З 3 листопада продовжується протест польських перевізників, які блокують рух вантажного транспорту на кордоні. На трьох прикордонних переходах між Польщею та Україною – "Гребенне", "Корчова" та "Дорогуськ" – повністю зупинено вантажний рух, утворилися гігантські затори.
Виняток для транспорту з гуманітарною допомогою та військовою технікою (автомобілі проходять кордон безперешкодно) вже не працює – у понеділок, 20 листопада, протестувальники заблокували на кордоні вантажівки з гумдопомогою, що прямували в Україну. Як заявив заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України Сергій Деркач, зафіксовано «чисельні факти, коли цистерни з паливом та гуманітарка стоять у чергах».
– Інформація про таку ситуацію передана польським колегам для реагування. Очікуємо на відповідь, як це корелюється із заявами про безперешкодне перетинання таких вантажів, - повідомив Деркач.
Загалом у чергах на трьох напрямках перебуває близько 2900 вантажних транспортних засобів, з яких найбільше навпроти пункту пропуску «Корчова» – 1200 вантажівок. Через страйк переповнено інші пункти пропуску, на яких також зібралися сотні вантажних авто.
Основних вимог – три.
Неосновних вимог більше, але найяскравіші – доступ польських перевізників до української системи «Шлях» та компенсація втраченої вигоди польським перевізникам через вимушений страйк, а також заборону українським компаніям здійснювати вантажоперевезення всередині ЄС, а лише маршрутом Україна – ЄС чи назад.
Нещодавній зерновий конфлікт між країнами показав, як польський аграрний бізнес уміє боротися за своє місце під сонцем. А два роки тому галузь вантажних перевезень у Польщі "показувала всім зуби", обмежуючи експорт товарів із України до Євросоюзу. Варшава не погоджувала дозволи українським перевізникам на перетин кордону між Україною та Польщею, захищаючи свої вантажоперевезення та своїх водіїв.
2022 року після початку повномасштабної війни з Росією Євросоюз з метою допомогти Україні пішов на безпрецедентний крок: прибрав вимогу до українських водіїв отримувати якісь дозволи для перетину кордону з країнами ЄС. І ця норма діє щонайменше до літа 2024 року.
Польські водії обурюються: їх почали витісняти з великого ринку вантажоперевезень. Завдяки такій ліберальній політиці ЄС українських водіїв тепер наймають набагато частіше. У середньому польському водієві платять 2500 євро в місяць, а українському – 700 євро. Кого вибере компанія для перевезення своїх вантажів? Хто обійдеться їй дешевше більше ніж утричі? Адже поляки становили більшу частину водіїв на внутрішньому ринку ЄС, і українські конкуренти їм не потрібні. А от якби повернути дозвільну систему, то їм було б легше… Заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України Сергій Деркач уже заявив, що повернення до системи дозволів на вантажні перевезення не обговорюється.
– Це принципово для нас: «транспортний безвіз» має продовжуватися та бути пролонгованим. Як мінімум доти, доки не настане наша перемога. Абсурдність вимоги у тому, що польські протестувальники звертаються не до свого уряду, а хочуть, щоб Україна звернулася до ЄС щодо дозволів. Інші питання протестувальників не цікавлять, – заявив Деркач.
Поляки вимагають запровадити окрему чергу у системі електронної черги «Е-Черга» для транспортних засобів із номерами Євросоюзу (а це переважно польські вантажні автомобілі). Крім того, поляки мають пропозицію ввести на кожному окремому пункті пропуску окремі смуги для порожніх фур. Для них це важливо, тому що в Україну вони їдуть завантаженими, а назад порожніми. Саме для цих машин і потрібна ще одна окрема черга.
До речі, вимогу про окремі смуги для порожніх вантажівок у Єврокомісії підтримують. В іншому поки розбираються.
