Завантажити ще

Що таке "Муніципальна варта" і що вона робить у рейдах разом з військкомами

Що таке
Фото: КиевВласть | Київське КП "Муніципальна охорона" (ілюстративне)

У Бориспільському районі Київщини слідчі розбираються з інцидентом у селі Щасливе. Під час роботи групи оповіщення ТЦК, яка перевіряла документи у водіїв та роздавала повістки, чоловік у формі погнався за одним із шоферів і двічі вистрілив з пістолета. Подія набула резонансу, бо спершу повідомили про працівника терцентру, потім – про помічника військкома. Згодом з’ясувалося, що стрілок є учасником місцевого громадського формування “Муніципальна варта”.

Що ж це за об’єднання таке, які його права та повноваження, спробувала розібратися журналістка Коротко про.

Закон ухвалити не наважилися

Муніципальна варта, або Муніципальна охорона, – це назви, які найчастіше використовуються для формувань, які створює місцева громада для посилення правопорядку. Теоретично їх можна порівняти з радянськими ДНД. З тією різницею, що добровільні народні дружини займалися патрулюванням вулиць на підсилення міліції, а “варти” і “охорони” можуть мати більш широке коло повноважень, які їм делегують міські, районні або селищні ради. Наприклад, виконувати певні адміністративні функції – складати протоколи за порушення правил паркування, екологічного законодавства, незаконну торгівлю тощо.

У 2015 році була спроба ухвалити закон про Муніципальну варту, проєкт навіть ухвалили у першому читанні. Проте до другого не дійшло через побоювання, що мери міст фактично отримають свою кишенькову “армію”, а поліція втратить монополію на силу.

Тому пішли шляхом, хто як придумає. Муніципальні варти чи охорони оформлюються як громадські об’єднання або комунальні підприємства, що фінансуються з місцевих бюджетів. У селі Щасливому, а також кількох інших селах Муніципальна варта була створена як добровільне формування у травні 2022 року рішенням Пристоличної міської ради.

У серпні на сторінці громади у фейсбуці ми знайшли такий допис: “...Пройшов ще один тиждень роботи Муніципальної варти Пристоличної сільської ради. За цей час працівники Муніципальної варти:

  • провели 14 роз’яснювальних бесід про дотримання комендантської години;
  • провели 10 роз’яснювальних бесід про недопущення вживання спиртних напоїв в громадський місцях;
  • припинили 2 випадки домашнього насилля...”

До військкоматів відношення не мають, але...

Навколо повноважень громадських формувань весь час точаться суперечки і виникають скандали. Так, у березні 2020 року кияни обурювалися, що представників столичної Муніципальної варти посадили у міський транспорт, щоб ті виштовхували пасажирів без масок і якщо їх більше 20 чоловік. У 2019 році в Івано-Франківську “муніципальники” організували систему поборів з підприємців – засилали неповнолітнього купувати алкоголь, а потім правили гроші за нескладання протоколу. 2018 року для співробітників Муніципальної охорони придбали програмне забезпечення на 6 мільйонів гривень, якому могла позаздрити справжня спецслужба – ціла система по розпізнаванню облич, номерів машин, стеження за маршрутами.

Не обійшлося без скандалу і в Пристоличній громаді – навесні 2023 року на керівника Муніципальної варти Вадима Д. склали адміністративний протокол за дебош на ринку в селі Дударків, де він розкидав товари і ображав продавців. Про це повідомляв “Київський регіон”.

У 2023 році, коли план по мобілізації почав просідати, комунальні муніципальні варти почали залучати до рейдів роздачі повісток, що також викликало обурення. В основному тому, що кремезні чоловіки, які не мали жодних повноважень і своєю присутністю чинили тільки психологічний тиск, самі отримали бронь від призову.

- Сказати, що такі об’єднання існують поза законним полем, не можна. У 2000 році був введений в дію Закон “Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону”. Про допомогу в роботі військкоматів в ньому жодного слова. Але! В групи оповіщення входять представники поліції. Вони можуть заручатися підтримкою громадських об’єднань правоохоронного спрямування, - зазначає адвокат Олексій Сиротін. – Делегувати своїх “вартових” до рейдів може і місцева влада, посилаючись на те, що вона має сприяти оповіщенню громадян.

Пістолет на легальних підставах

По факту стрілок зі Щасливого переслідував чоловіка, який перебував у розшуку за порушення правил військового обліку. Насправді тому, що той його нібито вдарив. Дії стрілка зі Щасливого кваліфікували за частиною 4-ю статті 296-ї КК України – "хуліганство зі зброєю".

- Пістолет, якщо все було оформлено правильно, знаходився на руках у представника громадської організації легально. За законом від 2000 року, об’єднання, які створюються для допомоги поліції чи прикордонникам, мають право на спецзасоби, до яких відноситься пристрій для стрільби гумовими кулями, - каже адвокат. - Але застосовувати ці засоби дозволяється тільки в крайньому разі – коли самим вартовим чи оточуючим загрожує небезпека. Людина, за якою гнався стрілок, не була озброєна, до того ж вона тікала. Погоню представник громадського формування організував на власний розсуд, хоча ця ініціатива, якщо в ній був глузд, мала б належати поліції, яка знаходилася в рейді, - пояснює адвокат.

Які є повноваження

  • Представники громадських формувань і комунальних підприємств з правоохоронними функціями можуть розробляти, шити і носити спеціальну форму (крім військової), мати свої символи та шеврони.
  • За дорученням поліції стежити за порядком в громадських місцях – на вокзалах, у торгових центрах, в парках тощо.
  • Припиняти правопорушення і здійснювати громадське затримання – утримувати порушника до приїзду поліції.
  • Перевіряти цивільні документи під час комендантської години. При відмові – затримати до приїзду поліції.
  • Чергувати разом з поліцією на блокпостах.

Обов’язки

  • Частково підміняти функції правоохоронців мають право формування, які уклали договір про співпрацю з поліцією.
  • Член добровільного правоохоронного чи комунального правоохоронного формування має оформити відповідне посвідчення.
  • Пред’являти посвідчення при звертанні до громадян.
  • Не застосовувати силові прийоми та спецзасоби до особи, яка не становить небезпеки для оточуючих.
  • Негайно повідомляти поліцію про затримання правопорушника або підозрілої особи.

Не мають права

  • Перевіряти військово-облікові документи.
  • Самостійно зупиняти та оглядати автомобілі на блокпостах.
  • Здійснювати обшуки.
  • Доставляти затриманого у відділок поліції за винятком, якщо поліцейські самі про це не попросять.