21 грудня
Завантажити ще

Хто і як годуватиме армію після корупційних скандалів: ризик повторної монополізації закупівель МО

Хто і як годуватиме армію після корупційних скандалів: ризик повторної монополізації закупівель МО

Харчування ЗСУ цього року стало надскандальною темою. Компанія монополіст «Воєнсервіс-Волонтер» отримала 100% державного замовлення, до тендерів не допускали низку інших учасників, а годували армію гниллю. Проблему, починаючи з квітня, порушили народні депутати і, зокрема, Соломія Бобровська. У результаті екс-заступникові міністра оборони Ігореві Халімону ДБР нещодавно вручило повідомлення про підозру. Йому інкримінують масштабні розкрадання бюджету на тендерних процедурах, організованих під одного учасника. І доки слідство триває, редакція проаналізувала, як перемагав «Воєнсервіс-волонтер» і чи є ризики повторення корупційної схеми.

У квітні комітет ВР з питань оборони детально вивчав харчові закупівлі Міноборони. Тоді з'ясувалося, що тендерні умови були виписані у спосіб, який фактично блокував доступ до тендерів усіх, крім «Воєнсервіс-Волонтера».

Зокрема, у тендерній документації, наприклад, містились вимоги щодо наявності в учасника річного доходу на рівні суми закупівлі. А враховуючи обсяги армійських тендерів, йшлося тоді про суми 500 і більше мільйонів гривень. Відповідали такій вимогі, як публічно визнавав Халімон, лише 10% із усіх 14 компаній-учасниць закупівель. А за фактом перемагала тільки одна. Той самий монополіст – «Воєнсервіс-Волонтер».

Якщо цього року МО таку умову залишить, то, з одного боку вона дійсно дозволить відсіяти фіктивні фірми, але з іншого - здатність до участі навіть сумлінних компаній безпосередньо залежатиме від розмірів оголошених лотів. І чим вони будуть дрібнішими, тим вищими будуть шанси на справжню конкуренцію між постачальниками.

Ще одна умова, яка може бути "ручним регулятором" допуску компаній-учасників до торгів, передбачає наявність у постачальника досвіду виконання аналогічних договорів. Така умова, безумовно, потрібна і була цього року. Але до того ж вона може мати фінансовий вираз.

Під час закупівель цього року йшлося про необхідний досвід виконання аналогічного договору вартістю не менше 10% від очікуваної вартості закупівлі. Цей поріг подолали одразу кілька учасників. Але якщо відсоток вартості аналогічних договорів, наприклад, підвищити, то через значні розміри харчових тендерів МО відповідати такій вимогі зможе знову лише хіба що «Волонтер». Адже ця компанія чи не єдина в країні завдяки тендерній політиці Халімона тепер може похвалитися, що освоїла на «аналогічних договорах» і 300, і 500 мільйонів гривень. Більше на такі суми в нашій країні взагалі ніхто, крім армії, не харчується. Тому інші постачальники їжі не зможуть подолати надто завищену фінансову межу, якщо лобісти монополіста чи МО таки зважаться на її використання.

На закінчення цікава вимога до учасників, що теж може значно впливати на коло компаній і конкуренцію, - це вимога про наявність відгуків про належну якість і кількість поставленої продукції. Вона, здається, має бути обов'язковою. Але якщо комусь заманеться її виключити, то теж можна буде говорити про посилене зелене світло для монополіста «Воєнсервіс-Волонтер».

Адже, згідно з даними МО, на компанію протягом року було складено понад сто актів про порушення договірних зобов'язань щодо безпеки та якості харчових продуктів, що постачалися військовим. І сьогодні за цими фактами Міноборони судиться з «Волонтером» у судах, вимагаючи грошової компенсації завданих збитків.

Як відомо, Міноборони досі не оголосило тендерів на закупівлю послуг харчування для військових на 2022 рік. Процедура затягнулася на невизначений термін, тому що оборонний комітет двічі відмовився затверджувати річний план закупок МО. І поки політики лише обіцяють вирішити проблему, Міноборони вже вимушено пролонгувало щонайменше 9 харчових контрактів із монополістом «Воєнсервіс-Волонтер», щоб не залишити ЗСУ голодними у січні.

У штучному затягуванні із затвердженням річного плану закупівель ЗМІ назвали «зацікавленими» двох нардепів від «Слуг народу», які, власне, й зняли продовольче питання з розгляду профільним комітетом 8 грудня. Проте ані Ігор Копитін, ані Олександр Завітневич своїх мотивів публічно досі не пояснили.

Якими будуть нові умови тендерних закупівель харчування від МО і коли вони зможуть розпочатися, оборонний комітет має визначити вже завтра, 15 грудня.