Україна у війні з Росією розраховує не лише на постачання західної зброї, а й сама активно розробляє нові зразки сучасних озброєнь. Особливо просунулися вітчизняні розробники у створенні найрізноманітніших безпілотників, які можуть працювати як у повітрі, так і на землі та на воді.
Державне підприємство ДП "СпецТехноЕкспорт" продемонструвало новий морський автономний безпілотний роботизований апарат української розробки MAGURA V5 (Морський автономний охоронний безпілотний роботизований апарат (Maritime Autonomous Guard Unmanned Robotic Apparatus)).
Він є багатоцільовим надводним безпілотним кораблем, здатним виконувати різні бойові завдання. Це може бути спостереження, розвідка, патрулювання, пошуково-рятувальні роботи, протимінна боротьба, охорона морського флоту та інші бойові місії.
«Беспілотний корабель легко запускається з будь-якого місця. MAGURA V5 зводить до мінімуму потребу в людських ресурсах для виконання місій, зменшуючи потенційну загрозу життю під час роботи в бойових умовах», – заявили розробники. Гідродинамічний корпус і витончений профіль V5 дозволяють безпілотнику пересуватися потай з чудовою маневреністю.
Американські журналісти CNN вже навіть опублікували репортаж про застосування українських надводних дронів MAGURA V5, які можуть атакувати російські кораблі та інші цілі у водах Чорного моря.
Їх використовують як для завдання ударів по цілях, так і для доставки вантажів і розвідки. Дрони здатні перевозити до 300 кг вибухових речовин на відстань до 800 кілометрів.
Морський дрон має сірий, гладкий корпус, його довжина досягає трохи більше п'яти метрів, а вузька форма нагадує широке каное. "Ці військово-морські безпілотники, які ніколи раніше не показували журналістам, все частіше дозволяють українцям атакувати росіян у Чорному морі та на Кримському півострові і вести спостереження за ними", - йдеться у матеріалі.
Пульт керування цим морським безпілотником виглядає досить компактним, він не більше за площиною, ніж сучасний ноутбук. Пульт поміщений у кейс, щоб забезпечити ударостійкість апаратури під час транспортування.
Джерела в українському оборонному відомстві підтвердили CNN, що морські безпілотники були задіяні як мінімум у двох недавніх атаках: на Кримський міст у липні цього року та в порту Севастополя у жовтні минулого року.
"Ці дрони – повністю українське виробництво. Вони спроектовані, виготовлені та протестовані тут. Це наше власне виробництво корпусів, електроніки та програмного забезпечення. Понад 50% виробництва обладнання відбувається тут (в Україні)", – розповів розробник.
За його словами, росіянам важко виявити і поцілити в такий маленький безпілотник. "Швидкість цих безпілотників перевищує швидкість будь-якого морського судна в Чорноморському регіоні зараз", - додав він.
Характеристики MAGURA V5:
Цей безпілотник уже показали на міжнародній оборонній виставці IDEF 2023 у Стамбулі.
ДП "СпецТехноЕкспорт" продемонструвало новий морський автономний безпілотний апарат української розробки MAGURA V5. Фото: mil.in.ua
У світі також йде активна розробка USV (безекіпажний надводний апарат) – безпілотних надводних апаратів. Але, на відміну від України, там розробляють повноцінні кораблі, які можуть нести на своєму борту дрони-камікадзе.
У США вже показали безпілотний надводний корабель великої дальності (LRUSV), який на борту може нести до восьми дронів-камікадзе. LRUSV пропонує Корпусу морської піхоти США додатковий інструмент для ураження цілей на суші та морі. Морські сили Атлантичного флоту показали один такий безпілотний корабель із пусковою установкою із дронами-камікадзе Hero 120.
Американські морпіхи планують використовувати надводний безпілотник, насамперед, для розвідки, спостереження та збору даних, проте за потреби корабель може здійснювати тривалі поїздки, транспортувати боєприпаси. Також він здатний "вільно відстежувати та знищувати цілі на морі або на суші".
