Array ( [0] => 2829 [1] => 2836 [2] => 2850 [3] => 2860 [4] => 2871 [5] => 2883 [6] => 2890 [7] => 2898 [8] => 2921 ) 1
0
Завантажити ще

Дальнобійники, що застрягли на кордоні: Закінчується їжа, вода і паливо, але вантаж не кинемо

Дальнобійники, що застрягли на кордоні: Закінчується їжа, вода і паливо, але вантаж не кинемо
Фото: Attila Husejnow/SOPA Images/LightRocket via Getty Images

Бояться кинути машини та товар

– Зачекайте, у фурах - вантаж, і водій за нього відповідає, – коментує KP.UA голова Ради регіону учасників Асоціації міжнародних перевізників Львівської та Івано-Франківської областей Валентин Устименко. - І невідомо, що поляки завтра зроблять із цією машиною, а відповідатиме перевізник. Він повинен взяти вантаж і доставити в місце розвантаження. А полякам влаштувати провокацію – одну-дві машини підпалити - запросто. Та й водії не хочуть вибувати з черги і стати потім в кінці – а це 20-30 км.

Голова Ради регіону учасників Асоціації міжнародних перевізників Львівщини та Івано-Франківської області Валентин Устименко. Фото: ФБ Валентин Устименко

Голова Ради регіону учасників Асоціації міжнародних перевізників Львівщини та Івано-Франківської області Валентин Устименко. Фото: ФБ Валентин Устименко

У цій черзі вже померло двоє водіїв – 54 та 56 років. У першого, кажуть далекобійники, трапився інсульт.

– Ми вважаємо, що це порушення – неможливість зберегти життя та здоров'я водіїв, і це є підставою для скасування рішення про проведення страйку, – зазначають в асоціації.

Такий дозвіл страйкуючим видала польська влада. І лише вона, на думку українських перевізників, може вирішити проблему.

Зараз, як розповіли нам далекобійники, у них закінчується їжа та паливо. Їхати заправлятися – кидати місце у черзі. Вона таки рухається, хоча і з черепашою швидкістю: пропускають то машину на добу, то машину на годину. Пощастить – штук шість на годину проїде. При пропускній здатності, наприклад, на "Ягодині" на Волині 680 машин на добу – це крапля в морі.

Кажуть, гуманітарку ввозять з боями, також потроху рухаються спецвантажі. Але тільки на імпорт, на експорт не пускають взагалі нічого. Трохи краще – на "Рава-Руській" та "Краківці", але все одно у чергах стоять дві тисячі машин.

Ще одна проблема на усіх пунктах проходження, крім "Краковець - Корчева", – це відсутність душа. Все ж таки водії стоять там уже три тижні… Також проблема – туалет. Одна вбиральня на півтора кілометра проблеми не вирішує.

Везти товар – тільки до кордону, далі поїдуть поляки

Рух блокують не лише страйкуючі. Як розповіли KP.UA в Асоціації міжнародних перевізників, на кордоні стоїть польська поліція у бронежилетах, у касках та зі щитами і не пропускає машини.

- На "Краківці" 23 листопада 400-500 наших хлопців пішли нахабно на поліцейських, мовляв, «як ти можеш мене зупинити, я йду пішки в Україну», їм не було куди подітися, - зазначають в асоціації. - Тоді дозволили за годину 20 машин пропускати. Водії проїхали кордон – а польська митниця не працює. І застрягли там. Все задіяно на рівні держструктур, щоби створити проблеми Україні. Світла в кінці тунелю не видно… Хоча представники нашої влади на рівні заступника міністра вже кілька разів їздили на переговори з поляками, результату немає.

Віце-президент Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України Володимир Балін. Фото: ФБ Володимир Балін

Віце-президент Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України Володимир Балін. Фото: ФБ Володимир Балін

Польські перевізники запропонували нашим такий вихід. Наші везуть товар до кордону, а вже Європою його розвозять поляки. Назад – у тому ж порядку. Те саме пропонують словаки.

– Вибачте, але це вже втручання у наші міжнародні ринки перевезень, – обурюється у розмові з KP.UA віцепрезидент Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України Володимир Балін. - Хочуть, щоб ми були у них на підтанцьовці. Ми працюємо над тим, щоб ми були в рівних умовах та з рівним допуском до ринку перевезень. Більше того, угода "Україна - ЄС" сьогодні дає більше прав їм, а не нам – вони можуть вільно їхати з Європи до нас, а ми не можемо без ліцензії їхати з Європи до Словаччини чи Румунії, будь-якої європейської країни. Щонайбільше 100 000 поїздок для всієї країни на рік ми можемо зробити за цими ліцензіями. Але це не є конкуренцією для європейського ринку.

