21 листопада
Завантажити ще

Економія часу проти шахрайства: плюси та мінуси покупок в інтернеті

Економія часу проти шахрайства: плюси та мінуси покупок в інтернеті
Фото: Пихалова Юлія

Судячи з того, що сьогодні відбувається у країні та світі, не за горами часи, коли ми з дому взагалі виходити перестанемо. Якщо події розвиватимуться за сьогоднішнім сценарієм, то у нас залишаться три способи проведення часу – спати, їсти і сидіти за комп'ютером.

Нова реальність

Сьогодні, сидячи перед монітором, ми працюємо, відпочиваємо, дивимося фільми, граємо в ігри, слухаємо новини, віддалено навчаємось і, зрозуміло, купуємо товари та послуги.

Ще зовсім нещодавно можливість купівлі будь-якого товару, не виходячи з дому, здавалася якоюсь фантастикою. І ось - будь ласка: сьогодні, не встаючи з дивана, ми вже оплачуємо практично все. Вересневе дослідження компанії Gradus Research показало: загалом 83% міських мешканців України купують онлайн.

У мережі українці сьогодні купують все, але найчастіше - одяг та взуття. Також до трійки найпопулярніших онлайн-покупок увійшли гаджети та засоби гігієни.

Що українці купують в інтернеті*

  • Одяг та взуття - 42%
  • Гаджети та аксесуари - 34%
  • Засоби гігієни та догляду за собою - 31%
  • Косметика та парфумерія - 30%
  • Дрібна побутова техніка - 30%
  • Ліки, БАДи та вітаміни - 28%
  • Товари для дітей - 23%
  • Товари для дому - 23%
  • Побутова хімія - 21%
  • Продукти - 16%
  • Товари для домашніх тварин - 14%
  • Велика побутова техніка - 13%
  • Спорттовари - 12%

*За даними дослідження, проведеного компанією Gradus Research

Впевнено мігрує в онлайн також оплата послуг. Більшість українців оцінили зручність та швидкість поповнення рахунку за мобільний зв'язок та оплату комуналки.

Які послуги українці оплачують онлайн*

  • Стільниковий зв'язок - 79%
  • Оплата комунальних послуг - 69%
  • Транспортні квитки - 29%
  • Квитки на культурно-розважальні події - 17%
  • Підписки на платні сервіси відео- та музичного контенту - 15%
  • Освітні послуги - 12%
  • Страховий поліс - 11%
  • Оплата штрафів - 9%

*За даними дослідження, проведеного компанією Gradus Research

Плюси покупок

Результати дослідження дозволили його авторам констатувати: фактично українці вже живуть «в майбутньому», оскільки активно користуються можливостями, які нам надають нові технології. Доводиться погодитись: із плюсами покупок в інтернеті важко посперечатися.

1. Зручність

Зробити покупку можна в будь-який час з комп'ютера або смартфона. Можна оформити замовлення хоч уночі, хоч у вихідний. До того ж всі товари розсортовані за призначенням, матеріалом, кольором, фасоном, а додатково їх можна розсортувати за ціною та популярністю. Словом, просто мрія шопоголіка!

2. Жодних черг!

Онлайн-шопінг дозволяє не тільки не стояти у чергах, а й взагалі не виходити з дому, що особливо актуально під час пандемії.

3. Економія часу

Не треба нікуди їздити і шукати річ на полицях: за півгодини можна відвідати десяток магазинів по всьому світові.

4. Широкий асортимент

Асортимент інтернет-магазинів не просто широкий, а найширший. Тут можна придбати речі з останніх колекцій та вінтажні, дорогі та дешеві, зі США та Китаю, ширвжитку та справді оригінальні товари. І при цьому пошук, як уже говорилося вище, зазвичай багато часу не забере.

5. Низькі ціни

Найчастіше товари в інтернеті суттєво дешевші, причому це стосується будь-яких речей – від вечірніх суконь до посудомийних машин. І справа зовсім не в тому, що якість гірша. Просто власникам інтернет-магазинів не потрібно витрачатися на оренду та утримання торгових приміщень та цілий штат працівників у залі. Це дозволяє встановити ціну на товар нижче.

6. Доступна інформація

Для мене це, мабуть, найголовніший пункт. Мало того що про кожен товар є докладна інформація, так ще й існує можливість ознайомитися з оцінками та відгуками покупців, які вже купили цю продукцію і користуються нею. Більше того: якщо відгук негативний, часто за ним йде дуже інформативний коментар виробника, з якого можна дізнатися про основні помилки експлуатації.

Словом, витративши 10-15 хвилин і вивчивши кілька десятків коментарів, можна стати практично експертом у певній галузі. І зауважте: все це без набридливих консультантів, які часто ходять за покупцем по п'ятах, бубнячи «Чим вам допомогти?», але при цьому до ладу не можуть відповісти на жодне запитання.

Мінуси онлайн-шопінгу

Задля справедливості треба сказати, що в онлайн-шопінгу є і чимало негативних сторін.

1. Фото не завжди відповідає дійсності

Одяг в онлайн-магазинах я купувала кілька разів і можу сказати, що це лотерея. Три речі я просто викинула, хоча перед цим чесно намагалася привести їх у більш-менш пристойний вигляд. І три рази мені пощастило купити настільки унікальні сукні та пальта, що я не можу з ними розлучитися не перший рік.

