Санкції проти Росії – це вже не тема для жартів росіян, а цілком відчутні проблеми. Поки президент РФ запевняє, що економіка країни завдяки санкціям стала адаптивною, гнучкою та зрілою (читай – на законодавчому рівні узаконена контрабанда), пересічні громадяни відчувають дискомфорт. Звичайно, не стільки через відключення російських банків від системи SWIFT, як від поступового зникнення звичних речей і відсутності їм адекватної заміни.
У принципі, за майже десять санкційних років росіяни якось звикли до думки, що їхня «велика держава» спроможна створювати лише неприємності сусідам. Власне виготовлення ліків, автомобілів, гаджетів нікого особливо не цікавило. Виробництво звичайних цвяхів теж вище розуміння росіян - нещодавно з'ясувалося, що їх Росія імпортує з Китаю. Путін стверджує, що російський бізнес вже перехопив усі перервані санкціями ланцюжки виробництв, оздоровився та "імпортозамістився", але… Схоже, він живе в іншій реальності.
Візьмемо, наприклад, автопром. Той самий, який став сюжетом для жартів та анекдотів на багато років ще з часів СРСР. Спроби винайти нормальний вітчизняний автомобіль, який не доводитиме до істерики майстрів станцій техобслуговування, провалилися навіть із наявністю імпортних комплектуючих. Після того як "гримнули" санкції, автобізнес прийняв позу покійника. Дефіцит запчастин уже став дамокловим мечем над цією галуззю. «Імпортозамістити» їх не вдалося, тож все одно доводиться везти з-за кордону. Важко знайти кузовні запчастини для іномарок, не виключено, що до дефіциту додасться і зростання цін. Потік запчастин, що йшов до Росії через Кавказький регіон, припиняється – Захід вирішив посилити контроль над своїми санкціями. Ще трохи – і засяють дірки на складах великих запчастин на території РФ. А оскільки населення обирає хоч і погані, але іномарки, а не вітчизняні «волги» та «лади», лагодити їх буде важко, довго і дорого. Також автоконцерни BMW та Audi обмежили доступ російських дилерів до свого програмного забезпечення. Власникам машин цих марок тепер недоступна історія технічного обслуговування та оновлення елементів. Без цього ремонтуватись вони зможуть лише у гаражах.
Майстри СТО просять не сподіватися на китайські авто, якими зараз заповнюється російський авторинок. Зазвичай вони починають ламатися вже за півтора-два роки, як би акуратно на них не їздили.
За дефіциту імпортних автомобілів, російські машини все одно не користуються особливим попитом. Фото: REUTERS
Три країни Балтії, плюс 15 вересня до них приєдналася і Фінляндія, заборонили в'їзд автомобілям із російськими номерами. Це не просто примха, а їхні власні санкції щодо країни-агресора. Міністр внутрішніх справ Естонії Лаурі Ляенеметс повідомив, що автомобілі із російськими номерами можуть залишати Естонію через зовнішній кордон або перетинати внутрішні кордони ЄС. Але при в'їзді в країну користувач або власник повинен буде повернутися до РФ разом з машиною або перетнути кордон без неї.
- Естонія вважає за необхідне використати всі можливості, щоб підвищити ціну агресії для РФ. Проконсультувавшись із владою Латвії та Литви, ми дійшли висновку, що обмеження найефективніші за введення спільних санкцій, - зазначив Ляенеметс.
Мобільний зв'язок у Росії також уже в передсмертній агонії. Ні, мобільники працюють і навіть виконують свої функції, але якість зв'язку… Після введення санкцій будівництво мереж загнулося – країні не вистачає близько 50 000 базових станцій. Щоб закрити дефіцит, учасники ринку з початку року тестують китайське обладнання третього ешелону. Як і у випадку з автомобілями, воно, м'яко кажучи, потребує значного доопрацювання. Повноцінно замінити станції Huawei, Nokia та Ericsson у Росії китайці не зможуть. Або не захочуть.
Тим же, хто досі вважає санкції оздоровчими, канадські оператори пропонують холодний душ – абонентам російської великої четвірки (МТС, «Мегафон», Tele2 та «Білайн») відмовлено у роумінгу. Через це вони не зможуть отримувати СМС для авторизації чи підтвердження банківських транзакцій: сумна «четвірка» почала підвищувати ціни на послуги зв'язку, в середньому на 10-15%.
А у банківській сфері свиню росіянам підклав ще й «Сітібанк», який припинив обслуговування у своїх банкоматах. Що вдієш – цей банк є «дочкою» американської фінансової структури Citigroup, яка, до речі, вже більше року тому оголосила про вихід із російського ринку. І вже згорнула свій бізнес з російськими малими та середніми підприємствами.
Грузія з 1 серпня також запровадила заборону на експорт та реекспорт до Росії та Білорусі американських легкових автомобілів, які підпадають під останні обмеження ЄС. А з 26 вересня аналогічна заборона діятиме щодо європейських автомобілів. Дрібниці? Зовсім ні. Звідки везуть недорогі іномарки в РФ і Білорусь? Із Грузії. На тлі автомобілів, що стрімко дорожчають, для Росії – це дуже болюча санкція. Доведеться купувати «лади-калини» і славити свого президента за це щастя.
Та що автомобілі… Незабаром політ літаком у сусіднє місто стане для жителів Росії важкоздійсненною справою. Виявляється, у країні не навчилися робити запчастини для літаків, зокрема й пасажирських. Останнім часом ілюстрацій до цього твердження маса: літаки падають чи аварійно сідають уже у неймовірній кількості. Ось нещодавно пілоти героїчно посадили борт під Новосибірськом через несправність у гідросистемі.
