Завантажити ще

Волонтери, які возять авто для ЗСУ: За допомогу армії нам світить від 5 до 7 років тюрми

Волонтери, які возять авто для ЗСУ: За допомогу армії нам світить від 5 до 7 років тюрми
Фото: dniprorada.gov.ua (фото ілюстративне)

Якщо в Google ввести запит “затримали волонтерів, які торгували авто для армії”, ми побачимо низку звітів правоохоронців про такі кримінальні справи. Останнє повідомлення - від поліції Вінницької області про злочинну групу, яка під прикриттям благодійного фонду нібито продала щонайменше 29 автомобілів, які привезли в Україну як гуманітарну допомогу.

Перша реакція – святе обурення. Але коли KP.UA заглибилась в питання, то зрозуміла, що не все так просто. І сьогодні, понад рік (точніше, 9 років) війни, Україна послуговується юридичними поняттями про волонтерство и гуманітарну допомогу, які були сформовані ще за мирних часів. Але сьогодні ми живемо в іншому світі. Від протиріч між законом і реаліями, в першу чергу, можуть постраждати ЗСУ.

Повністю доведені факти

Поліція Вінничини інформує, що організатором противоправного вищезгаданого бізнесу став засновник благодійного фонду, який діяв спільно з рідним братом та знайомим.

- Спочатку вони дійсно займалися волонтерством, щось там привозили для ЗСУ, а потім вирішили на цьому заробляти, - розповіли KP.UA в прес-центрі поліції. – Завезені на особливих умовах джипи та пікапи підозрювані перефарбовували у захисні кольори, маркували емблемами ЗСУ і продавали людям, які збирали кошти на авто для військових частин, де служать їхні рідні та друзі. Покупці переводили гроші на рахунок продавців з відміткою у платежі «Благодійна допомога».

В поліції кажуть, що 29 реалізованих пікапів і позашляховиків – це повністю доведені по всіх документах факти. Від їх продажу, за даними слідства, підозрювані отримали понад 4 700 000 гривень.

Правоохоронці не заперечують, що всі, без винятку, авто дісталися за призначенням - до військових частин, де були взяті на баланс. Однак запевняють, що 29 аж ніяк не дешевих автомобілів організатори оборудки отримали за кордоном від благодійників – безкоштовно.

Затриманим пред’явлена підозра за ч. 3 ст. 201-2 Кримінального кодексу України - незаконне використання з метою отримання прибутку гуманітарної допомоги, благодійних пожертв або безоплатної допомоги, вчинене організованою групою осіб. Чоловікам загрожує позбавлення волі на строк від 5 до 7 років.

Питання запобіжного заходу наразі вирішується, але зазвичай у подібних справах, яких вже десятки по Україні, суд відпускає підозрюваних під заставу.

Оперативний супровід розслідування справи по торгівлі автомобілями здійснювали працівники внутрішньої безпеки Нацполіції та Управління СБУ у Вінницькій області. 2 березня, Вінницька область. Фото: vn.npu.gov.ua

Оперативний супровід розслідування справи по торгівлі автомобілями здійснювали працівники внутрішньої безпеки Нацполіції та Управління СБУ у Вінницькій області. 2 березня, Вінницька область. Фото: vn.npu.gov.ua

Купити одне авто чи два?

У волонтерській спільноті вважають такі справи переслідуванням доброчинного руху. Але спочатку трохи передісторії.

З 1 квітня 2022 року влада дозволила українцям імпортувати автомобілі без розмитнення. Тисячі наших громадян, які мали заощадження і змогу виїхати з країни, кинулися за кордон за дешевими вживаними автомобілями, хто мав заборону на виїзд – зверталися до дилерів. За три місяці, по відкритій інформації, в Україну завезли і поставили на облік 240 000 іномарок.

З 1 липня вступив в силу закон, який відновив всі витрати на розмитнення. Пільги залишили тільки для автомобілів, які призначені для ЗСУ і оформляються як гуманітарка. А за законом від 1999 року – це цільова адресна безоплатна допомога в грошовій або натуральній формі.

