Емоційна зарплата: як недолік грошей компенсувати "добрим словом"

Є маса людей, які фізично не можуть миритися з відсутністю "емоційних булочок", оскільки для них нематеріальні стимули виявляються анітрохи не менш важливі, аніж матеріальні.

Зображення Werner Heiber з сайту Pixabay.

За крок від вигоряння

- Не хочу ходити на роботу! - скаржиться подруга. - Єдиний позитивний момент - це хороша зарплата, я через неї й прийняла цю пропозицію. Але все інше - це просто пекло: від колег до шефа. Ти ж знаєш, яка я товариська й комунікабельна, а тут навіть кави нема з ким випити. Некомфортно мені на роботі, і нічого не можу з цим вдіяти. Вже зараз - у вересні! - з жахом думаю про новорічний корпоратив. І все частіше розмірковую: може, даремно я зазіхнула на гроші, треба було на старому місці залишатися? Колектив у нас був чудовий, дівчата в ейчар-службі - взагалі душки, та й начальство постійно креативувало.

Вислухавши цей крик душі подруги, яка обіймає високу посаду у великій компанії, першим бажанням було сказати, що вона не зовсім адекватно оцінює плюси й мінуси своєї роботи. Мовляв, зарплата конкурентна - і відмінно, а все інше в наш непростий час другорядне. А потім згадала власний досвід 20-річної давнини, коли зарплату мені платили нормальну і вчасно, але я себе просто пекельними зусиллями змушувала щоранку переступати поріг прохідної.

Словом, як би ми не старалися взяти себе в руки, емоційним аспектом роботи нехтувати дуже складно. Перевтома, вигоряння і стрес трапляються на раз-два, потім більше на психологів доведеться витратити.

Не тільки гроші

Останнім часом на ринку праці все частіше обговорюють так звану емоційну зарплату - тобто не грошові стимули, які застосовуються для визнання досягнень і успіхів працівників.

Якщо з фінансовою винагородою все зрозуміло (компанія просто виплачує гроші співробітникам відповідно до їх компетенції), то з емоційної зарплатою все не так однозначно, пише кадровий портал. Навіть для працівників одного лінійного рівня вона може бути різною, не кажучи про людей, які обіймають різні щаблі кар'єрної драбини.

Отже, що може бути емоційною зарплатою? Кадровики називають найрізніші напрямки.

По-перше, це спілкування з колективом - від можливості завести друзів на роботі до робочих зустрічей та корпоративів. У великих компаніях нерідко є навіть спеціальні співробітники, які стежать за тим, щоб всім працювалося комфортно. А якщо в компанії є ейчар-служба, яка займається не тільки підбором нових співробітників, але й "душевним станом" старожилів, можна не сумніватися: з такого колективу мало хто зважиться піти.

По-друге, це гнучкий графік роботи. У багатьох компаніях роботодавцям все одно, коли працює їхній співробітник - з 8 до 16 або, наприклад, з 10 до 18. Однак, незважаючи на це, вони відстоюють необхідність жорсткого графіку, немов працюють на заводському конвеєрі. Тим часом практика свідчить, що, надаючи співробітникам можливість гнучкого графіка й віддаленої роботи, роботодавець серйозно підвищує їх лояльність до компанії.

По-третє, професійне зростання - як вертикальне, так і горизонтальне. Це відмінно працює, якщо таке зростання не довелося "випрошувати". Коли співробітник відданий своїй справі і стабільно показує хороші результати, він заслуговує на кар'єрний зріст. Причому мова йде як про підвищення заробітної плати, так і про розвиток в даній компанії.

По-четверте, повноцінний відпочинок. Тобто робочі дні - без понаднормових, вихідні - без постійного "дамоклова меча" у вигляді раптового виклику на роботу, відпустка - без робочих дзвінків та листів.