Наступною може стати Угорщина

Як кажуть в асоціації, вже пройшли переговори із п'ятьма асоціаціями, які написали до Єврокомісії на українців та молдаван скарги з вимогою повернути дозволи. У Польщі страйкуючі зайняті пошуком порушень серед наших водіїв, щоб було що пред'явити комісії… Але їх немає.

- Зі словаками майже не було проблем з дозволами, а з поляками завжди були, - зітхає Володимир Балін. - Вони хочуть, щоб вони мали важіль впливу на нашу економіку. Вони дадуть певну кількість дозволів на в'їзд - і все, щомісяця ходіть просіть додаткові. Вони працюють у Європі без будь-яких дозволів, а від нас щось вимагають... Це маніпуляції, і ми зараз доноситимемо до інформаційного простору цих країн, що їхні перевізники, м'яко кажучи, маніпулюють.

Транспортний безвіз поки що залишається - Єврокомісія на боці України.

Українські далекобійники, які їдуть із Європи, тепер повертаються через Румунію, Угорщину та Словаччину. Тут поки що проблем немає, але, кажуть, вже теж почали «каламутити воду». До кінця третього тижня блокади перекрили і словацький кордон – але тут поліція швидко впоралася із страйком.

- У п'ятницю була нарада з угорцями, словаками та румунами, - зазначають в Асоціації міжнародних перевізників. - Словаки відмовилися блокувати – до них поляки приїжджали, новий обраний віцепрем'єр парламенту, заводила проросійський. Вони спочатку пошуміли, але уряд не дав добро. Але вже починають працювати по Угорщині – там теж ставлять нам ультиматуми. На жаль. Але поки що там кордони відкриті.

Ситуація на кордоні критична, ледь не доходь до «рукопашної». Фото: скріншот Валентина Устименко

Ситуація на кордоні критична, ледь не доходь до «рукопашної». Фото: скріншот Валентина Устименко

Від гарячих обідів від поляків відмовилися

Перевізники впевнені, що до блокади кордону причетні проросійські структури. Страйкують на польській стороні, за їхніми словами, водії, які їздили російським та білоруським напрямками і залишилися без роботи. Тож вони хочуть вибити з європейського ринку українських водіїв.

- Це не так питання економічне, а суто політичне, - зазначає Валентин Устименко. - У нас підписано угоди та меморандуми, які вони зараз порушують – у тому числі блокуванням кордону. Є рішення Єврокомісії про пропуск наших водіїв транзитом через Польщу без дозволів. Але це їм байдуже. Польський уряд не втручається, наш також. Написали листи до Європарламенту, до міжнародної структури, яка об'єднує 57 країн… Реакції чомусь немає. Ситуація невирішена та безвихідна.

В Україні тепер паралізовано імпорт із Європи. На експорт через польські кордони нічого не йде.

– Але й Європа чомусь мовчить, – зітхає Валентин Устименко. - Ми звернулися до юридичних компаній, які оцінять завдані збитки, щоб виставити потім рахунок. Це хамське та дуже неприємне ставлення з польського боку.

Поки що наші водії продовжують стояти на кордоні. 23 листопада страйкуючі поляки розжалілися – привезли їм гарячі обіди.

– Наші відмовилися: «Ми ваші подачки брати не будемо», – зазначають перевізники. - Вимагали розблокувати кордон.

- Я не знаю, який вихід бачить держава, хоча здогадуюсь - кажуть, вони чекають на лист від Європейської комісії до Польщі з умовою, щоб розблокували кордони, - зазначає Володимир Балін. – Але поки не буде сформовано уряд, найімовірніше, дійових заходів не буде. Тому збираємо матеріали та готуємося до суду – щоб скасували дозвіл на проведення страйку.

Історія питання

З 2 листопада чотири пункти пропуску на кордоні з Польщею повністю заблоковані. Це "Ягодин - Дорогуськ" на Волині, "Краковець - Корчова", "Рава-Руська - Хребенне" та "Шегині - Медика" на Львівщині – цей пункт заблокували останнім. Ці чотири пункти – єдині, якими возять товар на імпорт та експорт. Українські товари не їдуть до Європи, європейські – до нас. Заводи з іноземними інвестиціями зупинилися – не можуть отримати необхідну для роботи продукцію.

Причина – польські перевізники вважають, що українські водії забирають їхній ринок. Обурення почало зростати з початком війни – вже було кілька страйків на кордоні. Справа в тому, що після вторгнення російських військ для українців скасували спеціальні дозволи, якими вони їздили до Європи. Цих дозволів постійно не вистачало – мало квот. Наразі поляки вимагають їх повернути, щоб обмежити в'їзд українських фур.