Array ( [0] => 2829 [1] => 2836 [2] => 2850 [3] => 2860 [4] => 2871 [5] => 2883 [6] => 2890 [7] => 2898 [8] => 2921 ) 1
0
28 березня
Завантажити ще

Авіаексперт Валерій Романенко: Це перша війна, у якій без безпілотників не здійснюється жодна бойова операція

Авіаексперт Валерій Романенко: Це перша війна, у якій без безпілотників не здійснюється жодна бойова операція
Фото: aviamuseum.com.ua

Щодня українці живуть під загрозою масованих ракетних ударів, а наші оборонці цілодобово готові відбивати атаки ворога. Допомога від союзників надходить, але не так швидко, як того б хотілось. Втім, про деякі здобутки ми вже говоримо.

Чому можна стверджувати, що Україна виграла битву за небо, про роль авіації у війні, нові системи ураження варожих снарядів, KP.UA розмовляє з авіаекспертом, провідним науковим співробітником Державного музею авіації ім. О. К. Антонова Валерієм Романенком.

Винищувачі найефективніші проти крилатих ракет

- Валерію Дмитровичу, ми багато чуємо про подвиги українських льотчиків. Однак є думка, що військова авіація скоро відійде в минуле, поступившись місцем дронам.

- Пілотована військова авіація з часом дійсно відійде в минуле. Американці зробили такий експеримент: на винищувач F-16 встановили штучний інтелект і випустили проти нього такий самий літак під керуванням людини. В усіх п’яти повітряних боях, причому ближніх маневрених боях, виграла машина.

Це вказує на те, що, зважаючи на сучасний величезний потік тактичної інформації, людина вже не зможе адекватно оцінювати ситуацію під час повітряних баталій. Тому більшість з них будуть виконувати роботи. Це вже відбувається і на землі, і на морі - есмінці останніх поколінь мають всього кілька чоловік екіпажу, а не сотні, як було раніше.

Так і пілотована авіація не зараз, звичайно, але мало-помалу буде відходити в минуле. Присутність людини залишиться хіба що на дороговартісних стратегічних бомбардувальниках. От зараз американці створили нову серію перспективних бомбардувальників В-21. Його попередник, стратегічний бомбардувальник В-2 «Спіріт», коштує понад мільярд доларів. Звичайно, на подібних бортах людина залишиться, щоб контролювати роботу радіоелектронного обладнання.

В усіх інших випадках пілот буде керувати і літаком, і роєм дронів, які будуть його супроводжувати, дистанційно. Завжди є небезпека, що літак зіб’ють. А так буде збережено життя висококваліфікованого фахівця. Нині найдешевший літак обходиться у десяток мільйонів доларів, а підготовка класного льотчика вартує не набагато менше.

- Як ефективніше: збивати ракети з землі чи з повітря?

- Якщо йдеться про крилаті ракети (бо балістичні збивати з літака неможливо), то винищувач є найбільш ефективним засобом ураження. Його легко навести, і він знищує дорогі крилаті ракети дешевими ракетами “повітря-повітря” малої дальності.

Однак винищувач має управлятися літаючим радаром, який зверху бачить поле бою на 300 кілометрів і може швидко наводити та перенаводити ракети з цілі на ціль у разі масованого нальоту.

Наприклад, росіяни у себе на півночі взагалі не мають зенітно-ракетних комплексів. Вони бояться повітряного удару з американських підводних човнів у Льодовитому океані або удару авіаційними крилатими ракетами з того ж напрямку. Так що вони роблять? Вони піднімають ланку винищувачів МіГ-31, вишиковують у лінію. Включаються бортові радари літаків, що здатні супроводжувати до десятка цілей одночасно, і таким чином перекривається фронт у 600 кілометрів.

Отже, винищувач - найефективніша і найекономічніша зброя проти крилатих ракет. Зенітно-ракетні комплекси другі за ефективністю.