І, нарешті, доброзичливе й шанобливе ставлення. Як то кажуть, добре слово й кішці приємно, а вже людині - тим паче. Міф про те, що начальник має бути холодним і відстороненим, давно залишився в історії: сучасні керівники домагаються набагато кращих результатів через взаємоповагу та довірчі відносини. Тож порада роботодавцям: хваліть своїх співробітників, ставтеся до них та  їхніх потреб з повагою, не влаштовуйте їм публічних прочуханів - і люди до вас потягнуться!

"Людям потрібна не тільки зарплата, але й турбота"

Експерти відзначають: емоційна зарплата - це не новинка, хоча назва, звичайно, нова.

- Раніше це називалося нематеріальною мотивацією, - говорить директор агентства Assis-HR Анна Безай. - Справа в тому, що всі люди різні, і для багатьох нематеріальні стимули важливі практично так само, як і гроші. Мотивації бувають різні. Я не раз проводила психологічні тестування, в основному на керівні посади, які виявляли, що саме кандидата мотивує до роботи. І це було все що завгодно - і визнання заслуг, і можливість зросту, і новий цікавий проект. Зрозуміло, що гроші важливі - ніхто не буде працювати безкоштовно за похвалу. Але всі ці нематеріальні фактори впливають на те, як людина працює.

Людям важливо, щоб за свою роботу вони отримували не тільки зарплату, але й турботу, резюмувала Безай. І практика показує, що "добре слово" часом здатне компенсувати й не найвищу зарплату.

- Ще Горький писав, що людина вище ситості, і з цим не посперечаєшся, - зазначила в бесіді з "КП" в Україні" психолог Вікторія Єгорова. - Сучасні корпоративні культури спрямовані на те, щоб вивести людей за рамки одного лише заробляння грошей, а великі бренди продумують і прописують місії, тобто сенс створення організації, цінність компанії для соціуму. Від того, наскільки правильно й точно продуманий цей аспект, залежить ставлення до бренду як споживачів, так і самих співробітників.

Але сама ідея емоційної зарплати, звичайно, не нова, погоджується Єгорова. Давно відомо, що нематеріальні заохочення - від грамот і дипломів до простої похвали - дуже важливі. За їх допомогою задовольняється потреба людини у визнанні, дається відчуття соціальної залученості й причетності до чогось більшого. Дошки пошани і їх зворотній бік - громадський осуд - теж звідти, зі сфери нематеріальних заохочень.

Цікаво, що популярна думка про те, що найкраща мотивація - це гроші, не знаходить підтвердження в дослідженнях, говорить психолог. Задоволення від підвищення зарплати або виплати премії досить швидко минає, після чого на перший план тут же виходять некомфортні умови роботи, конфлікти з колегами, недостатність реалізації, емоційне вигоряння. В таких умовах співробітників неможливо утримати фінансовими стимулами, рано чи пізно вони йдуть. А ось емоційна зарплата працює на довгострокову перспективу, оскільки покращує якість життя, створює баланс між роботою і життям поза роботою, допомагає людині відчувати себе на роботі щасливим.

ДО РЕЧІ

Як вибрати компанію, де піклуються про емоційну складову

Про те, що роботодавець використовує нематеріальні стимули, часто стає ясно вже з опису вакансії. Якщо власник дає співробітникам більше ніж просто зарплату, він цього не приховує, і ця інформація буде вказана в оголошенні про роботу.

Зрозуміло, що всі аспекти емоційної зарплати в описі вакансії не вкажеш. Наприклад, про дружній колектив і можливості гнучкого графіка, звичайно, розповісти можна, але не будеш же писати в вакансії: "Ми вас будемо хвалити і не будемо лаяти". Тож доведеться придивитися до роботи і начальства під час випробувального терміну.

The Point радить звернути увагу на наступні моменти.

Експерти кажуть, що похвалитися гармонією між економічною та емоційною зарплатами можуть тільки по-справжньому успішні компанії. Отримати там роботу складніше, адже вакансії в таких компаніях звільняються нечасто.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ

Емоційний інтелект: чим відрізняється від IQ і як допомагає в роботі