Одним із головних успіхів у військовій кампанії 2023 року, безумовно, є успіхи ЗСУ у протиборстві з Чорноморським флотом РФ. Кораблів ворога в акваторії стає дедалі менше. А поповнити флот Кремль немає можливості, морські шляхи для військових судів намертво закриті Туреччиною.
Щоправда, цієї можливості немає і Україна. Останній приклад – Стамбул відмовився пропустити до Чорного моря мінні тральщики, передані Британією Україні. Туреччина як гарант чорноморських проток Босфор і Дарданелли відповідно до Конвенції Монтре закрила їх "для військових кораблів воюючих сторін (Росії та України)".
Ця жорстка позиція Стамбула, хай і неофіційно, але підтримувана Заходом, показує, наскільки великим є стратегічне значення Чорного моря. KP.UA з'ясовував чому?
Чорноморський регіон є одним із ключових для безпеки в Європі і набуває все більшого значення в епоху конкуренції великих держав: через нього пролягають основні шляхи, що з'єднують захід та схід, північ та південь. Чорноморський регіон, що утворює сполучну ланку між Східною та Південно-Східною Європою, Росією, Кавказом та Близьким Сходом, має стратегічне значення.
Той, хто контролює Чорне море або панує на ньому, може легко спроєктувати свою міць на європейський континент, насамперед на Балкани та Центральну Європу, але також і на східний район Середземномор'я, Південний Кавказ і на північ Близького Сходу. У регіоні знаходяться три країни НАТО – Болгарія, Румунія та Туреччина – і кілька країн-партнерів НАТО, тому будь-яка нестабільність або ворожі дії в районі безпосередньо зачіпають і Альянс.
Як нагадує Deutsche Welle, Росія вважала Чорне море споконвічною сферою свого впливу ще за часів існування Російської імперії, а згодом і за радянських часів. І сьогодні Чорне море розглядається Москвою як плацдарм, з якого Росія може впливати на Середземномор'я, Близький Схід, Північну Африку та Південну Європу. Воно також дає Росії вихід до віддаленіших держав, де вона веде активну військову діяльність, таким як Сирія або Лівія.
Офіційно РФ належить лише близько 10% узбережжя Чорного моря. Але після війни у Грузії та Україні Москва де-факто контролює близько третини берегової лінії.
А ще море – це торгові шляхи. Через місцеві порти Москва здійснює значну частину експорту зерна, добрив та інших товарів. Більше того, може доставляти товари до країн, що не приєдналися до санкцій Заходу.
Чорне море – найважливіший транзитний коридор, яким йдуть енергоресурси та зерно. У мирний час понад 50% всього українського експорту йшло через найбільший торговельний порт країни – Одесу. Насамперед тут відвантажувалося зерно для світового ринку.
Падіння інтенсивності торговельного судноплавства в регіоні завдасть серйозних економічних збитків нашій країні. І хоча на тлі війни Україна диверсифікувала свої експортні маршрути - на сьогодні лише 40% українського зерна експортується через Чорне море, а частина, що залишилася, по суші через територію ЄС, - Київ ще довгий час залежатиме від безперебійного експорту товарів і морським шляхом.
Через війну в Україні з викликами безпеки зіткнулися не лише у Чорноморському регіоні, а й у всьому Євроатлантичному.
У Євросоюзі дедалі частіше розглядають Чорне море як важливий коридор для транспортування товарів та енергоносіїв між Азією та Європою. Дві держави ЄС – Румунія та Болгарія – мають вихід до Чорного моря. З Грузією та Україною у Брюсселя укладено угоду про асоціацію з ЄС.
Оскільки Європа прагне стати все більш незалежною від російської нафти та газу, на перший план виходять багаті на природні ресурси держави Кавказу, насамперед Азербайджан. Баку експортує нафту та газ до Європи через Грузію та Туреччину. Цей маршрут через Чорне море обходить як Росію на півночі, так і Іран на півдні і тому має особливе стратегічне значення для європейців, які запровадили жорсткі економічні санкції проти цих двох держав.
Тарас Загородній, експерт-міжнародник:
– Значимість Чорноморського регіону сильно зросла з початку війни в Україні. Це питання торгівлі, безпеки, логістики. Наприклад, через блокаду наших портів світ зрозумів свою залежність від нашого зерна. Для Росії чорноморські порти критично важливі, оскільки у неї дуже мало незамерзаючих портів.
Для Європи та світу Чорне море є сполучною ланкою з Прикаспійським регіоном, туркменським газом та азербайджанською нафтою. Країни цього регіону не мають відкритого доступу до світового океану та світових ринків і можуть це робити тільки через Чорне море. А якщо тут буде стабільний коридор, то країни Каспійського регіону зменшать залежність від Росії. Тобто там реально великі гроші та вплив. А згідно з англосаксонською геополітичною концепцією, хто контролює Східну Європу - той контролює Середню Азію, хто контролює Середню Азію - той контролює Євразію, а хто контролює Євразію – той контролює весь світ.