Окрема черга для вантажівок з номерами ЄС (читай – Польщі) – для поляків була б дуже привабливою, але… Цікаво, щодо цього висловляться вантажоперевізники з Румунії чи Туреччини? Напевно, буде вимовлено слово «дискримінація», яке в ЄС має здатність доводити людей до жаху. Ми вже не говоримо, що сказали б українські перевізники, які в теорії теж можуть зажадати окрему смугу, апелюючи до війни. А от реакцію тих самих поляків можна легко уявити.
Взагалі, як кажуть учасники ринку, все впирається в недоліки системи «Е-Черга», через які вантажівки на кордоні очікують на перевірку по 10 днів і більше. Після оновлення системи зайняти місце у черзі на оформлення можуть лише автомобілі, які вже перебувають в Україні. Тобто для перевезення, яке займає два дні, польська вантажівка мала провести в Україні до двох тижнів в очікуванні своєї черги на парковці.
Додати до цього низьку пропускну спроможність на кордоні – і можна побачити вирішення проблеми: спершу відкрити нові пункти пропуску. Той же Євросоюз готовий у них інвестувати. Потім відлагодити систему "Е-Черга" до "дружних" налаштувань для поляків.
Вже й у Словаччині. Черга з вантажівок на Німецькому пагорбі. Фото: Robert Nemeti/Anadolu via Getty Images
Система «Шлях» була створена два роки тому для усунення корупційних ризиків у сфері надання дозволів та ліцензій на міжнародні вантажні перевезення. Наразі цю систему активно використовують волонтери, які возять допомогу з-за кордону та через неї отримують дозвіл на в'їзд-виїзд за кордон військовозобов'язаних водіїв.
Здавалося б, до чого тут поляки та навіщо їм доступ до системи «Шлях»? Українські компанії реєструють там українських водіїв, які перетинають кордон. У тому числі з Польщі та до Польщі. Самі поляки в Україну побоюються виїжджати – все-таки країна, що воює, кажуть вони. І... наймають для перевезення своїх вантажів водіїв-українців, яким уже взагалі нічого не страшно. Але проблема: український водій виїде з Польщі в Україну – а назад не повернеться. Його ж немає в системі «Шлях», яка б дала йому добро на повернення. І прикордонники просто розвернуть його на кордоні.
Натомість українські компанії-перевізники спокійно вносять дані своїх водіїв в «Шлях», ті їздять через кордон в обох напрямках та поступово забирають жирний шматок пирога українсько-польських вантажоперевезень. Поляки намагалися працевлаштовувати українських водіїв у штат своїх транспортних компаній та через систему «Шлях» оформлювати їм можливість легального перетину кордону. Але вікно нещодавно прикрилося. І причина цього – виправдані побоювання, що поляки можуть почати продавати місця у системі «Шлях» тим українцям, хто під виглядом водія просто хоче втекти від мобілізації в іншу країну.
Загалом поки полякам «Шлях» не бачити. І вантажоперевезення з Польщі в Україну та назад теж сильно порідіють.
Протестувальники вже кажуть, що ринок вантажоперевезень у Польщі почав скорочуватися через надто ліберальне ставлення до компаній з України. Поляки заявили, що втратили традиційні для них ринки перевезень у Білорусі, Монголії, Казахстані та РФ. Вже готова петиція до Єврокомісії з вимогою повернути видачу дозволу на вантажоперевезення з України.
Також перевізники зі Словаччини висловили солідарність із польськими колегами та провели попереджувальну акцію на Німецькому пагорбі – ділянці кордону під Ужгородом.
Влада України та Польщі готує позови до судів проти страйкарів, вважаючи, що за ними стоять опозиційні політичні сили, які бажають внести розбрат у відносини двох країн. Вже заявляють, що не пускати цистерни з паливом в Україну Польщу попросила... РФ. Мовляв, це паливо для танків.
Єврокомісія теж не залишилася осторонь і апелює до законодавства ЄС: Польща підписувала всі договори не як одноосібна держаау, а як член Євросоюзу. І будь-які протести можуть призвести до накладення санкцій на польських водіїв. Які, до речі, заявили про намір блокувати кордон до 3 січня.