- Насилу, але ми знаходимо всі запчастини, - сказав глава «Уральських авіаліній» Скуратов. - Санкції відбилися лише на складнощах постачання запчастин. Запчастини коштують сьогодні дорого, левова частка наших доходів іде на запчастини. Тут ми ніколи не шкодуємо грошей. Усі роботи виконуються у плановому порядку.
Цей літак компанії Airbus, яка пішла з Росії в 2022 році і більше не обслуговує борти, швидше за все, відправлять на розпил, ремонтувати його нікому. До речі, так само зробили і з бортом Airbus, який чотири роки тому сів у кукурудзяному полі. Тобто проблемі з авіаційними запчастинами вже кілька років плюс санкції, а росіяни так і не знайшли вітчизняної заміни іноземної інженерної думки.
Цей літак сів на поле «за планом», але того ж дня ще один борт не зміг вилетіти з Єкатеринбурга через несправність. Пасажирам оголосили про технічну несправність на борту. Людей відправили назад до аеропорту. Найімовірніше, це теж «за планом». Як і заборона російським літакам літати над Європою.
Airbus A320, що сів на поле з пшеницею - не перша і не остання поломка пасажирських лайнерів. Фото: Уральські авіалінії
Спустимося з неба на землю – і побачимо, що санкційні обмеження вже вплинули на всі минулі та майбутні зернові угоди Росії з будь-ким. Вивезення російського врожаю утруднене. У самій РФ бадьоро доповіли, що і без Європи справляються чудово, бо є і Азія, і Африка (але в Італію тверду пшеницю минулого року відправляли всіма можливими способами), а ось із загрозою російському сільському господарству через домінування імпортного посівного матеріалу деяких культур та насіннєвого матеріалу худоби поки що не впоралися. Як і з дрібницею на кшталт відсутності запчастин до сільгосптехніки та постачання сільгосптехніки взагалі.
Якщо з озимою пшеницею росіяни якось розібралися – є насіння у достатній кількості, то елітного насіння цукрових буряків, соняшника та картоплі – у недостатньому для їх масштабного зростання мінімумі. Фермери навряд чи впораються з необхідними обсягами постачання зернових, олійних, бобових. Агрочиновники поки що сподіваються на те, що і європейським компаніям вигідний російський ринок, і вони якимись обхідними шляхами постачатимуть сюди насіннєвий матеріал. Чи потрібен цей геморой самим європейцям, в РФ не уточнили. Але з картоплею вже проблеми – знайти хорошу та смачну, кажуть господині, з кожним днем все складніше.
Також росіяни внаслідок санкцій раптом виявили, що не мають власних виробництв заквасок для сметани, упаковки для молока, оболонок для ковбаси та інших дрібниць, без яких неможливо організувати повний цикл виробництва продуктів харчування.
Через санкції багато іноземних постачальників матеріалів для будівництва залишили російський ринок. Дефіцитом стали іноземна техніка, деякі види фарб, сантехніка, електрика та загалом товари, вироблені європейськими компаніями. Виникли проблеми з логістикою. Аналоги з Індії, Туреччини, Китаю поки що не особливо стабілізували ринок та й за якістю сильно відрізняються. Знайти в магазинах російську шпаклівку тепер завдання із зірочкою.
І вишенька на торті – країна-бензоколонка зазнає страшного дефіциту пального. У центральній частині Росії вже зник дизель із АЗС, і криза підбирається до Москви з півдня. Спустіли заправки в Ростовській та Астраханській областях, Ставропольському та Краснодарському краях, випробували напад дизельної паніки громадяни у Липецьку, Тулі, Чувашії, Татарстані та Марій Ел. У Тулі паливо продають переважно юрособам, а бензин АІ-92 розливається по талонах. У Чувашії на одній із приватних АЗС вартість дизельного палива злетіла до 80 рублів (30 грн) за літр (так, в Україні дорожче, але ми й не колишній нафтовий гігант галузі). Через масу всіляких обмежень до РФ активізувалися «сірі експортери», які скуповують бензин і дизель за внутрішніми цінами, що субсидуються з бюджету, а потім вивозять за кордон і реалізують за валюту. З початку року оптові ціни на бензин у Росії злетіли більш ніж на 70%, а нафтобази в Південному Федеральному окрузі скоротили або повністю зупинили відвантаження.
З останніх новинок санкційного життя: влада Німеччини заявила, що товари, заборонені для ввезення в ЄС з РФ, можуть бути затримані та конфісковані на митниці без винятків. У переліку 160 товарів. У Євросоюзі обіцяли запозичити цю практику, а Єврокомісія дала роз'яснення щодо застосування санкцій ЄС проти РФ. З них випливає, що в'їзд до країн ЄС на пасажирських автомобілях, зареєстрованих у РФ, можна розцінити як заборонений імпорт. Також до цієї категорії можуть потрапити підсанкційні особисті речі, у тому числі завезені в рамках туристичних поїздок. До цієї категорії входять смартфони, ноутбуки, валізи та косметичні засоби. Крім того, митні органи можуть вилучити вироби зі шкіри та хутра, напівдорогоцінне та дорогоцінне каміння, фотоапарати, туалетний папір, шампуні та зубні пасти. Тобто російських туристів буквально почнуть роздягати на митницях. Що ж, більшого оздоровчого ефекту від санкцій і придумати важко.