Бояться залітати на контрольовану територію

- На початку війни росіяни активно використовували свою авіацію над нашими містами і селами. Зараз таке враження, що вони не наважуються залітати углиб території, яку контролює ЗСУ.

- За день до нашої розмови була інформація про збиття російського Су-25. І такі повідомлення ми бачимо як мінімум раз на тиждень, а то і двічі. Навесні минулого року Україна виграла битву за небо. Росіяни зрозуміли, що коли вони залітають на контрольовану нашими військами територію, то мають до 90% шансів не повернутися назад.

З початку агресії і до квітня ми настільки відпрацювали взаємодію радіотехнічних, зенітно-ракетних військ і винищувальної авіації, що будь-який заліт вглиб нашої території для ворога смертельно небезпечний.

Вони вже з Білорусі прибрали майже всю бойову авіацію. Залишились три- чотири Су-35 та декілька МіГ-31. На час навчань перекидають ще одну-дві ланки фронтових бомбардувальників.

Зараз російська фронтова авіація працює виключно на лінії бойового зіткнення.

- Тобто літаки випускають ракети з території Росії або контрольованої росіянами?

- У них керованих ракет фронтової, тобто тактичної, авіації досить мало. Використовують в основному протирадарні Х-31П або середньої дальності Х-59 чи Х-35. Вони працюють тими ракетами на ближніх тилах не далі Кіровоградської області, по портах Одеси, по лінії фронту.

А от стратегічні бомбардувальники дійсно б’ють по наших тилах, по нашій інфраструктурі - електростанціях, лініях електропередач, по трансформаторних підстанціях.

Іранські дрони-камікадзе Arash-2. Фото: armyinform.com.ua

Іранські дрони-камікадзе Arash-2. Фото: armyinform.com.ua

Про новий іранський камікадзе поки мало що відомо

- Що відомо про новий безпілотник-камікадзе Arash-2, який Іран може постачати Росії?

- Поки що про нього достеменно нічого не відомо. Навіть який двигун має цей дрон. Бо іранці демонстрували Arash і з реактивним, і з поршневим двигуном.

Цей дрон в бою ще ніхто не бачив. Якщо порівнювати з Shahed, у яких бойова частина оцінюється в 50 – 60 кілограмів вибухівки, то на Arash, кажуть, до 400 кг.

Хоча іранці - майстри брехні не гірші від росіян. Судячи з фюзеляжу дрона, там максимальна вага 150 – 200 кілограмів вибухівки.

Чим можуть бути небезпечними безпілотники Arash? У них є варіант з радіолокаційним наведенням. «Араші» можуть запускати разом із «Шахедами», і вони будуть прямувати на наші радари, щоб вивести їх з ладу.

Проте, якщо ці дрони з’являться і будуть з реактивними двигунами, то це нічого особливо не змінить. Ну, буде більша швидкість, але цього недостатньо, щоб створити якісь серйозніші проблеми.

- Наша ППО навчилася збивати Shahed, а авіація проти них ефективна?

- Авіації складніше, бо в Shahed досить мала швидкість. Ми колись в армії бавилися – наводили надзвуковий винищувач на Ан-2. Так для надзвукового винищувача це була велика проблема - перехопити і супроводжувати таку ціль. Він починав летіти за Ан-2 по синусоїді, час від часу втрачаючи його з екрану бортової РЛС.

Тому по дронах важко. А от крилата ракета для винищувача – це як цукерка. Ціль, що рухається рівномірно, прямолінійно, зі сталою швидкістю, плавними поворотами.

Зброя проти “Іскандерів”

- Наші військові уже прибули в США для навчання роботи із ЗРК Patriot. Ці системи дійсно спроможні закрити наше небо?

Запуск ракети MIM-104 Patriot. Фото: Bernd vdB/commons.wikimedia.org

Запуск ракети MIM-104 Patriot. Фото: Bernd vdB/commons.wikimedia.org

- Одна – ні, дві – також ні. Вони просто полегшать нам ситуацію. Ми отримаємо додаткові можливості збивати російські оперативно-тактичні балістичні ракети з дальністю 500 кілометрів.

