21 листопада
Завантажити ще

«Який ти фрукт» або «Ким ти був в минулому»: як соцмережі крадуть нашу особистість

«Який ти фрукт» або «Ким ти був в минулому»: як соцмережі крадуть нашу особистість
Фото: скрін із соцмереж

У соцмережах нова хвиля розважального контенту: не встигли піти в минуле тести на кшталт «Який ти фрукт?», як пропонують твоє фото перетворити на гламурну картинку. Мільйони користувачів завантажують свої фотографії та надають доступ до особистої інформації, щоб дізнатися, як вони виглядатимуть у старості чи вбранні середньовічної французької королеви.

Ми не будемо міркувати, що змушує розумних людей бавитися з подібними додатками, які розуміють при цьому, що мають справу не зі звичайною програмою, а зі штучним інтелектом, який прогресує вже лякаючими темпами. Просто в черговий раз хочемо попередити – це не так весело, як небезпечно.

Обличчя з екрану

Фахівці з кібербезпеки вважають, що недалеко вже той день, коли наші фотографії у соцмережах почнуть жити власним життям. Точніше, ними керуватимуть ті, хто вміє та хоче це робити. Сподіватися на запевнення власників соцмереж, що всі особисті дані користувачів надійно захищені, не доводиться.

- Хакери, а тим більше онлайн-хакери, можуть зламати будь-що. Нещодавній прецедент із «Київстаром» тому чергове підтвердження. Із соцмережами їм розібратися – не проблема, - коментує експерт з Data Science Євген Галин. - Власне, це вже й робиться – за допомогою популярного у 2019 році додатка Face App зламувалися телефони, які використовують ідентифікацію особи. Любителі викласти сто фотографій обличчя крупним планом найбільш уразливі. Розблокувати телефон, підмінити собою людину в родинному колі або друзів – все це вже сталося і відбуватиметься. Ми своїми руками даємо доступ до додатків і контактів, фотографій у телефоні, електронної пошти і розташування – практично до половини свого життя. А потім наші дані продаються та купуються.

Експерт пропонує згадати: скільки разів ми дивувалися тому факту, що після того, як ви поговорили віч-на-віч з кимось про купівлю, припустимо, нової кавомашини, соцмережі та інші інтернет-сторінки починають раптово підсовувати вам рекламу саме кофемашин…

- Я не можу сказати достовірно, «слухає» нас телефон чи якийсь із його додатків, але таку можливість вже не можна виключати, - резюмує Галин.

Деякі українці вирішили не ризикувати своїми фото, а злити дані, наприклад Олега Царьова. Фото: скрін із соцмереж

Деякі українці вирішили не ризикувати своїми фото, а злити дані, наприклад Олега Царьова. Фото: скрін із соцмереж

Отримайте вірус

Штучний інтелект із «задоволенням» займається перетвореннями на фотографіях, і з кожним днем ​​робить це все більш реалістично. Водночас і збирає всі можливі дані, аж до антропометричних. Що далі? Та все що завгодно – і «зйомки» в порнографічних фільмах можуть здатися безневинною витівкою серед можливих неприємностей. І довести, що це згенероване нейромережею обличчя, буде дуже і дуже важко. Та й хто слухатиме?

А численні тести мало того що розраховані на дивні відповіді («Який ти собака?», «Ким ти був у минулому житті?» і т.д.), так і виглядають, чесно кажучи, безглуздо, й поводяться так само.

- Всі ці тести та «пазли» у соцмережах насправді розміщуються на сторонніх ресурсах. Тобто йде обмін інформацією соцмережі з іншими платформами чи сайтами. Вони можуть попросити адресу електронної пошти або номер телефона, щоб надіслати результат тесту як посилання. У 99 випадків зі 100 це буде шкідливе посилання - вірус за лічені секунди пропишеться в системі вашого телефона або ноутбука, і "виколупувати" його звідти буде вкрай складно. Комп'ютерні віруси теж «мутують» і стають активнішими та невловимішими. І все це теж справа рук людських. Навіщо пишуть віруси? Навіщо "знімають" особисті дані? Просто так, бо можуть. Або на чиєсь замовлення. Для звичайного користувача, що потрапив у неприємності, це не має жодного значення, - нагадує Галин. – Плюс заробіток за антивірус чи розблокування.

Крім того, психологи б'ють на сполох ще й через те, що в тестах людина вказує й інші свої дані: звички, уподобання, ідеї… При цьому подібні тести часто складаються заповзятливими товаришами, «завдяки» яким реклама кофемашин чи матраців, про які поговорили в кімнаті, де на зарядці лежав мобільний телефон, переслідуватиме власників телефонів ще дуже довго. Поки щось не куплять.

І доведи потім, що ти президент європейської країни, а не романтична дівчина. Фото: скрін із соцмереж

І доведи потім, що ти президент європейської країни, а не романтична дівчина. Фото: скрін із соцмереж

ШІ: «Так, небезпека є…»

Нейромережі розумнішають – це вже не груба підробка під реальність, а цілком впевнені у собі цифрові організми. Водночас вони самі чудово «розуміють» усю небезпеку надмірного захоплення тестами та фільтрами фотографій у соцмережах. Щоправда, стверджують, що це буває «у ряді випадків» чи «іноді» - мовляв, не все так страшно… Нейромережа ще й підступна, виявляється!

Ось що відповів штучний інтелект на наше запитання про небезпеку завантаження фотографій для обробки в розважальному додатку.

А ось що розповів ШІ про тести, які ми так любимо проходити та реготати над їхніми результатами. Схоже, нам скоро стане не до сміху, якщо ми не навчимося, зрештою, повністю контролювати ШІ і не приборкаємо свою постійну пристрасть розважатися всіма способами.