- Я не знаю, чому влада вирішила, що европейці, які масово продавали свої вживані авто українцям, зокрема, волонтерам, теперь будуть віддавати їх задарма, - говорить волонтер Олексій Крещенко. – 29 безкоштовних джипів та пікапів – це міф. Це лише те, що є в документах. Наведу приклад: куплене для ЗСУ авто з розмитненням коштує 15 тисяч долларів. А без розмитнення – 7 тисяч. Тобто, якщо йти на хитрість і оформляти як гуманітарку, замість одної можна купити дві машини. А наша армія потребує дуже, дуже багато автомобілів буквально щодня, бо вони ламаються, розбиваються ворожими снарядами.

Олексій каже, що на кількох його знайомих теж заведені кримінальні справи. І замість того, щоб продовжувати працювати на ЗСУ, люди поневіряються по слідчих кабінетах і судах.

Все купують за гроші і за гроші передають

Прості люди, які збирають гроші на пікапи чи джипи для військових, не знають, де їх шукати, як купувати, Тому звертаються до волонтерів, у яких напрацьований досвід, зв’язки за кордоном, які внесені в систему “Шлях” (програма, яка дозволяє чоловікам-водіям призовного віку перетинати кордон в разі перевезення гуманітарних чи медичних вантажів). Іноді на автомобіль скидаються самі військові, переказуючи кошти волонтерам, коли ті привозять автомобіль.

- Більшість автомобілів волонтери купують за власні кошти або кошти фонду. А гроші треба повертати, щоб знову купувати і возити машини на фронт. Плюс компенсувати побічні витрати, - каже Олексій. – Припустимо, я купив авто за 7 тисяч долларів, додаємо ще тисячу, бо логістика, бо бензин. Плюс СТО - вживані машини треба не тільки фарбувати у військові кольори, а й ремонтувати. В тому стані, в якому їх привозимо, не можна одразу на фронт. Певний час автомобіль заходиться на балансі мого благодійного фонду як умовно розмитнений. Коли я повертаю за нього гроші, він переходить на баланс військової частини. Я виконую нове замовлення.

За словами нашого співрозмовника, за такими волонтерами і полюють правоохоронці з різних відомств.

- Бо в рамках закону - це порушення. В рамках закону волонтер – це людина, яка десь бере 100 000 гривень, щось купує і роздає. Регулярно. А так не буває, зараз війна, у армії - величезні потреби. Тому закон порушують майже всі, хто привозить автомобілі, бронежилети, каски та інше. Все це теж купують за гроші і за гроші передають.

З власного досвіду

“В суді не зважають на те, що ми кажемо”

Сергій Цибульський. Фото: facebook.com/sergiy.tsybulskyy​

Сергій Цибульський. Фото: facebook.com/sergiy.tsybulskyy​

У грудні минулого року співачка Ольга Цибульска в інтерв’ю "Радіо Люкс" розповіла, що її молодшого брата піддали кримінальному переслідуванню через волонтерство. Сергій Цибульський поділився з KP.UA своєю історією.

- Я 15 років займаюсь автомобілями. З першого дня війни до мене почали звертатися друзі, знайомі, які шукали автомобілі для армії. Скільки могли, ми придбали авто за власні кошти, долучалися до різних зборів. Всі уже знали, що до нас можна звернутися, ми знайдемо і привеземо автомобіль.

Коли анулювали нульове розмитнення, ми стали допомагти громадським організаціям, фондам, щоб машини для військових могли заїхати в Україну. Вони були у нас на обслуговуванні, ми мали підписані договори, що допомагаємо з доставкою, з ремонтом. Аж раптом 9 вересня до нас прийшли з обшуком співробітники Бюро економічної безпеки, хоча такі питання зовсім не в їхній компетенції.

Сергій каже, що у нього забрали особисті речі, ком’ютерну техніку.

