Верховна Рада ухвалила закон про локалізацію. За законопроект №3739 у другому читанні проголосували 323 народні депутати. Згідно з документом, з 2022 року та протягом десяти років при закупівлі на бюджетні кошти імпортних товарів машинобудування в них має бути українська складова.
"Іноземний постачальник може забезпечити наявність місцевої складової, розміщуючи виробництво в Україні, купуючи українські комплектуючі або замовляючи виробничі операції в Україні", – пояснили у прес-службі “Слуги народу”.
З наступного року українська складова має бути при закупівлі міського пасажирського транспорту, залізничного транспорту, комунальної техніки, у сфері енергетичного та аерокосмічного машинобудування (літаки, супутники).
Повна назва закону – про створення передумов для сталого розвитку та модернізації вітчизняної промисловості. У першому читанні його ухвалили у липні 2020 року.
Представляючи законопроект, депутати вийшли із теками. Вони заявили, що у них підписи 150 тисяч робітників машинобудівних підприємств із вимогою про розгляд документа.
Співавтор закону Роксолана Підласа написала на своїй сторінці у Фейсбуці, що у США лише 5% державних закупівель припадають на імпортні товари, у Європейському Союзі – 8%, в Україні – 38%.
- Наша держава купує корейські потяги, чеські трамваї та білоруські автобуси. В результаті ми маємо дуже невтішну ситуацію. Упродовж 2012-2020-х років машинобудування в Україні впало на 40%. Сьогодні ми прийняли законопроект про локалізацію #3739. З наступного року він запроваджує обов'язкову частку локалізації 10%, яка зростатиме щороку. В результаті у 2028-2031-х цей показник становитиме 40%, - заявила вона.
За словами парламентаря, якщо держава купуватиме локомотиви General Electric, то американська компанія має здійснити складання, купити запчастини або замовити роботи у українського виробника. Siemens та Alstom заявили, що готові це робити.
За прогнозом нардепів, закон допоможе створити 60 тисяч нових робочих місць та збільшить надходження до бюджету на 8%.