Днями в лісах Київщини було знайдено рештки восьми британських винищувачів Hawker Hurricane часів Другої світової війни. Літаки цієї моделі Велика Британія поставляла в Радянський Союз в рамках ленд-лізу для боротьби з фашистами. І це перша така знахідка на території України.
Більше про цю подію розповів провідний науковий співробітник Державного музею авіації ім. О.К. Антонова Валерій Романенко.
- Люди випадково знайшли рештки літака. Нам сигналізували. Ми маємо у музеї цілий фонд, де збираємо такі уламки. У нас є німецьких літаків рештки, у нас є гвинт від «Аерокобри», є й деталі від «Харікейнів», знайдені в інших місцях, але це маленькі, невеличкі фрагменти. Але ми будемо навіть невеличкий фрагмент вкраплювати в оригінальну конструкцію, бо чим більше таких елементів, тим більше ця машина відповідає оригіналу і цим більш цікава для історії. Ми маємо показати, як розвивалися старі технології, - каже Валерій Романенко. - Знайшли поки що не сам Hawker Hurricane, а його фрагменти. І загалом ми знаємо місця, де теж лежать такі фрагменти. І з цих фрагментів ми плануємо зробити літак сучасним методом і доповнити колекцію старовинними літаками.
За словами спеціаліста, музейна спільнота і люди, які безпосередньо дотичні до історії авіації, дуже активно відреагували на знахідку і вже запропонували допомогу.
– І документацію, і запасні частини, і залишки… Були фірми, які, власне, займалися відновленням старовинних літаків, то вони нам запропонували передати залишки деталей, які у них лишились після того, як вони зробили своє. Тобто разом, всім миром, я сподіваюсь, ми зможемо ці літаки відновити. Ну хоча б один. Бо ви ж самі розумієте, що в нас держава не багата і доведеться працювати на спонсорські гроші. Якщо зацікавлені люди захочуть побачити літаки, які воювали в нашому небі... - каже Валерій Романенко.
Hawker Hurricane в 1944-45 роках активно захищали територію України, саме так, як зараз захищають нас наші повітряні сили.
- Німці тоді бомбили нашу територію, бомбардувальники скидали міни на залізницю і залізничні шляхи. І от один з тих літаків, які знайшли, якраз прикривав цю залізницю, яка веде до Львова, західний напрямок. Там прямо визначено на документах цього полку маршрути, які вони мають прикривати, показано залізниці, які мають прикривати. Над Україною Hawker Hurricane використовувались лише для протиповітряної оборони, - зазначає співробітник музею авіації ім. О. К. Антонова.
Hawker Hurricane - машина для нас унікальна. За словами нашого співрозмовника, в Радянському Союзі змогли відновити дві такі машини тим же способом, що плануємо й ми, бо знайшли їх в непоганому стані на півночі, в болотах.
- А в болотах воно краще зберігається. Болото зберігає добре навіть дерево. Зараз ми, вибачте, від Радянського Союзу дуже далеко. Тому нам потрібно створювати все своє. І ми вважаємо, що все, що літало у нашому небі, для наших нащадків має бути предметним, а не теоретичним – оце йшла допомога від союзників, а це робили ми самі. Союзники і зараз нам допомагають. Цей процес мав свою історію, - зазначає наш співрозмовник. - Британія першою передала свої винищувачі, і Hawker Hurricane був першим винищувачем, який радянська авіація застосовувала в боях. Зараз Storm Shadow - перша крилата ракета великої дальності, яку ми застосовуємо в боях проти росіян. Теж британська.
Для пересічного громадянина - це просто цікава інформація. Але для людей, які дотичні до авіації, це щастя.
- У нас багато цікавляться історією авіації - є моделісти, є колишні льотчики, є люди, яким батьки розповідали, як вони воювали на «Спітфаєрі» чи «Аерокобрі». Тобто є така категорія людей, для кого це буде близьким. А для інших - просто приємно провести час серед реальних літаків і поринути в атмосферу аеродрому, - каже Валерій Романенко.
На жаль, побачимо Hawker Hurricane в музеї авіації ми не скоро. Відновлення такої бойової машини потребує чимало часу і коштів.
- На це підуть роки. Зараз у нас війна. Ми не можемо зробити замовлення жодному заводу, бо вони займаються іншим. Ми зробимо зараз те, що ми можемо власними силами. Потім буде створено проєкт генерального відновлення. Тобто ми поки що збираємо пазл. Фрагмент до фрагмента, а потім все з’єднують. Це тривалий процес, ніхто найближчі рік-два «живого» Hawker Hurricane в музеї не побачить, - пояснює Валерій Романенко.
Таблички з бортовими номерами допомагають простежити бойовий шлях машин. Фото: www.facebook.com/aviamuseumua
Цього року в березні у Києві розгорівся скандал через те, що було демонтовано і порізано літак-пам’ятник МіГ-17, що стояв у дворі столичної школи №4. Тоді демонтаж літака видали за декомунізацію. А потім виявилось, що цей пам’ятник-літак має певну історичну цінність, і Державний музей авіації ім. О.К. Антонова, навпаки, хотів би мати у своїй колекції цю повітряну машину.
- Порізали в Києві за вказівкою депутата літак і три тонни кольорового металу пустили до чиєїсь кишені. З’ясували, що пам’ятник нікому не належить. Це взагалі! Чим займається наше управління культури? Кінців нема, нікому не належить. Приїхала бригада і за пару годин порізала все болгарками, і комусь у кишеню пішло кілька тисяч доларів. А літаки такі випускав харківський завод. Цей літак залишив слід в історії України, він літав у нашому небі. І в музеї ми маємо лише двомісний варіант цього літака, а тут був одномісний, був прекрасний шанс отримати бойовий одномісний літак, - говорить Валерій Романенко. - Якщо ми хочемо бути розвиненою країною, то всі розвинені країни зберігають своє минуле. Якщо ми хочемо бути «Бандостаном», то можна жити за принципом «побачив ось цікаве, виламав, приніс додому». Потім помер чи ще щось сталось, і родичі викинули це на сміття. Як у нас відбувається з фотографіями, старовинними документами і антикварними речами… У нас все викидається, ламається. Музеї у нас бідні. А збереження старовини - це ж гроші. В Америці куди не поїдеш - є музеї чого завгодно. І люди туди ходять і платять гроші. І ми теж хочемо бути туристичною країною. По війні це так має бути, треба буде людям щось показувати, не лише ж наших депутатів.