Словом, основна проблема при покупці онлайн полягає в тому, що фото дуже часто не відповідають дійсності. Виходу тут два: або купувати тільки той товар, в якому ви точно впевнені (наприклад, вивчити ті ж відгуки), або спочатку ставитись до цієї покупки як до гри у рулетку.

2. Неможливість примірки

Навіть якщо правильно зняти свої мірки та поставити продавцеві правильні запитання, це не вбереже від купівлі речі не за розміром. Для того щоб сукня не залишилася лежати у шафі, чекаючи, коли ви під неї погладшаєте або схуднете, необхідно спочатку уточнювати у продавця всі питання щодо обміну або повернення товару.

3. Повернення за рахунок покупця

І ось ще одна неприємна новина: повернення та обмін здійснюються за рахунок покупця. Подруга нещодавно купила сукню за 900 грн, а доставка та обмін (незважаючи на докладну консультацію з продавцем, сукня виявилася великою) коштували їй 400 грн. З одного боку, гроші, звичайно, не шалені. З іншого – вартість сукні зросла майже у півтора рази.

4. Довга доставка

Незважаючи на економію часу, про яку йшлося вище, чекати на покупку часом доводиться досить довго - при замовленні з-за кордону місяць, а то й довше. Приятелька у червні 2020-го замовила купальник із Китаю, а отримала посилку у вересні. Але до нового пляжного сезону він їй уже перестав подобатися.

Крім того, завжди слід звертати увагу на вартість доставки. Часто на сайтах великим шрифтом зазначено, що доставка безкоштовна, і покупець втрачає пильність. А потім виявляється, що для цього потрібно було купити товар на певну суму.

5. Ризик шахрайства

Потенційна можливість бути обдуреним є скрізь, а в онлайн-магазині - особливо. Тим більше що покупці, працюючи з неперевіреним продавцем, нерідко погоджуються на 100-процентну передоплату, хоча робити цього не варто.

Для того щоб не залишитися і без грошей, і без покупки, слід обирати офіційні інтернет-магазини з високими рейтингами: це не тільки допоможе уникнути зустрічі з шахраями, але й надасть можливість купити оригінальну річ.

«За ними майбутнє»

Отже, онлайн-продаж - це зручно, вони заощаджують час, до того ж це чудова альтернатива звичній торгівлі в період пандемії, підсумував аналітик компанії «Центр біржових технологій» Максим Орищак.

- Часто покупці апріорі вважають онлайн-продаж вигіднішим, але Україна й тут йде своїм шляхом, - зазначив експерт у коментарі «КП" в Україні». - І в той час як у більш цивілізованих країнах прийнято здійснювати онлайн-покупки насамперед через реальну різницю в ціні, в Україні онлайн-продукти цілком можуть виявитися дорожчими, ніж в офлайні. Тобто якщо у всьому світові покупки в мережі - це і зручність, і економія, у нас в країні це все ж таки для тих, у кого є гроші і немає часу на відвідування магазину.

Часто покупці апріорі вважають онлайн-продаж більш вигідним, але Україна й тут йде своїм шляхом

На думку Орищака, для світової економіки онлайн-продажі стали справжнім порятунком, який допомагає їй залишатися на плаву в період пандемії. Окрім того, онлайн-магазини дозволяють підтримувати конкуренцію для бізнесу.

Ті, хто присутній тільки в офлайні, більше схильні до ризику локдауну, ніж ті, хто присутній і в офлайні, і в онлайні.

Що стосується аргументу про те, що онлайн-продаж збільшує безробіття, то, каже експерт, він не такий уже й вагомий.

- У рітейлі зайнято близько 15% населення країни, але це не лише продавці, - каже Орищак. - Це співробітники складів, доставки, прибирання, фінансових відділів, менеджменту тощо. Зниження офлайн-активності позначиться лише на тих, хто безпосередньо контактує зі споживачем - працівниками кас та працівниками, що працюють у залі. Усі інші працівники залишаться задіяні у процесі продажу.

У тому, що майбутнє за онлайн-купівлями, впевнений і президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко.

- Те, що мешканець будь-якого села може, не виїжджаючи з дому, торгувати по всьому світові, підвищує конкуренцію, а отже, це нижчі ціни та вища якість, - пояснює експерт. - Крім того, онлайн-торгівля прискорює зріст кредитування та фінансових розрахунків, що у свою чергу призводить до зросту ВВП. Знову ж таки промисловості простіше виробляти і продавати, оскільки територіальних обмежень немає. Тож, швидше за все, у майбутньому звичні магазини та продавці за прилавком просто зникнуть.

Є що сказати Олександру Охріменку і про всілякі афери, пов'язані з онлайн-продажами. По-перше, каже експерт, їх значно менше, ніж про це говорять та пишуть. По-друге, треба бути уважними, не приймати спонтанних рішень і не потрапляти в пастки шахраїв, де б вони їх не розставляли – хоч офлайн, хоч онлайн.

Новини по темі: Интернет про нлайн покупки