Це зброя проти “Іскандерів”. Нею ми зможемо захистити два важливі об’єкти. Проте поки не зовсім зрозуміло, що саме нам нададуть. За однією інформацією, це батареї на 6 пускових установок з бойовим розрахунком у 90 чоловік, за іншою - 8 пускових установок.

Для прикладу, в Японії 220 таких пускових установок, у США - 2000, в Німеччині - 32 пускових комплекси, в Голландії – 36 комплексів.

Patriot дасть змогу знищувати не тільки балістичні ракети, а й бити надійніше і на більшу відстань по крилатих ракетах. По іранських дронах стріляти з такого комплексу ракетою вартістю понад мільйон доларів дорогувато. І нам не дадуть стільки ракет для Patriot, щоб використовувати їх по Shahed.

А от якщо росіяни геть з’їдуть з глузду і кинуть в активні бойові дії свою авіацію, то ЗРК «Patriot» допоможуть усіяти нашу землю уламками їхніх літаків.

- Скільки часу потрібно, щоб освоїти Patriot?

- Думаю, 3 – 4 місяці. Основна проблема в тому, що в них радар принципово відрізняється від наших. Це технічна складність. Але я думаю, що особливих проблем в освоєнні радару не буде.

Хто такий “Сергій Атаянц”

- Під час тривог обивателів лякало повідомлення «У повітря здійнявся літак А-50У «Сергій Атаянц». Що це за апарат і чому до нього прикута увага?

А-50У «Сергій Атаянц» - найдорожчи літак в російській авіації. Фото: mil.ru

А-50У «Сергій Атаянц» - найдорожчи літак в російській авіації. Фото: mil.ru

- Сергій Атаянц - це головний конструктор літака А-50. Літак А-50У, що прилетів до Білорусі, несе на борту його ім’я. Це літаючий радар, призначений для того, щоб спостерігати за нашою територією на велику глибину. За транспортними літаками - до 500 – 600 кілометрів, за винищувачами - десь на 300 кілометрів, за наземними цілями і крилатими ракетами на 200 кілометрів.

У росіян 9 таких літаків. Один вони тримають в Білорусі, раніше тримали два. Для порівняння, в НАТО 16 подібних літаків плюс британські літаки на базі "Боїнгу-737", плюс Франція також має літаючі радари далекого радіолокаційного виявлення і управління.

В Україні ж є лише наземні радари. Ми можемо «бачити» літаки, які летять на висоті, на дальності до 200 кілометрів, а на малій висоті – взагалі до 100 кілометрів максимально.

А вони зверху бачать все – як піднімаються наші літаки, куди летять, і можуть наводити на них свої винищувачі.

- А навідником для ракет по наших містах цей А-50 може бути?

- Він може бачити наземні об’єкти, але це не є призначенням цього літака. Для наземних цілей існують інші типи літаків: Іл-22, Іл-20, які допомагають бойовим літакам виконувати завдання.

Зважте, що вартість А-50У у сім разів більша за звичайний Іл-76, на базі якого він створений. Це найдорожчій літак в російській авіації.

Проти дронів вилетять “горобці”

- У пакет військової допомоги від США уперше ввійдуть зенітні ракети Sea Sparrow (“Морський горобець”) з радіолокаційним наведенням. Кажуть, їх уже пристосували до наших “Буків”.

- Були такі повідомлення. Є два типи “горобців.” Старіші мають більший розмах крил, ніж ракети “Бука”. Тому, самі розумієте, чіплялися б за пускову установку.

Новіший тип – це контейнерні ракети, у яких крила розгортаються після вильоту. “Бук” - самодостатня пускова установка. Вона має власний радар, власну систему наведення і може нести чотири ракети. Чим мені ще подобається “Бук”, що він самохідний. Виконано пуск - і за хвилину можна змінити позицію.

- Що можуть Sea Sparrow?

