Фінляндія має намір закрити весь кордон із Росією в ніч проти 22 листопада. До цього 18 листопада фіни вже повісили замок на чотири КПП - "Торфянівка" ("Ваалімаа"), "Брусничне" ("Нуйямаа"), "Світогорськ" ("Іматра") в Ленінградській області та "Вяртсиля" ("Нієрала") у Карелії. Також Фінляндія запровадила заборону на перетин кордону з боку Росії на велосипедах.
Однак цих заходів виявилося замало: фінська влада в шоці від кількості мігрантів з Африки та Азії, які прибувають з боку РФ, що пропускаються у бік Республіки Фінляндія російськими прикордонниками. Тож рішення про повне закриття кордону було продиктовано не лише підтримкою антиросійських санкцій, а й міркуваннями власної безпеки.
Нагадаємо, ще у вересні 2022 року Фінляндія закрила в'їзд у країну легкових автомобілів із РФ. Машини, зареєстровані в Росії, до Фінляндії можуть ввезти лише громадяни Євросоюзу, які постійно проживають у Росії, або члени їх сімей, або дипломати, або прирівняні до них особи. Також усі зареєстровані в Росії автомобілі мають залишити межі країни протягом шести місяців – до 16 березня 2024 року.
У серпні 2022-го кордон із Росією закрила Естонія – «на невизначений термін». Естонські прикордонники пояснили, що це пов'язано із оновленням комп'ютерних програм. У результаті переміщення через російсько-естонський кордон у районі "Івангород" - "Нарва" було закрито для автомобілів, потім для пішоходів. Втім, через деякий час пішохідний прохід було відкрито.
Естонія заявила про плани покрити всю річку Нарву на кордоні з Росією електронним муром, щоб реагувати на події у прикордонній зоні. Прикордонний перехід у Нарві з лютого 2024 року залишиться доступним лише для пішоходів, оскільки в Росії зібралися закрити на ремонт пункт пропуску «Івангород».
Декілька днів тому естонські прикордонники розвернули в Нарві вісім громадян Сомалі, які намагалися потрапити в республіку з боку РФ без належних документів. Міністр внутрішніх справ Естонії Лаурі Ляенеметс звинуватив Росію в організації потоку нелегальних мігрантів.
- Ці громадяни Сомалі навряд чи самі все це придумали. Без відповідних прав вони не змогли б перетнути російський кордон, - зазначив глава МВС Естонії.
Вересень 2023 року в Польщі відзначився забороною для росіян перетинати кордон держави автомобілем з російськими номерами. Заборона стосується легкових автомобілів, а обмеження на в'їзд вантажних машин уже діє з літа: в'їзд білоруських та російських вантажівок з 1 червня обмежений до особливого розпорядження.
Зараз до Польщі не потрапить ніхто з РФ: заборона стосується і комерційних, і приватних перевезень, незалежно від того, громадянам якої держави належить машина. Міністр внутрішніх справ Польщі Маріуш Каміньський заявив: «Жодний російський автомобіль до Польщі не в'їде».
Поляки також добудували стіну на кордоні з Білоруссю, встановивши там 206 кілометрів електронного бар'єру. Майже готова стіна і на заході, на кордоні з Калінінградською областю Росії: це три ряди колючого дроту 2,5 м заввишки та 3 метри завширшки.
Королівство Норвегія не входить до країн Євросоюзу (як Фінляндія, Литва, Латвія та Естонія), але є країною Шенгенської зони, всередині якої між країнами немає прикордонного контролю. В Осло зараз подумують про запровадження своїх обмежень на в'їзд для громадян Росії та схиляються до того, що це буде зроблено незабаром.
Якщо закриття кордонів для російських громадян та автомобілів – це проблема країни агресора, то як бути українцям, які змушені їздити на непідконтрольні території? Нашим громадянам з 16 жовтня можна потрапити до Росії з інших країн лише через аеропорт «Шереметьєво» у Москві, де знаходиться «повітряний пункт пропуску». Однак, як розповідають наші співвітчизники, що проїжджали там, це більше схоже на пекло: ті, хто прилетів, по 20-30 годин чекають, коли їх покличуть на прикордонний контроль. При цьому в місці очікування немає навіть лавок - на щастя, після розголосу здогадалися покласти в окремій кімнаті матраци надувні, щоб людям було де відпочити.
У громадян України знімають відбитки пальців, фотографують та запрошують на «розмову» зі співробітником ФСБ. У цей час співробітники активно вивчають мобільники та ноутбуки. А розмова більше нагадує допит: хто, куди, навіщо людина їде, чи є родичі у СБУ та ЗСУ, як ставиться до президента Росії (« СВО », солдатів тощо)… Якщо пощастить, за кілька годин українця відпустять, якщо ні – повернуть назад у точку вильоту.
По землі з РФ потрапити на територію України можна тільки через пункт пропуску «Колотилівка» у Білгородській області (з української сторони це КПП «Покровка» в Сумській області. Цей коридор працює тільки в один бік, і російські прикордонники влаштовують такі ж багатогодинні розправи українцям, як і їхні колеги в «Шереметьєво". «Бесіда» з «фсбшником» може тривати і п'ять, і шість годин, і це ще не основна складність. Основна - 2-кілометровий перехід із російської сторони на українську, який змушені долати пішки і люди похилого віку, і діти… Ніяких автобусів чи автомобілів, що підвозять людей, тут немає… Був один російський волонтер Олександр Демиденко, який допомагав літнім українцям перейти кордон, та й того росіяни заарештували за підозрою у зберіганні зброї.
- Раніше ми з Донецька могли потрапити в Україну автобусом лише через чотири країни - РФ, Латвію, Литву, Польщу, що займало 3-4 доби їзди в автобусі, то зараз додали маршрут через Колотилівку, куди ми доїжджаємо за 24-30 годин. Повірте, це суттєва різниця після 70-80 годин поїздки через Європу. Влітку росіяни Колотилівку то закривали, то відкривали, але поки що працює. Українська сторона приймає людей навіть без документів, паспортів. Так, з ними розмовляють співробітники служб безпеки і РФ, і України – це також морально важко, бо кілька годин займає ця розмова. Але люди проходять «в Україну» і роз'їжджаються із Сум куди кому треба, – поділилася досвідом мешканка Донецька Ірина Кушнаренко.
Також жителі окупованих регіонів добираються через РФ до третіх країн – наприклад, Білорусі чи Грузії, звідки вже вирушають до України. Але ця поїздка не стільки довга, скільки дорога, тож на такий вояж зважуються не всі.
Греки відгороджуються від неспокійних сусідів з тієї ж причини, що інші країни – втомилися від нелегальних мігрантів. Лише минулого року грецька поліція припинила проникнення до країни 256 тисяч нелегалів та заарештувала 1300 людей.
Тому вздовж річки Еврос будуються перші 35 кілометрів загородження зі 140, а два роки тому Греція вже встановила 40-кілометровий паркан та систему спостереження на кордоні з Туреччиною, побоюючись можливого напливу мігрантів з Афганістану.