Array ( [0] => 2829 [1] => 2836 [2] => 2850 [3] => 2860 [4] => 2871 [5] => 2883 [6] => 2890 [7] => 2898 [8] => 2921 ) 1
0
Завантажити ще

За ДТП багаті заплатять у 10 разів більше, ніж бідні

За ДТП багаті заплатять у 10 разів більше, ніж бідні
Фото: Кількін Артем

Парламентарі фракції «Слуга народу» зібрали підписи для проведення позачергового засідання Верховної Ради, на якому хочуть заслухати звіти голови МВС, генпрокурора та директора ДБР щодо розслідування кримінальних справ проти деяких депутатів. У сфері інтересів, зокрема, історія Олександра Трухіна, чия елітна «Ауді А-8» спровокувала ДТП із шістьма постраждалими.

Ми не випадково наголосили на «елітній». Адже в надрах Ради чекає на свою долю законопроект, який напевно не залишить байдужим простий народ. Коротко його суть така: за порушення правил дорожнього руху бідні платитимуть менше, а багаті – більше! Багаті – це ті, що роз'їжджають на елітних автомобілях.

З позицій соціальної ненависті ідея дуже гарна. Але юристи збентежені.

З "Ланоса" візьмуть 17 000, з "Мерседеса" - 170 000

Десять народних депутатів, які в авторах законопроекту, не стали обтяжувати себе довгими поясненнями, навіщо він необхідний. У пояснювальній записці пропонується запровадити поняття «елітний транспортний засіб» для легкових автомобілів, середньоринкова вартість яких перевищує 375 мінімальних зарплат. Нині це близько 85 000 доларів.

До Кодексу України про адміністративні правопорушення пропонується внести доповнення, які зобов'яжуть власників «еліток» сплачувати штрафи у 10 разів більше за 12 видів порушень. Найпопулярніші з них – це перевищення швидкості, залишення місця ДТП, водіння у стані алкогольного чи наркотичного сп'яніння.

Якщо законопроект схвалять і приймуть, то за перевищення швидкості на 20 кілометрів власник "Део Ланос» заплатить 340 гривень, а «Ауді А-8» – 3400. Або ще наочніше: п'яненького "жигульонка" покарають на 17 000 гривень, а піддатого "мерседесника» – на 170 000. Їзда без прав обійдеться власнику бюджетного авто у 3400 грн, а з «елітників» візьмуть 34 000 грн.

Багатьом задум імпонує. В обговореннях навіть пропонують зменшити планку елітності до 50 000 доларів. А от прискіпливі юристи одразу хапаються за Конституцію.

Пасічник на «Теслі»

"Стаття 24 Конституції гарантує рівність перед законом і забороняє привілеї або обмеження за низкою ознак, у тому числі за майновим станом, - каже адвокат Вадим Володарський. – Якщо припустити, що такий закон ухвалять, це буде дискримінацією щодо людей, яких ми вважаємо багатими.

Експерт зазначає, що й саме поняття багатства дуже хитке. Машина не може бути критерієм. Вадим Володарський наводить приклад, який у 2017 році підірвав інформаційне поле.

На столичних «Осокорках» виявили дідуся, який привіз на продаж мед у багажнику легендарної «Тесли». У торговці пізнали Миколу Ульянича – академіка, автора багатьох наукових праць про бджільництво, творця унікальної методики лікування бджолами. У фейсбуці 82-річний учений розповів, скільки йому довелося працювати, щоб купити електромобіль.

"Прошу всіх: не треба ритися у моїх нечесних заробітках – їх не було, немає і не буде", – написав власник «Тесли» з пробігом.

Тим часом дійсно багаті люди рідко самі сідають за кермо - вони наймають водіїв.

"Власника машини не можна штрафувати, якщо не він вчинить порушення. А за що брати десятикратний розмір штрафу з водія, який є найманцем на елітній машині?" - запитує адвокат.

Хто рахувати буде?

Гаразд, з Конституцією ми вже не раз гралися, на права людини попльовували. Ті ж «листи щастя» за знімками камер відеофіксації - під великим конституційним питанням, а штрафи капають у казну.

У новому законопроекті найбільший інтерес - не кого штрафувати, а як дізнатися, чи відповідає авто критеріям елітності. Адже сьогодні ухвали про штрафи за те ж перевищення швидкості виписує поліцейський.

- Потрібен механізм, за якими критеріями поліцейський визначатиме середньоринкову вартість різних машин. Або в нього має бути електронна база із ціною різних моделей машин. Але насправді уявити це неможливо. Вартість машини визначає її модель, комплектація, рік випуску, кілометри пробігу, – каже адвокат Євген Кузьмін. – Все це неможливо врахувати під час поверхового огляду. Навіть абсолютно новий автомобіль, коли виїжджає з автосалону, одразу втрачає 10 відсотків вартості.

Якщо дозволити поліцейським визначати елітність на око, то такі ухвали будуть масово оскаржені в судах після експертиз. А вартість цих експертиз доведеться компенсувати державі, - прогнозує Євген Кузьмін.

На думку юристів, такий закон ніколи не буде ухвалено і навряд чи взагалі винесено на обговорення Ради. А навіть трохи шкода – гарно було помріяти про соціальну справедливість.

А як у них

У Європі вигадали покарання для багатих

Тим часом ідея пропорційності штрафів соціальному стану взята не з повітря. Наприклад, у Фінляндії штрафи залежать від зарплати порушника. Середньоденний заробіток ділиться на два та множиться на коефіцієнт тяжкості порушення.

У Швейцарії штрафи розраховуються на підставі доходу та майна, зазначених у декларації. Так, мешканці Цюріха вдалося прославитись завдяки одному з найбільших в історії Європи штрафів. На своєму "Рендж Ровері" жінка їхала зі швидкістю 93 кілометри на годину, тоді як дозволена швидкість на цій ділянці дороги становила 50 кілометрів. Оскільки статки порушниці оцінювалися у 12 мільйонів євро, суд призначив штраф у 370 тисяч євро. Після скарг до апеляційного суду мільйонерці вдалося знизити санкцію до 192 825 євро. За такі гроші вона могла б придбати три нові пристойні автомобілі.

Порушникам режиму швидкості в Норвегії чи Ісландії доводиться платити 10% від свого річного доходу.

Але жоден із європейських досвідів нам сьогодні не підходить, оскільки левова частка доходів українців перебуває у тіні. Безробітний, безпритульний, безрідний українець може вільно кататися на «Мерседесі» Е-класу та нікого цим не дивувати. Можливо, тому автори законопроекту і вхопилися за цю зачіпку.

Новини по темі: ДТП Штрафи авто