20 сiчня
Завантажити ще

Святкові шахрайства: як нас обманюють перед Новим роком

Святкові шахрайства: як нас обманюють перед Новим роком
Фото: Булатов Олексій

У грудні багато покупців перебувають у передсвятковому ажіотажі. З одного боку, ми поспішаємо, адже надто багато потрібно купити та встигнути. З іншого боку, загальна святкова атмосфера розслаблює, і багато хто втрачає пильність.

Все це добре відомо людям по інший бік прилавка, і вони можуть цим скористатися. Тож у передсвяткові дні бажано зосередитися та бути уважнішими, ніж зазвичай.

Нові упаковки та старі цукерки

Новий рік у нас традиційно асоціюється не лише з олів'є та мандаринами, а й яскравими новорічними наборами цукерок. Такі набори в красивих коробках купують, щоб поставити під ялинку чи піти в гості, діти отримують цукеркові подарунки у дитячому садку, у школі та на новорічних святах, на роботі такі презенти роздають батькам для дітей.

Звісно, додаткові святкові емоції, спричинені черговим новорічним подарунком, зайвими не будуть. Але на зміну радості, викликаної красивою коробкою, часто приходить гірке розчарування її вмістом.

Не раз помічала: чим дорожче і красивіше упаковка, тим дешевше цукерки, що в неї покладені. Колись доньці подарували цукерковий набір, запакований у хутряний рюкзак у формі кажана. І ось наскільки був гарний рюкзак, настільки неїстівним було те, що в ньому лежало.

До речі, знайома, яка кілька років працювала у супермаркеті, розповіла, що мені це не здалося, і така закономірність справді існує. Справа в тому, пояснила вона, якщо дорогими будуть і упаковка, і цукерки, то вартість подарунка буде надто високою, і він не матиме популярності. Тому загальна закономірність така: що дорожче упаковка, то дешевшими цукерками вона заповнена. Хоча, звісно, бувають і винятки.

Теоретично, якщо є час і бажання, цієї неприємності можна уникнути, оскільки на подарунках завжди наклеєний стікер зі списком його вмісту. На практиці ж нічого не вийде, оскільки у супермаркетів є й інший прийом - класти в подарунки цукерки з терміном придатності, що закінчується або навіть закінчився. Ми часто цього не помічаємо, бо цукеркові подарунки з'їдають діти. Але моя подруга, синові якої на минулий Новий рік дарували стільки солодких подарунків, що довелося «допомагати», з обуренням зазначила, що чи не половина цукерок із цих наборів виявилися старими.

Знайома із супермаркету каже, що своїм дітям вона якщо й купує набори, то розфасовані на великих заводах. Оберти там великі, і по пів року цукерки ніхто не зберігає лише заради того, щоб покласти у подарунок неліквід. А ось набори, які великі мережі формують самостійно – зовсім інша справа.

- Для супермаркету новорічний набір – це не тільки спосіб позбутися всіх солодощів, що залежалися, а й можливість добре на цьому заробити, - каже моя співрозмовниця. – Вартість набору в півтора, а то й у два рази вища, ніж вартість цукерок, які в нього покладено.

Підроблена ікра та новорічні набори

Про те, що на полицях українських супермаркетів є чимало фальсифікованих продуктів, ми знаємо і з власного досвіду, і з офіційних джерел.

Зазвичай фальсифікують найпопулярніші товари: ковбасу та сосиски, вершкове масло та молочку, м'ясні та рибні вироби. А ось напередодні Нового року починають активно підробляти делікатеси, насамперед червону ікру. І це цілком зрозуміло: ікра не входить до переліку наших щоденних покупок, зате на Новий рік багато хто намагається купити бодай баночку, щоб святковий стіл виглядав «нарядно». А де є попит, там є пропозиція.

Експерти кажуть, що перелік можливостей для фальсифікаторів дуже великий. Наприклад, обрізки м'яса склеюють спеціальним ферментом, підфарбовують, заморожують із водою, щоб збільшити вагу. У ковбасних виробах замінюють один вид м'яса іншим і часто використовують рослинну сировину, не повідомляючи про її наявність. Копчену рибу підфарбовують, активно використовують ароматизатори, щоб надати аромат диму, а штучну ікру продають як натуральну. Словом, способів здешевлення продуктів у недобросовісних виробників та продавців безліч, тому експерти радять бути уважними та не купувати продукцію у стихійних місцях торгівлі.

