В листопаді-грудні 2023 року активісти ГО "Спільномова" розробили, протестували, а з січня 2024-го почали впроваджувати в школах Києва нову методику вимірювання не лише активного словникового запасу дітей, а й розуміння почутого учнями 1-2 класів на уроках. Виявилося, що "першачки" не чують майже половину почутого на уроках. Про це у Facebook повідомив засновник ГО "Спільномова" Андрій Ковальов.
- Розуміння почутого є однією з основних компетентностей для початкової школи, від цього залежить ефективність навчання загалом. Наші попередні дослідження в садках показали, що 85% 5-річних дітей в Києві володіють українською на недостатньому рівні. Зараз, після детального аналізу аудіофайлів, маємо перші результати вимірювань в школах Києва. Отже, в середньому діти в 1 класі не розуміють 40% від почутого від модератора, 65% (2/3) від всіх дітей не розуміють понад 50% почутого, 29% (майже 1/3) не розуміють понад 75% почутого, - йдеться у дописі.
Дослідники припускають, що така ситуація значною мірою є причиною низьких результатів українських учнів в PISA-2022 (41% 15-річних підлітків не опанували читання з розумінням на базовому рівні). Тепер науковці продовжують вимірювання мовного середовища в садочках та школах Києва. Все більше закладів освіти (приватних та комунальних) ініціюють такі вимірювання у себе. Також тема мовного середовища є все більш важливою для батьків дітей при виборі навчального закладу.
Варто зазначити, що результати таких вимірювань є досить шокуючими для більшості батьків. Але з них починаються зміни мовного середовища в закладі освіти на краще.