Діяльність координаційного центру буде полягати у нагляді та координації функціонування гуманітарного коридору. В той же час вона не буде поширюватись на територіальні води України.
Угоди про експорт українського зерна були підписані у Стамбулі 22 липня. Відразу після цього РФ обстріляла одеський порт, поставивши їх реалізацію під загрозу.