Американці мають у своєму арсеналі і безпілотний катер класу USV Sea Hunter вартістю близько 20 мільйонів доларів. Це автономний безпілотний корабель, який може революціонізувати морські операції США та створює нове бачення військово-морської надводної війни. Безпілотник був розроблений у рамках програми агентства Anti-Submarine Warfare Continuous Trail Unmanned Vessel (ASW ACTUV).
Sea Hunter в кінцевому підсумку може призвести до створення абсолютно нового класу океанських суден і зняти потребу у великих пілотованих військових кораблях, трансформуючи звичайну війну на морі в надсучасну. Маючи довжину 132 фути (40 м) і здатність розвивати швидкість 27 вузлів, Sea Hunter є найбільшим у світі безгвинтовим кораблем. Він спроєктований як тримаран, тобто це багатокорпусне судно, що складається з головного корпусу та двох менших корпусів (або поплавків), прикріплених до нього за допомогою бічних балок.
США також розробляють безпілотне надводне судно класу Fleet (CUSV) – це USV четвертого покоління, розроблене Textron Systems Advanced Systems та AAI Unmanned Aircraft Systems за підтримки Maritime Applied Physics Corp (MAPC).
CUSV можна розгорнути з прибережних бойових кораблів класу Freedom та Independence (LCS) для виконання цілого ряду завдань, що включають протимінну війну, протичовнову війну, ретрансляцію зв'язку, стеження, спостереження та розвідку (ISR), боротьбу з надводними судами та операції запуску та відстеження БПЛА.
Безпілотне судно має можливість самооновлення та забезпечує високу ремонтопридатність, а також надійність. Воно оснащене автономною системою пуску, буксирування та відновлення. Катер сумісний з двома конфігураціями LCS: довжина 39 футів, ширина 10,25 фута та буксирувальна здатність 5000 фунтів на швидкості 10 вузлів.
На американському безпілотному кораблі (LRUSV) може перебувати до 8 дронів-камікадзе. Фото: navalnews.com
Китай також заявив, що здійснив прорив у розробці безпілотних кораблів і вже використовує їх в озброєнні. Китайські ЗМІ повідомили, що в країні розробили багато безпілотних суден, включаючи патрульний катер L30 з дальністю 220 морських миль (407 км), що був продемонстрований на авіашоу в 2022 році. Транспорт підлаштовується під погодні умови на морі та виконує різні типи місій: патрулювання, боротьба з тероризмом і злочинністю, розвідка, а також пошук і порятунок людей.
Дослідницький корабель Zhu Hai Yun називають першим носієм морських БПЛА у Китаї. Він може нести понад 50 дронів, дистанційно керуючи ними в небі, під водою та на поверхні моря. Армія Китаю кілька разів застосовувала новий безпілотний катер під час навчання з висадки десанту. На підході до плацдарму десантні кораблі скидали дрон, який потім влаштовував вибухи, виявляв перешкоди та відкривав шлях до берега.
Ще в Китаї побудували багатоцільовий бойовий корабель JARI водотоннажністю 20 т і довжиною 15 м. Він покликаний пригнічувати погрози з моря і повітря, застосовуючи радар із фазованими антенними гратами, а також систему запуску торпед і ракет.
В Ізраїлі розроблено проект Protector USV — дистанційно керований патрульний катер. Фото: defencetalk.com
В Ізраїлі розроблено проєкт Protector USV - патрульний катер, який є інтегрованою морською бойовою дистанційно керованою системою. Він розроблений спільно компаніями RAFAEL Armament Development Authority, Lockheed Martin та BAE Systems. Катер створений на базі десантного фібергласового катера, здатного нести більше тонни вантажу. Стандартне озброєння складається з 7,62 мм кулемета.
Він оснащений широким спектром сенсорів та датчиків, які дозволяють йому виявляти, ідентифікувати та відстежувати як прибережні, так і морські об'єкти. Крім того, він здатний доставляти морський спецназ у необхідне місце, брати участь у рятувальних акціях та охороняти великі морські судна.
Знаходиться на озброєнні ВМС Ізраїлю та з 2005 року – ВМС Сингапуру. У 2017 році ВМС Ізраїлю отримає 4 катери третього покоління Protector виробництва Oregon Iron Works та концерну «Рафаель».