У магазинах – свої хитрощі. І насамперед це всілякі набори, які супермаркети складають самостійно, називають «різдвяними» або «новорічніми» і продають утридорога. Таким чином мережі вирішують відразу кілька завдань: створюють святкову атмосферу, збільшують накрутку, та ще й збувають не найпопулярніший товар. Наприклад, споживачі досить прискіпливо вибирають фрукти, цукерки та шампанське до свята, але якщо їм запропонувати «новорічний набір» із коробки цукерок, що залежалася, трохи підгнилого ананаса і не найпопулярнішого і не найкращого шампанського, багато хто візьме «не дивлячись».

Різдвяні розпродажі

Слова «знижки» та «розпродаж» і так є дуже привабливими для споживачів, але визначення «новорічні» та «різдвяні» роблять їх просто чарівними! Психологи пояснюють: у святковому натовпі люди буквально «заражаються» один від одного не лише різдвяним настроєм, а й особливим станом, емоційними посланнями.

– Не варто забувати і про пропаганду суспільства споживання, – каже психолог Вікторія Єгорова. - Задовго до початку розпродажів споживачам розповідають, як це чудово - купити все-все-все за найвигіднішими цінами. В результаті люди «заражаються» ще до потрапляння в натовп, тож у магазині на них тисне вже подвійний пресинг. У такому стані дуже важко впоратися із власними емоціями, от і купують четь чисто все.

За словами психолога, такий особливий стан посилюється напередодні свят, оскільки в безпосередній близькості одна від одної одночасно отоварюється маса народу. Тут залежність пряма: що більше натовп, то сильніше її учасники «підхльостують» одне одного, розжарюючи загальний «купівельний психоз». Щоб у цьому переконатися, досить згадати, як часто ви купували всіляку нісенітницю на різдвяних ярмарках. Святкова атмосфера, тематична музика, гірлянди, що світяться, запах імбиру і кориці – все це працює на користь продавців.

Щоб не впасти в стан «передноворічного трансу», психологи радять дотримуватися кількох простих правил: купувати тільки те, що необхідно; не купувати речі, без яких можна обійтись; брати у магазин трохи більше тієї суми, яку спочатку планувалося витратити; заздалегідь складати список покупок і не виходити за його межі.

В ТЕМУ

Шахрайства у соцмережах

Різдвяно-новорічні схеми шахрайства вже стартували. Загалом вони мало чим відрізняються від звичайних схем, хіба що тепер вам повідомляють про те, що ви, скажімо, виграли не в простій лотереї, а в новорічній.

За останні пару днів я вже тричі чула від своїх знайомих новорічні історії про «щасливі квитки». Схема стара, як інтернет: у пошту чи месенджер надходить повідомлення про те, що ви виграли в лотереї і стали володарем чогось дуже потрібного, найчастіше – грошей. Справа за малим: перейти за вказаним посиланням на сайт і ввести контактну інформацію та дані банківської картки для отримання призу.

У звичайні дні у багатьох виникає резонне питання: як можна виграти у лотереї, в якій ніколи не брав участі? Але напередодні свят дехто втрачає пильність, адже лотерея не проста, а новорічна!

У передсвяткові дні шахраям легше впхнути своїм «жертвам» заражені файли. Наприклад, у соцмережі від користувача зі списку «друзів» (який насправді вашим другом не є, а ви його додали, наприклад, тому що у вас є один спільний друг) ви отримуєте архівний файл та повідомлення, що в цьому архіві міститься ваші фото, скажімо, з новорічного корпоративу за колишніх докоронавірусних часів. Чи треба говорити, що ніяких класних фоток ви там не виявите, але там буде шкідлива програма, яка непомітно почне працювати в системі.

Напередодні найчарівнішого свята року спрацьовують і всілякі прохання про допомогу. І якщо в повсякденному житті людина кілька разів подумає, чи не розкручує її на гроші шахрай, то в передсвятковій метушні ми стаємо менш уважними. Та й поклавши руку на серце, у передноворічні дні бажання «допомогти ближньому» і стати для когось «чарівником» стає сильнішим, і шахраям це добре відомо.