Пристрасті вирують навколо медичної електронної системи Helsi. Користувачі соцмереж в чергове виявили, що лікарі можуть вносити до неї неправдиву інформацію. Найчастіше – прийоми, яких насправді не було, і отримувати за це гроші.
Чи правда це так, а якщо так, то кому можу бути вигідно? KP.UA шукала відповіді на найгостріші питання.
Галас здійнявся після допису у Фейсбуці колишньої прес-секретарки Київського метрополітену Наталки Макогон, яка побачила у своєму особистому кабінеті і в кабінеті свого чоловіка в Helsi записи про консультації та відвідини лікарів, до яких подружжя не ходило і не збиралося. З коментарів до посту з’ясувалося, що такі ж історії відбуваються з іншими українцями, які зареєстровані у Helsi.
Та не треба далеко ходити. Авторка цього матеріалу переглянула свій кабінет і також виявила, що в березні 2021 року була на прийомі у молоденької хірургині з поліклініки Оболонського району Києва. Насправді до лікаря такого профілю авторка ніколи не зверталася і досі не має в цьому потреби.
Це електронна медична система, створена для зручності ведення медичной документації в інформаційних системах лікарень, пошуку лікарів пацієнтами та запису на прийом.
Helsi запустили у 2016 році, онлайн-запис на прийом запрацював у 2017-му. Зареєстровані в системі медзаклади сплачуть від $10 за одного активного лікаря-користувача. Для пацієнтів користування системою безкоштовне.
З квітня цього року Helsi запустила додаток платних послуг – за 200 гривень пацієнт впродовж 15 хвилин може отримати онлайн-консультацію щодо стану здоров’я і направлення до вузького фахівця.
Зараз у системі зареєстровано 24 304 070 пацієнтів, 37 134 лікарів, 1312 клінік.
Helsi не є державною програмою. З серпня минулого року вона належить компанії “Київстар”.
- Реєстрація в Helsi як для медзакладів, так і для пацієнтів суто добровільна. Це найбільша в Україні інформаційна медична система, однак, окрім неї, працюють ще близько тридцяти подібних систем, - каже президент Всеукраїнської Ради захисту прав та безпеки пацієнтів Віктор Сердюк.
Записатися до лікаря, окрім Helsi та інших електронних додатків, можна і в реєстратурі поліклініки або за телефоном рєестратури. Перевага електронного запису в тому, що ви бачите розклад прийомів лікаря на тиждень і серед вільних годин обираєте для себе зручні.
Кожен зареєстрований в Helsi пацієнт має особистий кабінет, де відображаються відвідини лікарів, направлення та призначення. Як бачимо, і фейкові також.
У Helsi визнають, що проблема існує, але підкреслюють, що прозорість системи дозволяє її виявляти.
- Часто після перевірки з технічною підтримкою чи сімейним лікарем виявляється, що більшість "некоректних" записів — це прийоми, під час яких була проведена вакцинація, - йдеться у прес-релізі компанії. (Дані про вакцинацію мусить вносити медсестра, але іноді це доручають вільному наразі лікарю, через що стається непорозуміння – Ред.)
Якщо візит дійсно помилковий, в Helsi радять звертатися до служби підтримки системи або особисто до лікаря чи керівництва медзакладу, адреса якого відображена в картці прийому.
- Виключно ви та лікар маєте доступ до ваших даних — це гарантує їх конфіденційність, - підкреслюють в Helsi.
- Це так, - підтвердив сімейний лікар з Києва Олександр Криволюк. – Система не дає змоги заходити в кабінети інших лікарів, щоб якось скористатися персональними даними чужих пацієнтів. Але якщо стороння людина знає номер телефону мого пацієнта, вона може зайти до системи і записатися на прийом під його ім’ям.
Власне, нічого. Заробіток у первинні ланці медичної системи, тобто сімейних лікарів, залежить від кількості укладених з пацієнтами декларацій.
- Фейкові декларації укласти неможливо, бо на це має бути згода пацієнтів. А щодо прийомів, то мені байдуже, скільки я їх проведу, на зарплаті це не позначиться, - роз’яснює Александр Криволюк. - Інша справа, що ми можемо викликати на прийоми людей, які за віком або станом здоров’я мають проходити регулярні обстеження, але цим нехтують. Якщо пацієнт пропустив чи проїгнорував такий виклик, він все одно відображатиметься в системі.
Неофиіційно в первинній ланці кажуть, що фейкові прийоми лікарі можуть записувати, щоб вивільнити шматок робочого часу для вирішення особистих проблем. Але це не регулярна практика.
Від кількості прийомів залежить прибуток вторинної ланки – хірургів, урологів, окулістів, які працюють в поліклініках.
- Але тільки в тому разі, коли є направлення сімейного лікаря і воно зареєстроване в Helsi, - підкреслює Віктор Сердюк. – Теоретично може бути так, що хірург або уролог, у якого мало пацієнтів, просить знайомого терапевта виписати йому кілька направлень без відома пацієнтів. Але особливого зиску я в цьому не бачу. Гроші находять у заклад, припустимо, 1000 гривень, а спеціалісту дістануться 150-200, ще й терапевту він має віддячити.
Не виключений варіант, що до фейкових прийомів можуть вдаватися лікарі, над якими нависла загроза звільнення через малу кількість пацієнтів.
В коментарях користувачі соцмереж обурюються, що лікарі або клініки, які практикують фейкових пацієнтів, полюють на бюджетні кошти.
- Так, це адміністративне порушення. Але не там ми шукаємо корупціонерів. У порівнянні з мільйонами, що розкрадаються, тут жалюгідні копійки. Я взагалі вважаю, що оті бульбашки, які розвели навколо дрібниць, мають лише одну мету – відвернути увагу від реальних корупційних проблем в медицині, - підсумовує Віктор Сердюк.
На останній зустрічі з журналістами Віктор Ляшко заявив, що в міністерстві бачать відвідини лікаря, яких де-факто не було, і починають реагувати.
За словами міністра, нещодавно була прийнята постанова МОЗ, яка дозволяє моніторити Національну службу здоров’я України. Візити пацієнтів до лікарів будуть відправлятися до спеціальної бази. Якщо на одного пацієнта припадатиме забагато відвідин і процедур, з'явиться "червоний сигнал", і спеціальна бригада займеться розслідуванням.
Також міністр зазначив, що планується запустити смс-інформування пацієнтів про кожні відвідини лікаря, де буде вказана сума, яку покрила держава. Однак в умовах війни вводити таку послугу занадто дорого.