Екс-міністр юстиції Олена Лукаш заявила, що вона вважає практику санкцій РНБО проти громадян України незаконною та розповіла юридичний алгоритм як їх оскаржити. Її стаття з цієї теми була опублікована у виданні Страна.юа. За словами Лукаша, цю статтю можна використовувати з практичними цілями, у тому числі і для оскарження указів Зеленського в судах.
У своєму лонгріді для країни. екс-міністр юстиції Олена Лукаш виклала, чому вона вважає незаконною практику санкційних указів Зеленського, самі укази та дії Президента. Насамперед Лукаш зазначає, що практика застосування персональних санкцій до громадян України, на основі Закону України “Про санкції”, в принципі незаконна - до громадян України санкції застосовуватися не можуть. Санкції можуть бути застосовані лише до іноземних держав, іноземних юрособ, юрособ, що знаходяться під контролем іноземної юридичної особи або фізичної особи-нерезидента, іноземців, осіб без громадянства та суб'єктів, які здійснюють терористичну діяльність.
“Штучно та творчо розширювати в указах перелік суб'єктів відповідальності, вичерпно визначений законом, Президенту та членам РНБО забороняє частину другу статті 19 Конституції України, згідно з якою посадові особи органів державної влади зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачених Конституцією та законами України”, - пише Лукаш.
Крім цього, Лукаш повідомляє і про “порушення принципу індивідуалізації юридичної відповідальності”. На її думку, Зеленський видає укази, в яких невідомі дії невідомих осіб трансформуються у провину, відповідальність та обмеження прав і свобод громадян (у формі примусових заходів), що свідчить про протиправність таких указів. Також про це свідчить і порушення принципу правової визначеності. Є у екс-міністра юстиції та претензії до порушення принципу презумпції невинності під час застосування санкцій. За її словами, за наявності інформації про причетність громадянина до злочинів, ніхто не заважав розпочати розслідування, зібрати докази високої якості, пред'явити підозру, обрати запобіжний захід, припинити правопорушення, знайти спільників.
“Застосування персональних обмежувальних заходів ґрунтується не на доказах протиправної діяльності, яких немає, а лише на болючому поданні окремих посадових осіб, покладених в основу незаконних указів Зеленського”, - пише Лукаш.
Окремо екс-міністр обурений тим, що при підписанні рішення РНБО про санкції роль Президента зводиться до номінальної, оскільки він не перевіряє при цьому підстави, обставини та відповідність такого рішення Конституції та законам України. Також, Олена Лукаш вказує на порушення правової процедури, що означає на порушення прав підсанкційної особи: бути вислуханим, на допомогу та представництво, ознайомлення з матеріалами справи, отримання обґрунтування органу влади щодо прийняття ним несприятливих актів, визначення порядку їх оскарження, відшкодування завданих збитків.
“Санкційна діяльність РНБО - це діяльність поза процедурами та порядками, перевірками, правом на захист, діями поза контролем, поза захистом, що є безумовним порушенням принципу верховенства права”, - зазначає Лукаш.
Екс-міністр також сумнівається у належній доказовій базі санкцій та вказує на незаконне розповсюдження персональної та конфіденційної інформації про громадян, до яких застосовано санкції.
Наприкінці своєї статті Лукаш робить висновок, що застосування санкцій відбувається з порушенням принципів пропорційності та верховенства права, адже будь-яке втручання у право особи має спиратися на легітимну мету, бути законним, а також бути необхідним у демократичному суспільстві, водночас санкційні укази породжують надмірне та невиправдане втручання у життя громадян.