Array ( [0] => 2829 [1] => 2836 [2] => 2850 [3] => 2860 [4] => 2871 [5] => 2883 [6] => 2890 [7] => 2898 [8] => 2921 ) 1
0
Завантажити ще

Доступ до Верховної Ради тільки за ковід-сертифікатом. Чому парламентські юристи проти?

Доступ до Верховної Ради тільки за ковід-сертифікатом. Чому парламентські юристи проти?
Фото: УНІАН

У четвер, 21 жовтня, народні депутати хочуть розглянути проект постанови авторства Михайла Радуцького про посилення карантинних обмежень в парламенті. Депутат пропонує пускати в будівлю Верховної Ради тільки тих, хто має ковід-сертифікат (про повну вакцинацію або хоча б про отримання першої дози вакцини), негативний ПЛР-тест або довідку про те, що перехворів коронавірусом не пізніш як півроку тому.

У такій ситуації нормальна робота державних установ можлива тільки за умови максимально рівного охоплення щепленнями персоналу і відвідувачів

Такі обмеження стосуватимуться як народних депутатів діючого скликання, так і їх попередників, помічників народних депутатів, парламентських журналістів, співробітників Апарату ВРУ, міністрів і т.д. Під ініціативою Радуцького підписалися близько 50 народних обранців.

«Кількість нових випадків коронавірусної хвороби в Києві наблизилася до минулих пікових показників, зафіксованих в квітні 2021 року. У найближчі дні кілька регіонів України можуть потрапити в «червону» зону поширення коронавіруса. У такій ситуації нормальна робота державних установ можлива тільки за умови максимально рівного охоплення щепленнями персоналу і відвідувачів », - сказано в пояснювальній записці до проекту постанови.

Діють два документи

Парламентські юристи уважно вивчили документ і озвучили свою думку, чому проект постанови Михайла Радуцького не можна приймати в такому вигляді. Ось головні застереження представників Головного науково-експертного управління Верховної Ради.

По-перше, на сьогоднішній день в Україні діють два головних документи, які стосуються вакцинації. Перший закон від 6 квітня 2000 року, який встановлює, що всі громадяни України зобов'язані зробити щеплення від дифтерії, кашлюку, кору, поліомієліту, правця, туберкульозу згідно з календарем вакцинації. Другий документ - наказ МОЗ від 4 жовтня 2021 року про перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають профілактичній вакцинації (мається на увазі проти коронавіруса).

«У цьому переліку відсутні категорії осіб, які пропонується передбачити в проекті постанови», - вказують на юридичну колізію експерти ГНЕУ парламенту. Тобто спочатку потрібно на рівні Міністерства охорони здоров'я передбачити обов'язкову вакцинацію для народних депутатів, їх помічників і парламентських журналістів, співробітників Апарату ВРУ, а лише потім вносити обмеження.

Суперечить статусу депутата

По-друге, норми проекту постанови суперечать Конституції і закону про статус народного депутата.

«Народний депутат діючого скликання при пред'явленні посвідчення народного депутата України користується правом безперешкодно відвідувати органи державної влади та органи місцевого самоврядування, а також правом безперешкодного доступу на всі підприємства, в установи та організації, розташовані на території України, незалежно від їх підпорядкування, форм власності, режиму секретності. Вимоги про пред'явлення чи оформлення інших документів, а також особистий огляд народного депутата, огляд та перевірка його речей забороняються, якщо інше не встановлено законом (постанова ВРУ - це лише підзаконний акт, який має меншу юридичну силу, ніж закон. - Авт.). На нашу думку, це положення закону поширюється також і на випадки доступу народного депутата України в приміщення Верховної Ради України, яка є органом державної влади », - сказано у висновку ГНЕУ.

І ще три причини

По-третє, у разі недопуску невакцинованих народних депутатів на робоче місце (в зал пленарних засідань, в робочий кабінет в комітеті ВРУ. - Авт.) буде вважатися це пропуском роботи з неповажної причини і підставою для невиплати зарплати за цей день? Проект постанови не дає відповіді на це питання.

По-четверте, а як бути, якщо депутат має медичні протипоказання до вакцинації? І на це питання законодавча ініціатива Михайла Радуцького не дає відповіді.

По-п'яте, експерти ГНЕУ вважають, що потрібно змінити підходи і до дати, коли проект постанови набуває чинності. 

«Пункт 3 проекту передбачає, що постанова набуде чинності з дня, наступного за днем його опублікування. Разом з цим, зауважимо, що введення передбаченого проектом режиму допуску в приміщення адміністративних будівель Верховної Ради України з дня, наступного за днем опублікування відповідної постанови, несе ризики створення паралічу роботи парламенту і істотного ускладнення забезпечення його діяльності, в зв'язку з чим відповідні положення потребують доопрацювання », - звертають увагу юристи в своєму висновку.

ДО РЕЧІ

У зв'язку з пандемією коронавіруса в 2020-м Дмитро Разумков закрив кулуари 2-го поверху і практично закрив допуск журналістів у ложу преси. У вересні 2021-го трохи послабив обмеження, надавши можливість 40, а потім і 50 журналістам працювати в кулуарах Ради. 6 жовтня голова парламенту Дмитро Разумков підписав розпорядження про нові правила роботи преси в будівлі Верховної Ради на Грушевського, 5 - повністю відкрив кулуари 2-го і 3-го поверхів для журналістів.