- Це звичайна зенітна ракета середньої дальності. Ракети Sparrow використовували ще у В’єтнамі, а вперше в індо-пакистанських війнах. У нас є подібні ракети, Р-27, ми те саме могли зробити самі, але маємо вже що маємо.

Зараз ці ракети використовуються на військово-морському флоті, тому додали Sea. Вони компактні, відносно дешеві. Саме ними можна ефективно працюваюти по іранських дронах.

Нині ми ці Shahed знищуємо будь-якими ракетами, і це виснажує нашу ПВО. Отримавши Sea Sparrow, будемо збивати ними, економлячи більш дорогі боєприпаси. Запас Sea Sparrow у світі дуже великий. Іранці захекаються робити свої камікадзе.

«Морський горобець». Фото: By Jordon R. Beesley /commons.wikimedia.org

«Морський горобець». Фото: By Jordon R. Beesley /commons.wikimedia.org

Кидаються, як камінь

- Також обіцяють передати Zuni – аж 4000 одиниць. В інтернеті пишуть, що вони якісь загадкові.

- Жодним чином не загадкові. Це теж старі ракети ще часів В’єтнамської війни. Вони б’ють на 9 кілометрів, випускаються з трубчатих контейнерів. Але це добрий боєприпас.

Підвісили по чотири такі ракети під крило літака, ліворуч і праворуч, підлетіли до лінії фронту на 8 кілометрів, швидко випустили по площі і розвернулися назад.

Вражати конкретні цілі такими ракетами теж можна. Але щоб прицілитися і вдарити по танку чи БМП, пілот має підлетіти ближче, на 2-3 км від цілі, і сам може потрапити під вогонь ворожої ППО.

Такими ракетами краще накривається територія, де відмічено скупчення ворога або його техніки. Якщо летіти проти вітру, супротивник не почує звуку літака або гвинтокрила. Одна Zuni несе 24 – 26 кілограм вибухівки. Коли 8 ракет раптово падає на голову, то це 200 кілограмів вибухівки плюс уламки, що розлітаються. Ворог в шоці, а тут піхотна або танкова атака - і опорний пункт захоплений.

- Чому ці ракети звуться некерованими?

- Вони кидаються, як камінь. Керовану ракету людина направляє по лазерному променю, по радіокоманді, по супутниковій системі тощо. Ракета летить до цілі і влучає, куди показав промінь, направив оператор або по координатах.

Некерована: прицілились – запустили і забули. Це як постріл з гармати.

Ракети Zuni  викрористовують ще з часів В’єтнамської війни. Фото: commons.wikimedia.org

Ракети Zuni викрористовують ще з часів В’єтнамської війни. Фото: commons.wikimedia.org

До кінця війни навряд отримаємо літаки

- Американці вже і виділили кошти, а підготовка наших пілотів на літаках F-15 і F-16 ніяк не почнеться.

- Підготовка піде після того, як президент США підпише документ, який дозволить допустити українських льотчиків до управління американськими бойовими літаками. Так було з Patriot. Президент підписав, і одночасно пішла команда відвантажувати, вчити українські розрахунки.

Я багато бував у американських військових підрозділах – в морській піхоті, в авіації, на флоті. Американці куди більш педантичні, ніж німці. Там все дуже пунктуально. Якщо з американським офіцером домовитесь про зустріч, а ви спізнитеся на п’ять хвилин, то він вам передзвонить і спитає, чому не прийшли.

Росіяни за своє разгільдяйство платять кров’ю. А американці прагматичні, вони не хочуть розплачуватися за помилки. Якщо без документа від президента почати навчання іноземних громадян на американській бойовій техніці, то за таке можна потрапити до суду.

- Люди навчаться. А от чи дасть нам Америка свої літаки? Який ваш прогноз?

- До кінця війни ми навряд чи отримаємо літаки. Може, і отримаємо, але не будемо готові їх застосовувати. Війна не буде нескінченною, як дехто каже. Росія - бідна країна, хоч і пижиться. Через санкції вона технічно в складному становищі.