- Щодо мене порушили кримінальну справу по торгівлі гуманітарною допомогою. Не робили контрольної закупки, не фіксували якусь передачу грошей. Вручили підозру з формулюванням: "незакінчений замах на злочин..." Тобто замах на торгівлю гуманітаркою. Хоча ми надали докумети, що всі машини, про які йшлося, у нас на зберіганні, що вони тимчасово у власності, поки ми їх обслуговуємо.

Сергій запевняє, що в матеріалах справи і в обвинувальному акті, який переписували двічі, багато “дірок” у доказах, фраз “у невизачений час”, “у невизначеному місці”, “невизначена особа”.

- Воно так і пішло в суд, все всіх влаштовує, вони ні на що не звертали увагу. Ні в Бюро, ні в прокуратурі, ні в суді. Суддя взагалі не зважає на те, що ми кажемо, не задовольняє клопотання, перед засіданнями спілкується з прокурором.

З групою волонтерів, які так само зазнали переслідування, Сергій був на прийомі у генерального прокурора.

- Показували документи на розмитнений автомобіль. Він був куплений за 5 тисяч долларів і ще 5 тисяч витрачено на розмитнення. Тому машини з цільовим призначенням для ЗСУ і декларуються як гуманітарна допомога.

Сергій підтверджує, що отримати в Європі безкоштовно 29 авто неможливо.

- Я впевнений, що з тих машин жодна не була подарована. Я скажу непопулярну річ: в Європі вже все не так, як було у березні минулого року. Вони втомилися через те, що дають гроші, через проблеми з енергоносіями. Ми одного разу зробили гучну рекламну кампанію через фейсбук: "Хто хоче подарувати автомобіль для українських військових?" Знаєте, скільки людей відгукнулися? Ніскільки! Всі автомобілі в Європі купуються. Я не раз ставив правоохоронцям запитання: а як треба, щоб було правильно? Потреба в автомобілях у армії є, а посади державного дилера чи перегонщика - немає. Відповіді не отримав.

Через ці проблеми Сергій мусив покинути волонтерство.

- З 9 вересня жодної машини пальцем не торкнувся - принципово. Я знаходжуся під заставою, мені на пів року паралізували бізнес, забрали авто на 60 тисяч доларів, у мене двоє маленьких дітей. Другій дитині виповнився лише рік, вона народилася під вибухами. Мені є чим зайнятися. А я хожу по судах і годину чекаю, поки прокурор радиться із суддею в його кабінеті.

Минулого тижня Державне бюро розслідувань відкрили кримінальну справу за заявою Сергія Цибульського – по факту перевищення службових обов’язків працівниками Бюро економічної безпеки.

- Якщо все це буде продовжуватися, якщо не змінять закони, ЗСУ залишаться без автомобілів і поменшає патріотів. Группа людей, з якими ми ходили до генпрокурора, сумарно зібрала і передала на армію близько 20 мільйонів гривен, а зараз їм загрожує від 5 до 7 років в’язниці. Це чесно? Нехай навіть волонтер заробить на перегоні автомобілів 60 тисяч гривень, то йому теж треба жити і харчуватися, годувати сім’ю, бо весь свій час він возить машини.

Є питання

Який може бути вихід з подібних ситуацій? Ми звернулись за коментарем до юриста.

- Можна внести зміни в закони, виключивши автомобілі з категорії гуманітарної допомоги, але залишити пільги по розмитненню, якщо буде механізм гарантування, що авто ввозиться для ЗСУ, - говорить адміністратор групи “Військові адвокати і юристи” у Фейсбук Олег Леонтьєв. – Але, на мою думку, нічого не треба міняти, треба, щоб ефективно працювала прокуратура, яка здійснює нагляд за кримінальними провадженнями.

Якщо автомобіль був завезений до України для армійців і діставлений за призначенням, справа підлягає закриттю за відсутністю кримінального порушення. Якщо його отримала стороння армії людина – справа передається до суду.