27 грудня
Завантажити ще

Блокування польськими перевізниками кордону: чи є тут «рука Москви»

Блокування польськими перевізниками кордону: чи є тут «рука Москви»
Фото: Dominika Zarzycka/NurPhoto via Getty Images

Росія всіма силами намагається дестабілізувати ситуацію не лише в самій Україні, а й на її кордонах із сусідами. Днями з'ясувалося, що вона має пряме відношення до блокування кордону польськими та словацькими перевізниками.

Збитки українського бізнесу становлять  300 євро за кожну машину на добу. А загалом для українських перевізників це близько 160 тис. євро на день. Пункти пропуску "Корчова – Краковець", "Гребене – Рава-Руська", "Дорогуськ – Ягодин" паралізовані. Міністр розвитку громад, територій та інфраструктури України Олексій Кубраков заявив, що за час блокування кордону польськими перевізниками черги на пунктах пропуску розтягнулися на десятки кілометрів. "У бік Ягодина черга розтягнулася більш ніж на 30 кілометрів, у бік Рави-Руської – понад 10 кілометрів, у бік Краківця – понад 16 кілометрів", – зазначив Кубраков. У ситуацію втрутилася Єврокомісія: польські активісти фактично вимагають порушити норми угоди про євроінтеграцію.

Організатори блокади - за дружбу із Росією

І тут виявилося, що за цими акціями протестів стоять проросійські сили у Польщі та Словаччині. Як вдалося дізнатися журналістам-розслідувачам з інформаційного агентства Guildhall, польські перевізники, які блокують пункти пропуску на польсько-українському кордоні, мають зв'язки з російськими спецслужбами. Аналогічна ситуація і зі словацькими протестувальниками.

Так, офіційним організатором блокади кордону між Польщею та Україною є громадянин Польщі Рафал Меклер, власник транспортної компанії Rafał Mekler Transport. І в цей же час він є представником центру проросійської партії «Конфедерація свободи та незалежності» у Люблінському воєводстві, яка тісно пов'язана з Москвою.

А лідер партії Януш Корвін-Мікке публічно вимагав визнати окупацію Криму і сам відвідав анексований півострів у 2015 році, де провів зустріч із ставлеником Кремля Сергієм Аксьоновим.

Крім цього, Конфедерація свободи та незалежності пов'язана з іншою польською праворадикальною організацією «Всепольська молодь», яка, серед іншого, має давні зв'язки з російським імперським рухом, який вербував терористів для угруповань «ДНР» та «ЛНР». Лідер списку Конфедерації свободи та незалежності під час виборчої кампанії до Сейму Польщі 2023 року Земовіт Пшебитковський є колишнім лідером Всепольського молодіжного руху.

Також в акції був помічений лідер Конфедерації Корони Польської Гжегож Браун, який був єдиним депутатом польського Сейму, який виступив проти резолюції із засудженням російського терору у Бучі. І він є автором гасла «зупиніть українізацію Польщі».

Чого вимагають польські протестувальники

Польські перевізники вимагають фактично неможливого: скасувати "транспортний безвіз" та повернути дозвільну систему. Коли кожен український перевізник мав отримувати дозвіл на те, щоб перетинати кордон із Польщею.

Зробити це практично неможливо. Більше того, рішення ухвалено не польською та українською владою. Це угода між Україною та ЄС, яка ратифікована всіма сторонами. Виходить, польські перевізники наразі вимагають порушити законні умови та обмежити права українців.

До речі

У Словаччині за протестами також стоять симпатики Росії

Схожа ситуація і на кордоні зі Словаччиною. Тут також видніється рука Москви у протестах словацьких перевізників. Акцію активно підтримала антиєвропейська праворадикальна партія «Наша Словаччина», яка вимагає поновлення дружніх зв'язків із Росією.

Ба більше, зазначено, що голова цієї політичної сили, словацький політик Маріан Котлеба, у 2014 році написав листа колишньому президентові-втікачеві Віктору Януковичу, в якому цинічно порівнював Революцію Гідності з тероризмом.

Думка експерта

Тарас Чорновіл, експерт зі Східної Європи

– Про вплив Росії на ці протести я говорив і писав уже через день після їхнього початку. Польська влада та ЗМІ також про це написали відразу. А насправді всі основні польські асоціації перевізників не підтримали цієї акції. У ній взяла участь лише одна група перевізників та саме та, яка займалася перевезеннями через Білорусь та Росію. І вони озлоблені на українців. А вони можуть бути контрольовані російськими спецслужбами.

А щодо польських проросійських політиків, то та сама партія «Конфедерація» не лише проросійська, вона ще й антиукраїнська, євросептична, антизахідна. І коли з'являється якась можливість попіаритися чимось антиукраїнським, вони з'являються одразу на арені. Як стерв'ятники накидаються на цікаву для них тему. Це "корисні ідіоти" для Москви. Очевидно, що Росія була стимулятором цих процесів, але не безпосередньо, а через економічні важелі впливу.

А ось уряд Словаччини, де до влади прийшли також проросійські партії, зробив заяву, що не допустять блокування кордону і починають там наводити порядок. У Польщі ж не наводять лад тому, що там, швидше за все, буде зміна прем'єра та уряду. І нинішній прем'єр Моравецький вирішив залишити погану спадщину своєму зміннику Дональду Туску.