21 листопада
Завантажити ще

Помилки, протиріччя, непритомність... Як вигороджують мажорів, які влаштували ДТП

Помилки, протиріччя, непритомність... Як вигороджують мажорів, які влаштували ДТП
Фото: Бобок Сергей/УНИАН

Інтереси дітей 58-річного Ігоря Носова, який загинув під час зіткнення з Infiniti у Харкові, захищатимуть два адвокати. Їхня мета – домогтися максимального покарання для винуватця аварії та максимальної компенсації потерпілій родині.

З боку суспільства немає толерантності до 16-річного Миколи Харківського, який влаштував смертельні покатушки на маминій машині. Немає поки що поблажливості і з боку суду, про що свідчить арешт без права застави. Проте завдання адвокатів не буде легким, оскільки в арсеналі захисників підлітка також знайдеться «зброя».

«КП в Україні» склала ТОП-7 прийомів, які адвокати використовують, щоб полегшити долю винуватців смертельних ДТП.

1. Неякісне слідство

Три роки тому Харків вразила аварія за участю 20-річної Олени Зайцевої – дочки відомого у місті бізнесмена. На своєму Lexus вона врізалася у Volkswagen, вилетіла на тротуар і вбила шістьох людей. Ще п'ятеро отримали тяжкі травми.

Слідство визнало винуватцями трагедії водіїв обох машин. Олена Зайцева та Геннадій Дронов отримали по 10 років позбавлення волі. Але якби не величезний резонанс, який був відданий справі, все могло б повернутись інакше.

- Враховуючи, як працює система правоохоронних органів, навіть не потрібно бути мажором, щоб зрозуміти: справа, яка дійшла до суду, може бути розвалена через помилки, яких припускаються слідчі. Низький рівень їхньої підготовки та висока завантаженість, що не дозволяє якісно підготувати матеріали, сьогодні є проблемою всіх кримінальних проваджень. При розгляді справи суддя може не ухвалити погано обґрунтований доказ, - каже адвокат Лариса Матвєєва, яка відстоювала інтереси людей, які постраждали в аварії із Зайцевою.

Якщо адвокат обвинуваченого буде добре мотивований, він вишукуватиме помилки і акцентуватиме на них увагу суду. Так, у 2020 році у Полтаві суд першої інстанції виправдав підприємницю Наталю Саєнко, яка збила на Mercedes-Benz 15-річного хлопчика, який перетинав пішохідний перехід велосипедом. Найбільше людей обурило те, що поки медики намагалися надати допомогу смертельно травмованій дитині, власниця авто знімала номерні знаки, а її чоловік відвіз відеореєстратор і стер запис.

Виносячи вирок, суд констатував, що для підтвердження вини водія Mercedes-Benz не вистачило доказів і не було проведено всіх необхідних експертиз.

Олена Зайцева та Геннадій Дронов отримали по 10 років за аварію, в якій загинуло шість пішоходів. Фото: Архів «КП»

Олена Зайцева та Геннадій Дронов отримали по 10 років за аварію, в якій загинуло шість пішоходів. Фото: Архів «КП»

2. Ці дивні експертизи

Експертизи – окреме питання та дуже зручний привід для маніпуляцій. Це, зокрема, показало і справу Зайцевої – Дронова.

- У нас були проблеми і з технічними, і з судово-медичними експертизами. Фахівці з Харкова чомусь не змогли визначити швидкість руху автомобіля Зайцевої. А експерти із Дніпра змогли, але це вже було під час судового засідання. Зрозуміло, такі протиріччя викликають сумніви в об'єктивності та можливості знайти істину, – каже Лариса Матвєєва.

Такі самі проблеми, на думку експерта, можуть виникнути і при визначенні швидкості руху Infiniti Харківського.

- У матеріалах справи щодо Зайцевої також були дивні експертизи щодо наркотиків. Огляд нарколога, токсикологічна експертиза – все підтверджувало стан наркотичного сп'яніння. Але під час процесу суд ухвалив призначити додаткову експертизу у Харківському обласному бюро медичних експертиз. При тому, що є чіткий алгоритм визначення стану водія, з'явився висновок, що експерти не можуть ухвалити рішення, чи Зайцева перебувала в стані наркотичного сп'яніння, тому що їм не вистачило кількісного значення наркотичної речовини. Очевидно, треба було уникнути обтяжливих обставин, от і придумали такий спосіб, - продовжує наш консультант.

3. здоров'я, що похитнулося.

У ДТП 16-річний Микола Харківський зазнав травми голови. До цього апелювала його адвокат, коли намагалася переконати суд, що підозрюваному необхідний запобіжний захід, не пов'язаний із позбавленням волі.

Очевидно, що цю тему здоров'я використовуватимуть і надалі, щоби замінити тюремний арешт на домашній та обґрунтувати позицію Харківського «я нічого не пам'ятаю».

- У справі Зайцевої теж звучала тема здоров'я, що похитнулося, - згадує Лариса Матвєєва. – Декілька засідань доводилося переносити, бо вона скаржилася на самопочуття. Приїжджала швидка допомога, лікарі приходили до висновку, що госпіталізація не потрібна. При цьому постраждалі, які з тяжкими травмами добиралися через все місто до суду, мусили їхати назад.

4. Ваш час минув.

