Банки часто при відкритті дебетової картки за замовчуванням дають кредитну картку. На думку аналітика компанії «Центр біржових технологій» Максима Орищака, це призводить до непорозуміння у відносинах між банками та клієнтами і, як наслідок, до 50-процентної частки неплатежів та заборгованостей. Наприклад, люди користуються не дебетовою, а кредитною карткою, а платити банку забувають.
– Якщо говорити про те, які карти потрібно мати в арсеналі, то краще лише дебетові, на які отримуєте заробітну плату або на яких зберігаєте гроші, – радить експерт. – Якщо у вас є кредитна картка, потрібно максимально докладно вивчити умови користування споживчими кредитами та пам'ятати терміни погашення боргів. Інакше вони зростатимуть і зростатимуть.
Велика помилка – заводити кілька кредитних карток. За словами Орищака, це може зробити виплати за боргами нестійкими. Фінансові заборгованості зростатимуть, а здатність впоратися з ними за нинішніх умов – падати. На жаль, ані клієнти, ані банки одразу цього не зрозуміли і виявилися не готовими до колапсу із заборгованостями.
Ще один важливий момент стосується того, що зміст банківських карток не завжди безкоштовний. Тому перш ніж відкривати банківський рахунок, експерт радить вивчати умови. Краще, якщо є можливість фізичної присутності у відділенні банку, хоч і тут ніхто не гарантує, що клієнту розкажуть усі подробиці, умови, ризики та приховані платежі. Словом, відповідальність за користування картами лежить виключно на клієнтові.
– На мій погляд, краще мати картку одного банку та вести історію співпраці з однією організацією, – каже Орищак. - Чим більше карт різних банків людина відкриває, тим заплутанішим може бути відстеження динаміки грошей. Якщо десь списуватимуть з рахунку невеликі суми за ті чи інші послуги, клієнт може не одразу звернути на це увагу.
До речі, наприклад, середньостатистичний американець має три банківські картки. Перевагою великої кількості банківських карток є можливість користуватися різними акційними пропозиціями та програмами, в яких бере участь банк.
– Об'єктивно кажучи, в Україні сьогодні не час великих грошових витрат, тому вітчизняний банківський сектор навряд чи запропонує клієнтам щось визначне та надвигідне, – підсумував експерт. - Період, коли ми знову користуватимемося кількома банківськими картками для вигоди та зручності, ще попереду. Він настане після війни, коли розвиватиметься малий та середній бізнес і люди знову житимуть і витрачатимуть гроші не лише на покриття базових потреб.