Array ( [0] => 2829 [1] => 2836 [2] => 2850 [3] => 2860 [4] => 2871 [5] => 2883 [6] => 2890 [7] => 2898 [8] => 2921 ) 1
0
Завантажити ще

Мені 21: ностальгічний флешмоб у фейсбуці – лише тренажер для ШІ

Мені 21: ностальгічний флешмоб у фейсбуці – лише тренажер для ШІ
Фото: pexels.com

У соціальній мережі Facebook новий флешмоб – користувачі викладають свої фото у 21-річному віці. Одна з версій - цей захід проходить на честь 21-ї річниці від дня заснування соцмережі. За іншою версією, як повідомляє видання The New York Times,  американець Деміан Раффа з Арізони виклав у інстаграмі своє фото в 21 рік, коли йому вперше дозволили на законних підставах випити пива. Ажіотаж, який викликала ця публікація, здивував автора. Флешмоб підхопили і понесли світом не тільки користувачі інстаграм, а й фейсбука. Можливо, вже є він і в інших соцмережах. Чому 21? Тому що в багатьох країнах ця дата вважається повноліттям.

Ну а раз і Facebook тепер повнолітній, заразом пригадаємо в Коротко про, як все починалося (див. Як це було).

Не вперше

«Фейсбучани» старанно переглядають свої фотоархіви: хтось у 21 рік ганяв комп'ютерну іграшку, а хтось народив уже другу дитину. Багато хто в цьому віці закінчував виші, створював сім'ї, йшов до армії або писав перші стартапи. Фотографії гріють душу авторів і викликають веселі обговорення, проте не все так здорово і радісно може бути, якщо згадати, з чим ми маємо справу: по-перше, із соціальною мережею, по-друге, зі штучним інтелектом. Перша дозволяє другому навчатися з немислимою швидкістю, і фотографії людей - з їхньою мімікою, жестикуляцією, манерами - все це чудовий навчальний матеріал для ШІ. Простіше кажучи, скоро «дип фейки», які нас уже й так турбують своєю надмірною схожістю зі справжніми живими людьми, стануть ще правдоподібнішими. Навіть якщо спочатку флешмоб міг бути просто веселою забавою, то не використати такий масив даних для порівняння того, як змінюються люди,  з боку ШІ було б безглуздо.

А дзвіночок вже був: у 2019 році в тому ж Facebook гуляв популярний флешмоб #10yearchallenge. Учасники цієї онлайн-акції публікували свої фото – свіжі та десятирічної давності. До акції приєдналися і звичайні користувачі, і знаменитості – Тіна Тернер, Нікі Мінаж та Єва Лонгорія, які, наприклад, виклали фото «10 років тому» і «зараз».

Тоді ж було висловлено перші побоювання експертів з кібербезпеки, мовляв, чи не тренування це для ШІ, щоб він краще розпізнавав людей на фото? Кілька фотографій однієї людини в різні роки життя – просто чудовий навчальний посібник для нейромережі. При цьому, як ми пам'ятаємо, коли говоримо "Фейсбук" – маємо на увазі "Інстаграм" (і обидві мережі входять до корпорації Meta), де нестачі у фотографіях людей у ​​різні роки, у різних позах, інтер'єрах та у різних видах освітлення немає і не буде ще довго.

Facebook відхрестився тоді від цієї акції, заявивши через своїх пресаташе, що користувачі соцмережі просто веселяться і ніхто зі співробітників компанії до цього не має відношення. Але ще не вщухли відлуння скандалу 2018-го, коли Facebook зізнався у витоку особистих даних своїх користувачів, а Цукерберг навіть вибачався в сенаті США за «втрату довіри» і каявся у недостатньому захисті конфіденційної інформації відвідувачів соцмережі. Склавши два і два, можна дійти висновку, що страхи експертів були небезпідставними. До того ж аналогічні скандали траплялися згодом щороку.

