У складі російської ескадрильї, яка у березні цього року жорстоко бомбила Київську область, міг перебувати Володимир Топонар, визнаний винним у катастрофі під час авіашоу у Скнилові. Про це у фейсбуці написав адвокат Сергій Старенький, колишній керівник пенітенціарної служби.
У розмові з «КП в Україні» він підтвердив, що отримав цю інформацію від жителів Кагарлицького району, які, у свою чергу, довідалися про шокуючу новину від родичів по той бік фронту.
Уродженець Криму, колишній ас пілотажної групи «Українські соколи» ніколи не визнавав вини, яка була доведена всіма експертизами. Він міг приховати бажання помсти, кажуть люди, які особисто знали Топонаря. Деякі факти свідчать, що Топонарь підтримував зв'язок із Росією.
Але залишається відкритим питання, хто міг довірити літак 65-річній людині, яка за 20 років втратила весь свій досвід. «КП в Україні» спробувала розібратися у цій історії.
Ім'я Володимира Топонаря було відоме і до Скнилівської трагедії.
- Із новонародженим сином я вперше вийшла погуляти у День незалежності. Це був 2001 рік, Хрещатиком йшов військовий парад. Добре запам'яталося, як над головою виробляв фігури великий військовий літак, і диктор оголосив, що за штурвалом полковник Володимир Топонар, – розповідає киянка Оксана. – А через рік це ж прізвище прозвучало у зв'язку зі Скнилівською трагедією.
7 липня на аеродромі у Скнилові під Львовом проходило авіашоу на честь 60-х роковин 14-го авіаційного корпусу. «Українські соколи», екіпаж першого класу, виконував фігури найвищого пілотажу. Володимир Топонар та його напарник Юрій Єгоров мали пілотувати МіГ-29, але літак з якихось причин не вилетів із Івано-Франківська. Тоді у повітря підняли Су-27. На слідстві та в суді Топонар, який був за штурвалом винищувача, скаже, що у літаку були неполадки.
Але насправді льотчика підвела самовпевненість. «Напівпетлю» він виконував на занадто заниженій висоті, тому не зміг вийти у горизонтальний політ. Літак врізався в землю і вибухнув просто у натовпі глядачів – дорослих та дітей. 77 людей загинули, 250 отримали травми.
- Я був у судовому процесі, працював не з Топонарем, з іншим підсудним, але добре встиг вивчити Топонаря. Це підла, самолюбна людина, яка зрадила навіть свою дружину, яка так самовіддано захищала його інтереси, - згадує адвокат Віталій Домашовець. – У нього не було й краплі співчуття до загиблих та постраждалих. На суді Топонар вставляв у вуха навушники та слухав музику у плеєрі. Він гордовитий, злий чоловік. За своїми моральними якостями Топонар міг стати зрадником і бомбардувати Україну з помсти.
Засуджений на 14 років Володимир Топонар був доставлений до Кагарлицької колонії. Вона розташована у маленькому селі Зікрачі, тут відбувають термін за ненавмисні вбивства.
- У мене чоловік працював у колонії, коли сидів Топонар. Розповідав, що неприємнішого в'язня в них ніколи не було, - розповідає мешканка Кагарлика Надія. - Він увесь час говорив про свої права, демонстрував гординю, ні з ким не спілкувався, тримався особняком.
До речі, у колонії і помітили, що на рахунок Топонаря пенсія «капає» з Росії.
- Персонал доповів про це СБУ, але все залишалося, як і раніше, - згадує Сергій Старенький.
Заради справедливості скажемо, що Топонар не єдиний, кому «капало».
- У 90-х роки багато офіцерів, які прослужили в радянській армії як мінімум 20 років, скористалися цією лазівкою. Якщо в Росії був родич, вони виїжджали туди на ПМЖ, оформляли прописку і - пенсію. А потім поверталися в Україну та отримували ще й нашу пенсію, – пояснює майор Сергій Матвєєв. – Раз на півроку їздили, припустимо, до Ростова і привозили купу грошей. Російська пенсія була тоді втричі вищою за українську.
Але є ще один цікавий момент. Незважаючи на тяжкість кримінальної статті, Топонар провів у стінах колонії лише половину терміну. Про умовно-дострокове звільнення для нього нібито клопотали Військово-повітряні сили РФ. Про це написав у коментарях Олег Гринів, який був прокурором з нагляду за Кагарлицькою колонією.
Вийшовши за межі зони, Топонарь оселився поруч із нею. Відбуваючи покарання, він розлучився з першою дружиною Іриною і одружився зі Світланою з Феодосії. Разом вони зняли маленький будиночок, який згодом викупили та відбудували.
Після закінчення випробувального терміну колишній льотчик не робив спроб виїхати на берег Чорного моря, віддаючи перевагу маленькому ставку в Зікрачах.
І раптом… 22 лютого 2022 року, за версією, яку почув від місцевих Сергій Старенький, за Топонарем приїхала карета швидкої допомоги та повезла його до Криму – на лікування. А 24-го російські війська вторглися в Україну.
Наразі Зікрачі приєднані до села Халча. Голова місцевої ради Людмила Ананьєва підтверджує, що Топонар покинув межі України. Щоправда, з її слів, це сталося за тиждень до початку війни.
- Я не знаю, яким транспортом він поїхав, але Топонар справді казав, що їде лікуватися до Криму. Може, щось знав. Щоправда, і виглядав він як нездорова людина. Та й вік… я не думаю, що все сталося так, як кажуть люди.
А люди в Халчах та Кагарлику кажуть, що вибратися із Зікрачів колишньому асу допомогли представники «Групи Вагнера», вони ж дали літак.
Про те, що у «Групі Вагнера» є своя авіація, американський Інститут вивчення війни (ISW) вперше сказав у травні цього року. У жовтні з'явилася інформація, що Пригожин набирає колишніх льотчиків для штурмовиків Су-25.
Нальоти, які людський поголос пов'язує з Топонарем, відбувалися, як ми пам'ятаємо, у березні, коли росіяни бомбардували Ірпінь, Гостомель, Бучу, Бородянку.
Питання: чи могла 65-річна людина, яка 20 років провела на землі, так швидко повернуться за штурвал і злетіти в небо, ми поставили полковнику Івану Якубцю – колишньому командувачу Аеромобільних військ, а нині члену експертної ради Центру дослідження армії, конверсії та роззброєння.
- Теоретично, можливість повернутися до польотів є, але спочатку, якщо брати за правилами, треба пройти медкомісію. Якщо організм виявиться придатним, потрібно попрацювати на тренажерах, здійснити польоти з інструктором, провести бойову підготовку. На все про все потрібно не менше трьох місяців, – каже експерт.
Зрозуміло, що у «Групі Вагнера» кримінальників люблять. Але тут стоїть питання про безпеку техніки.
- Якщо пілота відразу посадити за штурвал, він підніметься у повітря і на висоті знепритомніє від перепаду тиску. Навіть якщо ні, Су-25 – це зовсім інший апарат, ніж Су-27 у Скнилові. Для прикладу візьмемо спортивний та звичайний велосипед. Чи зможе людина, яка колись добре їздила на звичайному, з першого разу ганяти на спортивному? Ні, вона упаде. Також і пілот із забутими навичками з 99% ймовірності просто розіб'є літак, який коштує мільйони доларів.
Іван Якубець нагадує також, що «Групи Вагнера» не було на території України на початку війни.