17-річний Ілля Наливайко з Кам'янця-Подільського посів перше місце на конкурсі Євросоюзу European Union Contest for Young Scientists для молодих вчених від 14 до 20 років. На інтелектуальних змаганнях, що проходили в Саламанкському університеті в Іспанії, свої проекти представили 158 юних науковців з 34 країн.
Україна вперше стала переможцем, а Ілля отримав 7000 євро і можливість побувати в найкращих наукових лабораторіях Європи.
Тільки відразу не лякайтеся. Тому що математична робота, яка принесла Іллі Наливайку перемогу, називається дуже складно: «Властивості можливих контрпродуктів гіпотези Сеймура про другий окіл». І пояснювати суть ми навіть не будемо намагатися.
- Я займаюся теорією графів. Ця область математики активно використовується в нашому житті, починаючи від комп'ютера і GPS, закінчуючи логістикою і бізнесом, - пояснює «КП в Україні» Ілля.
Граф - це абстракція, якою можна описати набір будь-яких об'єктів, які мають зв'язки один з одним. Самі об'єкти - це вершини графа. Зв'язки між ними - ребра графа. Математична теорія графів вивчає їх властивості, різновиди, алгоритми, що застосовуються до них.
Є така відома загадка, яку вважають джерелом теорії графів. У місті Кенігсберзі є острів. Річка, що оточує його, ділиться на два рукави, які перетинають сім мостів. Питання: чи можна зробити по ним прогулянку так, щоб пройти по кожному з них, але тільки по одному разу.
Тепер трошки зрозуміло?
- Ілле, твоя робота отримала найвищу оцінку журі. Чому?
- Не дивлячись на широке застосування, в цій сфері є безліч невирішених проблем. Поки теорію графів можна ні довести, ні спростувати, хоча вчені з усього світу намагаються це зробити не один десяток років.
Один із способів доказу - знайти контрприклади. Якщо контрприклад може існувати - значить, гіпотеза помилкова. Я вивчав властивості контрприкладів і в своєму дослідженні суттєво просунувся в бік доказу теорії графів. І це високо оцінило журі.
Особливо моє дослідження сподобалося математикам. Вони щиро захоплювалися тим, що ми зробили, і говорили, що це - дуже круто!
- Скільки часу це зайняло?
- Основна частина матеріалів була підготовлена влітку. В цілому на конкурсну роботу пішло близько року. А тему ми почали розробляти, коли я вчився в 10-му класі.
- Як ти сприйняв перемогу?
- Основні призи дісталися першим трьом місцям. Спершу оголосили третє (свого прізвища я не почув), після - друге (знову не я, почали з'являтися сумніви в перемозі), потім оголосили перше місце. Коли назвали моє ім'я, мене накрила буря емоцій! На це я не розраховував. Було несподівано і приємно, що журі побачило потенціал в мені, в моєму проекті, в тих 10 сторінках.
Я виконав велику роботу, над якою сидів не одну ніч, не один місяць. З науковим керівником ми почали займатися проектом близько 2 років тому. Не все складалося гладко. Спочатку були спроби, в тому числі невдалі, коли не спиш ночами, доводиш, доводиш, а через час розумієш, що припустився помилки.
До цієї перемоги я зайняв 3-е місце у всеукраїнській олімпіаді. Навесні продовжував розробляти тему, але під іншим кутом. Зайняв 1-е місце в Малій академії наук. Так у мене з'явилася можливість представити свій проект на конкурсі Євросоюзу: в ньому можуть брати участь тільки «перші місця».
- Коли ти захопився математикою?
- Скільки себе пам'ятаю, стільки займався математикою і завжди її любив. Інакше і бути не могло: мої батьки з математикою на «ти», обидва закінчили фізмат. З 5-го класу я почав займатися більш посилено, брав участь в олімпіадах.
- Батьки змушували тебе вчитися?
- Ні. Жодного разу! З боку батьків не було тиску. Тільки підтримка і розуміння. Ініціатива завжди виходила від мене.
Бувало, коли я займався до глибокої ночі, а потім втомлений приходив на кухню. Мама заварювала мені чай, годувала, робила все, щоб я відчував себе комфортно. Приємно, що близькі люди підтримували мене у всіх починаннях. Навіть коли я боявся.
Якось в 5-6-му класі, коли я повинен був брати участь у своїй першій олімпіаді, мені стало страшно. Пам'ятаю, ми їхали з мамою в машині, а я говорив, що нікуди не піду. Мама тоді мені сказала: треба спробувати.
У багатьох моментах, коли я боявся, мама говорила: «Спробуй! Якщо буде погано, більше не будеш цим займатися ». Зараз я їй дуже вдячний. Якби в критичні моменти, коли боявся братися за щось нове, батьки мене не підтримували, можливо, я б не досяг таких результатів.
Ілля з батьками - Батьки хлопця з математикою на «ти», обидва закінчили фізмат. Фото: з архіву Іллі Наливайченко
- У тебе є свій рецепт успіху?
- Перше - любити те, що ти робиш. Якщо ти не гориш тим, чим займаєшся, якщо робиш свою роботу з-під палки, досягти успіху в своєму занятті дуже важко.
Друге - не впадати у відчай. Важливо вірити в себе, незважаючи ні на що! Так, ця фраза заїжджена, але в ній криється величезний потенціал. Головне - не опускати рук. Вірити - то, що ти робиш - не дарма. Адже можна підійти близько до успіху, але у відповідальний момент опустити руки.
- Бувало, що ти сумнівався у своєму успіху?
- Звісно! У 8-му класі на всеукраїнській олімпіаді я посів призове місце. Після перемоги відчув, що математика мені дається легко - розслабився, став менше займатися. У підсумку, коли в 9-му класі потрапив на обласну олімпіаду, розраховуючи, що все буде просто, то вже не зміг стати першим. Проблема не в тому, що не виграв, а в тому, що після цього я розчарувався в самому собі.
Через час усвідомив свої помилки і зрозумів, що для хороших результатів потрібно багато працювати. Це розуміння дало мені потужний ривок.
- На що витратиш призові 7000 євро?
- Ще не знаю. На що витратити - завжди знайдеться. А поки нехай полежать.
- Де ти хотів би жити після закінчення інституту - в Україні чи за кордоном?
- Найближчим часом планую жити в Україні. В майбутньому - подивимося. Можливостей за кордоном більше, але... Все залежить від перспектив. Якщо надійдуть пропозиції, триста разів подумаю, перш ніж прийму будь-яке рішення. Але поки розглядати нічого.
- Розкажи про плани на майбутнє.
- Цього року я вступив до Київського політехнічного інституту, почав вивчати програмування. Мені це цікаво, хочу цьому навчитися. У програмуванні важливо логічне мислення, яке добре прокачує математика. Але поки я не визначився, чим конкретно хочу займатися.
- А як же математика?
- Я не залишаю науку. Чиста математика має дуже вузьку сферу застосування, але її можна об'єднати з програмуванням. Нічого не заважає вивчати програмування і паралельно просувати науку далі. Але займатися чистою математикою все життя до похилого віку... Боюся, що в якийсь момент може вже не бути тієї іскри і бажання, які є зараз. А без цього вона не буде приносити задоволення.
Поки я відпочиваю після конкурсу і намагаюся влитися в навчання в інституті, а після повернуся до свого проекту і постараюся просунутися в своїх доказах теорії графів ще далі.