Український уряд ухвалив рішення відкликати законопроект "Про основи державної політики перехідного періоду", який передбачав правила реінтеграції окупованих територій Донбасу. Це питання було єдиним, для його ухвалення відбулося позачергове засідання Кабміну.
Як пояснила віце-прем'єр із питань реінтеграції Ірина Верещук, законопроект відкликали через те, що Кабмін хоче втілити рекомендації Венеціанської комісії Ради Європи. Мовляв, документ необхідно змінити в кількох пунктах, і ці зміни неможливо внести в парламент між читаннями, а тому уряд повинен невідкладно відкликати внесений ним до Ради законопроект. Венеціанська комісія раніше дійсно рекомендувала змінити законопроект про перехідний період щодо Криму та Донбасу.
Проте такий намір Кабміну викликав шквал критики в Україні і був сприйнятий багатьма як поступка Росії та здавання інтересів країни. А реальною причиною термінового відкликання проекту є необхідність виконати вимогу, висунуту Росією як передумову для проведення нової зустрічі "нормандської четвірки" на рівні радників лідерів. Тому на початку січня представники Франції й Німеччини у цьому форматі відвідали Москву та Київ і під час візиту до України передали на Банкову цю вимогу Кремля.
Українська влада змушена була виправдовуватися. Глава Офісу президента України Андрій Єрмак заявив, що відкликання законопроекту не пов'язане з майбутньою зустріччю радників лідерів «нормандської четвірки», і назвав таку інформацію неправдою.
«Хотів би від початку розвіяти деякі фейки, які сьогодні почали з'являтися, на жаль, і в українських ЗМІ. По-перше, нібито Україна була змушена прийняти якусь вимогу когось про відкликання законопроекту щодо основ державної політики перехідного періоду. Не знаю, хто як, а я можу сказати, що ця влада приймає лише вимоги українського народу: основна сьогодні вимога українського суспільства – це зробити все для того, щоб уникнути ескалації, над чим ми працюємо 24/7. Жодних попередніх умов проведення зустрічі у нормандському форматі не було», - заявив Єрмак в ефірі програми "Свобода слова" на телеканалі ICTV.
Але водночас голова фракції "Слуга народу" Давид Арахамія публічно визнав, що потреба відкликати цей проект виникла, тому що він "не надто узгоджується з нормандським форматом".
Тож що насправді відбувається і яка реальна причина відкликання цього законопроекту? Так, Венеціанська комісія озвучила свої претензії щодо цього документа. "Через те, що норми є загальними та розмитими, проект більше нагадує політичні вказівки, ніж нормативно-правовий акт", - йдеться у висновку Венеціанської комісії. Але річ у тому, що свої висновки «Венеціанка» надіслала ще восени минулого року, а відкликають законопроект саме зараз.
Відповідь на це питання може бути в позиції Росії, яка виступає категорично проти ухвалення цього закону, тому що в ньому вона позначається як держава-агресор. Міністр закордонних справ РФ Сергій Лавров заявив про неприпустимість ухвалення цього законопроекту. «Якщо закон «Про основи державної політики перехідного періоду» буде прийнято, Київ цим проголосить вихід із Мінського комплексу заходів», - сказав Лавров.
26 січня відбудеться зустріч радників президентів України та Росії у рамках нормандського формату, тому Москва і висунула вимоги Україні щодо цього законопроекту.
Експерт з питань міжнародної політики та Близького Сходу аналітичного центру «Український інститут майбутнього» Ілля Куса вважає, що причиною відкликання законопроекту була саме вимога Москви.
«Якщо зустріч радників «нормандської четвірки» стала можливою, це означає, що Україна пішла на якісь поступки Росії. Москва ж поставила ультиматум, що не зустрічатиметься, якщо Київ не піде на поступки. А зауваження Венеціанської комісії – це лише формальний привід», – вважає експерт.
Він також зазначає, що наразі українська влада демонструє тенденції до поступок, щоб вийти на якісь домовленості з Росією. І цього вимагає від України Захід. Саме для цього і приїжджав до Києва держсекретар США Ентоні Блінкен.
Політолог Тарас Загородній також вважає, що первинною причиною відкликання законопроекту є вимога Росії. «Венеціанська комісія – це просто слабка відмовка. Скільки було її зауважень щодо інших законопроектів, але Київ не поспішав і не поспішає їх виконувати», - пояснює експерт.
При цьому він вважає, що в цьому випадку Україна може піти на такі поступки Росії та зняти цей законопроект. «Бо цей документ насправді «повітря». Там немає жодної конкретики. А розробляли його більше для того, щоб давити на Росію у переговорах», – вважає Тарас Загородній. Але це має бути останній компроміс Києва.
Законопроект «Про основи державної політики перехідного періоду» присвячений тому, як повертатимуться під український суверенітет деокуповані території. Ось нескользкого основних пунктів:
- фіксується визначення «держава-агресор» та «держава-окупант» по відношенню до Росії та «окупаційні сили Російської Федерації»;
- перехідний період ділиться на конфліктний (протидія агресії Росії) та постконфліктний (подолання наслідків);
- видані окупаційними адміністраціями акти є недійсними, крім окремих, які за законом можуть бути прийняті до уваги;
- примусове чи автоматичне набуття жителями окупованих територій громадянства Росії не може бути підставою для позбавлення українського громадянства;
- все майно після деокупації повертається господарям, які володіють ним за українськими законами;
- під амністію не потрапляють ті учасники збройних формувань та окупаційних адміністрацій, які вчинили злочини, що підпадають під юрисдикцію Міжнародного кримінального суду – вбивства, тортури, військові злочини;
- вибори можна проводити лише якщо можна гарантувати невтручання Росії, свободу передвиборної агітації, плюралізм, багатопартійність, виборче право переселенців, безпеку, спостереження ОБСЄ та інших міжнародних організацій за умови дотримання вимог Конституції та законодавства України.