З неприємної реальності – у чудову віртуальність

Можливо, все не так страшно, і мільйонам людей просто захотілося, щоб хтось побачив їх молодими та гарячими 21-річними хлопцями та дівчатами, у яких все попереду, відчинені всі двері та немає перешкод для звершень. Добре, якщо ці фото повеселять, а не доведуть до відчаю, якщо людина на фото не досягла того, про що мріяла в 21 рік.

З іншого боку, гортаючи стрічку фейсбука з відмітками флешмобу «Мені 21», користувачі бачать сотні і тисячі фотографій, які нічого не говорять їм про невідомих людей у ​​чужих містах. У чому ККД, тобто користь цього флешмобу? Для користувачів фейсбука, які роками викладають свої численні фото, взагалі ніякої.

Психологи вже давно пояснили, навіщо люди заливають стільки фотографій, у тому числі і селфі, в соцмережі: вони потребують постійного схвалення, бажання втекти з неприємної реальності в гарну і легку віртуальність, де все добре. Ще – спілкування, демонстрація, флірт. А вже якщо включається опція «ретро», або «раніше було краще», або «як молоді ми були» - то все, гарантовані групові ностальгічні схлипи, «лайки» та перепости.

- Ми не замислюємося про штучний інтелект, коли викладаємо свої фото у соцмережі. Просто тому, що переважна більшість людей не має уявлення, як відбувається навчання нейромереж, як працюють алгоритми. Ми тільки дивуємося, чому нам одразу вистрибує тематична реклама, варто нам лише подумати про якусь річ. А потім забуваємо. Але штучний інтелект зараз – це не «Скайнет» із фільму про Термінатора, а те, з чим ми матимемо справ дедалі більше. І захист нашої особистої інформації має нас турбувати сильніше, ніж раніше, – каже експерт із Data Science Євген Галін. - Викладання особистих фото у відкритий доступ - це не іграшки, не розвага. Ми не знаємо, хто і з якою метою може їх використовувати. Не сумніваюся, що й у незаконних цілях. І я не розраховував би на сумлінність соцмереж щодо політики конфіденційності. В інтернеті немає нічого особистого. Той же фейсбук вже непогано розпізнає обличчя та відзначає на фотографіях людей.

Навчання ШІ розпізнавати обличчя навіть на поганих чорно-білих фотографіях минулого століття йде семимильними кроками. У багатьох країнах ідентифікація громадян щодо вуличних камер спостереження вже стоїть чи не рядком у Конституції. І штучний інтелект справно поповнює базу даних мешканців міст, країн та континентів. Адже це так легко, якщо люди самі вносять дані про себе у Всесвітню мережу.

Ну а публічні особи, які викладають свої фото, цілком можуть бути втягнутими в якусь аферу за допомогою технології "дипфейк".

Так, можливо, ми дмемо на воду, але обережність у такій справі не зашкодить.

Відомі особи взяли участь у флешмобі

Фото
Фото
07 Лютого17:22

Як це було

Зародження ФБ

Офіційно "Фейс" був запущений у Гарвардському університеті 4 лютого 2004 року. За чотири місяці до цього 19-річний студент Марк Цукерберг із товаришами накидали перші рядки коду інтернет-сайта Facemash, в якому використовувалися фотографії студентів, розміщені попарно, щоб користувачі оцінили, хто з них привабливіший. Проект Facemash залучив 450 відвідувачів та 22 000 фотопереглядів протягом перших двох годин роботи. Звичайно, за кілька днів адміністрація Гарварда зі скандалом прикрила цей сайт і звинуватила Цукерберга у порушенні безпеки, авторських прав, недоторканності приватного життя та ін. Його навіть хотіли виключити з університету, але потім вирішили зняти всі звинувачення. FaceMash перетворився на Facebook, а що було далі, ми знаємо вже з власного досвіду присутності в цій соцмережі.

Тож чисто теоретично 4 лютого вважається днем ​​народження Facebook.