Нещодавно Путін лаяв директорів авіазаводів за те, що немає контрактів. А які контракти можуть бути, коли всі цивілізовані країни відмовилися від імпорту російських літаків? Виробляти їх вони можуть тільки для власних повітряних сил, але там є потреба лише на бомбардувальники і відносно невелику кількість винищувачів нового покоління. В минулому році вони економіку перевели на військові рейки і випустили аж 29 літаків, один з яких розбили. Це при тому, що були запаси комплектуючих, була підготовка до серійного випуску.

Зараз повітряно-космічні сили Росії потребують насамперед штурмовиків, а в Росії їх не випускають і не розробляють. Останній Су-25 був випущений у 1989 році на заводі в Тбілісі.

Перший радянський безпілотник Ту-141 “Стриж” - Фото: Павло Аджигільдяєв. /commons.wikimedia.org​

Перший радянський безпілотник Ту-141 “Стриж” - Фото: Павло Аджигільдяєв. /commons.wikimedia.org​

Нам потрібні українські “Шахеди”

- Коли в Енгельсі виникла “бавовна”, згадували перший радянський безпілотник Ту-141 “Стриж”. Він теоретично може виконувати такі завдання?

- За Союзу в Україні були підрозділі безпілотних апаратів. Загалом в ті часи побудували 152 “стрижі”, останній у 1989 році. Це багаторазовий апарат, він стартує з платформи, що буксирується вантажівкою, і виконує політ згідно з програмою: включає фотографічну апаратуру або веде радіотехнічну розвідку. І перші, і другі пристрої знаходяться на борту.

Швидкість “Стрижа” близько 1000 кілометрів на годину. У сучасного безпілотника максимально 250 кілометрів. Тобто чисто теоретично “Стриж” може з глибини нашої території долетіти до Енгельса менше ніж за годину.

Була інформація, що на нього замість фотографічної апаратури прилаштували 120 кілограмів вибухівки. Теоретично це теж могло бути, але не підтверджено і не спростовано. Ця інформація виходила з російського міноборони, яке не є правдивим джерелом.

Але зважте: аеропорт в Енгельсі обороняв цілий зенітний полк, результат ми бачили.

- Відома позиція Ізраїля щодо військової допомоги Україні. Посол цієї країни неодноразово наголошував, що ми не повинні ні на кого сподіватися, а самі виробляти зброю.

- Скажіть, де він неправий? Ми хіба під санкціями? Ми не можемо робити свої безпілотники? Перші мої статті про потребу Збройних сил у БПЛА різного призначення я опублікував ще 2000 року.

Наприкінці 90-х я привіз з Європи довідник про всі безпілотники, що виробляються у світі, і про всю апаратуру до них, яка була доступна на ринку. Я передав CD-диск з цією інформацією у руки начальнику дослідного центру Військово-Повітряних сил. В результаті ми зустріли війну з турецькими безпілотниками. З 2014 року у нас якісь серії були, але виключно розвідувальні БПЛА.

Ми втратили час. І от зараз перша війна, у якій без безпілотників не здійснюється жодна бойова операція.

Перш ніж атакувати будь-який об’єкт, з’ясовуються всі стежки до нього. І можемо втратити при цьому два – три безпілотники ціною у 20 тисяч доларів. Якби хтось припустив таке раніше, його б просто вигнали з армії. Бо це ж які гроші!

Але зараз все це є. Коли знищували переправу на Харківщині, то за кілька днів тільки один артилерійський дивізіон втратив 9 дронів. Але міст було зруйновано, розбито багато бойової техніки ворога.

Я не дуже приязно ставлюся до позиції, яку зайняв Ізраїль щодо України, але вони праві. Нам зараз дуже потрібні українські “Шахеди”. Ними ми можемо нищити ворожі тили аж до Москви. НАТО не дозволяє нам використовувати їхню зброю для ударів по російських тилах, але якщо ми зробимо це зброєю власного виробництва, то жодних заперечень не має бути.