Запобіжний захід для затриманого за підозрою у злочині мають обрати протягом 72 годин. Адвокати різними шляхами намагаються зволікати, щоб суд не вклався у відведений проміжок.

Якщо маневр не вдається з першого разу, його готуються повторити, коли порушується питання про продовження арешту. Заявляються клопотання, відводи судді чи прокурора, застосовуються інші хитрощі. Одна з перевірених – підозрюваному різко стає погано, він непритомний, публіку виводять із зали суду, помічник судді дзвонить у швидку допомогу… А час цокає.

Такий прийом дозволив вийти зі слідчого ізолятора Сергію Калиновському - скандально відомому пасинку Фірташа. Після ДТП, в якому загинули дівчина Калиновського та прапорщик внутрішніх військ, Сергій 8 років провів у бігах. У 2015 році його випадково затримали у Києві за п'яну їзду та помістили до СІЗО на два місяці.

Коли запобіжний захід переглядали, адвокати задіяли весь арсенал, а останнім «залпом» стала непритомність Калиновського. Поки медики приїхали та оглянули хворобу, відведений на продовження арешту час минув. Суд надіслав клієнта під домашній арешт.

Сергій Каліновський 8 років провів у бігах, доки не попався п'яним за кермом. Фото: УНІАН

Сергій Каліновський 8 років провів у бігах, доки не попався п'яним за кермом. Фото: УНІАН

5. Прихована недуга

Поєднання тем здоров'я та експертиз може врятувати не лише від слідчого ізолятора, а й від покарання. Зрозуміло, не кожного, але є прецедент.

У січні 2016 року Київ вразила аварія біля станції метро «Лівобережна». Mercedes, за кермом якого був син бізнесмена Андрія Толстошеєва – 21-річний Станіслав, винесло на тротуар. Два пішоходи отримали травми, а літня жінка, яка торгувала овочами, загинула.

Суд заарештував підозрюваного у злісному порушенні правил дорожнього руху, але з альтернативою застави. Коли гроші внесли, Станіслав одразу ж ліг у лікарню, хоча до цього виглядав абсолютно здоровим, а по фото у соцмережах було видно, що не байдужий до цигарок та спиртного.

Проте лікарі виявили у Толстошеєва приховану ваду серця, а експерти вважають причиною аварії раптовий напад епілепсії. За смерть людини син бізнесмена поплатився лише посвідченням водія.

6. Хто був за кермом? Рокування

Батько Миколи Харківського вже закинув версію, що за кермом був не його син, а хтось інший. «У машині було ще троє людей, і одна з цих людей була за кермом. Ніхто не хотів його залучати та шукати», - сказав Михайло Харківський.

Тепер питання тільки в тому, чи це «хтось» погодиться взяти на себе провину. Такі рокіровки в історії гучних ДТП вже зустрічалися.

У серпні 2017 року автомобіль Mercedes, який належав екс-народному депутату Петру Димінському, врізався в інше авто, де загинула дівчина-водій. Провину на себе взяв один із охоронців Димінського. Чоловіка ув'язнили, але згодом виправдали.

Більш завершеною виглядає історія з автомобілем Volvo Олександра Омельченка. Іномарка збила жінку під Києвом, їла з місця ДТП, а коли повернулася, за кермом був водій екс-мера. Хоча раніше там бачили одного Омельченка. Всі знали, що відбулася підміна, але судили водія, який отримав умовний термін.

– Встановити, хто був за кермом, неважко, коли є таке бажання. Є запис відеореєстратора, є свідчення свідків. В Infiniti в момент зіткнення мала спрацювати подушка безпека. Цитологічна експертиза покаже, чиї фрагменти ДНК на ній залишилися, – каже адвокат Матвєєва.

7. Беріть зараз, потім нічого не отримаєте

Зрозуміло, що всі питання вирішуються за допомогою грошей. І гроші зрештою можуть вирішити все. У січні 2018 року в Харкові на Салтівському шосе Toyota Camry, що мчить на скаженій швидкості, на смерть збила на пішохідному переході 17-річного студента. Водій з місця ДТП втік, машину пізніше знайшли покинуту.

Власником авто виявився 18-річний Тигран Енгібарян – син власника кількох фірм. На суді він визнав провину, але зрештою відбувся умовним терміном. Сім'я студента відмовилася від усіх претензій, отримавши 80 тисяч доларів компенсації батьків Енгібаряна.

- Спочатку рідні загиблих у ДТП завжди наполягають на суворому покаранні для винуватця, гроші здаються вторинними. Але адвокати пояснюють: краще візьміть зараз, людину вже не повернути. Потім ризикуєте нічого не отримати, – каже юрист Олексій Сиротін. - Молоді мажори не мають майна, яке можна звернути на відшкодування збитків. З тюремного заробітку, якщо такою буде, перераховують гроші.

Це підтверджують слова постраждалих в аварії із Зайцевою. Від неї їм щомісяця надходить по 31 гривні компенсації.

Сім'я Тінграна Енгібаряна виплатила батькам загиблого студента 80 тис. доларів, і ті відмовилися від претензій. Фото: NewsRoom

Сім'я Тінграна Енгібаряна виплатила батькам загиблого студента 80 тис. доларів, і ті відмовилися від претензій. Фото: NewsRoom

Новини по темі: ДТП автокатастрофа