Новий наземний дрон "Мангал", виготовлений фахівцями "Інженерного корпусу", може переміщатися на будь-якій місцевості, розвивати швидкість до 60 км/год і поєднувати безліч функцій - камікадзе, розвідника, мінера, підвезення боєкомплекту. "Мангал" починався з наземного дрона "Сірко". Його розробником був 22-річний боєць ЗСУ Євген Гнатюк, який назвав свою роботу на честь загиблого товариша. Про нову розробку - "Мангал" - Євген розповів KP.UA.
- Євгене, як виникла ідея розробки дрона "Мангал"?
- Коли я створив перші дрони «Сірко», попередників «Мангала», і відправив їх на фронт, ми з хлопцями вирішили: потрібне щось повнопривідне. У «Сірка» задній привід, і дрон досить великий за розмірами. Потрібно було щось менше, щоб тихо підкрадатися до ворога та виконувати свої завдання.
Хотілося зробити щось на колесах. Перший дрон "Мангал" вийшов завеликим - майже в 2 рази більше того, який є зараз. Протестували його і дійшли висновку, що потрібно щось менше.
Потім була друга версія - вже менших розмірів, але все одно він потребував доопрацювання. Потрібно було створити досконалішого робота з можливістю масового виробництва.
Третя модифікація "Мангала" працювала нормально. Цих дронів ми відправили на фронт дуже багато. Не можу назвати точної цифри, але це не десятки, можна говорити приблизно про сотню моделей.
- А яким чином ви відчуваєте дрон? Що саме перевіряєте?
- Випробування всіх дронів проходить так, щоб можна було одразу побачити всі недоліки, замінити якісь деталі. Якщо дрон не проходить випробування, тоді комплектуючі, які потрібні, замінюють новими.
Це проїзд полігоном, проїзд на піску. Така невелика естафета - дрон їде кілометр, потім бере на себе міну і з цією міною він повинен повернутися назад. Якщо він робить це на піску, значить і на землі проблем не виникне. Так ми отримали апарат з більш-менш нормальною ходовою частиною. Потім випробовується відеозв'язок та керування дроном. Після цього проганяють колеса.
Потім проходить випробування акумулятор дрона - заряд, розряд тощо. Ну і, насамкінець, катаємось, перевіряємо, щоб усе нормально працювало. Після цього дрон потрапляє на фронт.
- Чим корисні наземні дрони "Мангал" на фронті?
- У порівнянні з літаючими дронами наземні більше захищені від систем РЕБ (радіоелектронна боротьба). Крім того, вони мають високу вантажопідйомність. Зараз немає інших дронів, які візьмуть на себе дві протитанкові міни і переміщатимуться будь-якою місцевістю. І "Мангал" може мінувати місцевість.
Плюс наш дрон важко знайти. Чому? Звичайні літаючі дрони дуже добре чути, коли вони летять за 500 метрів і більше. “Кажани” (український бойовий дрон) взагалі чути за кілька кілометрів. А наш – безшумний: під час його пересування двигуни працюють тихо.
Крім того, він багатофункціональний. Сфера застосування дрона обмежена лише фантазією військових. А так можна робити з ним що хочеш.
- Наземні дрони менш помітні для широкої публіки, але, виявляється, вони мають свої переваги…
- Зараз більша частина повітряних дронів може літати завдяки наземним дронам: вони перевозять ретранслятори, завдяки яким значно зростає дальність дії дрону, що літає.
У деяких ситуаціях наземні дрони допомагають авіації. Це не означає, що дрони, що літають, менш важливі - кожен дрон створювався під своє завдання, яке успішно виконує.
- З яких матеріалів зроблено "Мангал"?
- Якщо брати перші розробки, вони створювалися своїми руками. Нарізали запчастини зі звичайної сталі, пробували, міряли і таке інше.
Тепер для нас роблять корпуси за допомогою лазерних технологій. Зараз система створення дронів працює більш-менш злагоджено - матеріал приїжджає до нас, а ми все збираємо, кодуємо і відправляємо готовий продукт на передову.
- Як багато часу йде на виготовлення одного такого дрона?
- Час виготовлення дрона залежить від складу команди. 3-4 людини зроблять один «Мангал» за два дні.
- А скільки людей у вашій команді працює над створенням дронів?
- Над дронами "Мангал" працює приблизно десять людей. Це складання, закупівля комплектуючих тощо. А із “Сірком” я працював один.
– Одна з основних проблем, з якими стикаються розробники дронів, – це ціна. Скільки коштуватиме «Мангал»?
- На сьогодні його ціна – 52 тисячі гривень, це лише за комплектуючими.
У принципі, “Мангал” - один із найдешевших дронів у країні. Інші коштують від 100-150 тисяч і більше.
- Чи можна налагодити масове виробництво таких дронів і що для цього потрібно?
- Якщо говорити про кілька сотень як про масове виробництво, воно вже налагоджене. Якщо під масовим виробництвом розуміти тисячі дронів, це також можна зробити, але для цього мені знадобиться десь десять мільйонів гривень. Звичайно, водночас впаде і собівартість.
ТТХ ДРОНА
В «Інженерному корпусі» рекомендують використовувати «Мангал» у парі з квадрокоптером або іншим літальним апаратом із камерою – тоді можна передавати зображення оператору та контролювати дрон.