76 відсотків опитаних українців споживають новини із соціальних мереж, про що свідчить опитування USAID-Internews* щодо споживання медіа «Українські медіа. Ставлення то довіра у 2023 році». З цих 76% кожен третій українець використовував для споживання новин виключно соціальні мережі.
Основною соціальною мережею для спілкування і отримання новин, згідно дослідження, у 2023 році залишається Telegram, причому в обох сферах, порівняно з минулим роком, спостерігається значне зростання. У трійку лідерів серед новинних телеграм-каналів, згідно опитуванню, увійшли «ТруХа» (15%), «Україна Online» (7%) та «Лачен пише» (7%).
В лідерах також Facebook (19%) і Youtube – 15% (сюди входять і тв-канали, які транслюються Youtube, персональні канали експертів тощо).
Зокрема це зумовлено тим, що 87% респондентів користуються для пошуку новин смартфоном, а серед опитуваних віком 18-35 років цей відсоток складає 97%. Значну роль відіграє зручність та мобільність цього девайсу.
В цілому ж споживання новин, яке на початку повномасштабного вторгнення становило серед респондентів 24/7, на сьогодні сильно знизилось. Більшість респондентів зменшило споживання новин, пов’язаних з війною, та більш прискіпливо ставиться до відбору інформації. Багато хто відмовився від джерел, які дублюють інформацію – тобто респонденти почали більш ретельно «фільтрувати» новини, надаючи перевагу тим телеграм-каналам, які пройшли перевірку часом та транслюють більшою мірою не лише оперативні, а й більшою мірою правдиві та точні новини, як от приміром телеграм-канал «ТруХа». Більшість опитаних довіряють матеріалам, у яких висвітлюється хід війни, та вважають, що в них надається оперативна та достовірна.
Велику роль в рівні довіри до телеграм-каналу відіграє й те, що новинарі оперативно реагують на критику та покращують якість своєї роботи. Так, у 2023 році якість матеріалів «ТруХи» зросла: важлива, чутлива та конфіденційна інформація розміщується після дозволу та перевірки офіційних джерел.
Велику роль, згідно опитуванню, відіграє й прозорість джерела, звідки читають новини - кожен третій респондент вважає за необхідне знати, кому належать медіа. Зокрема, відомий бізнесмен Максим Лавриненко публічно заявив про те, що він є власником «ТруХи», а, отже канал перестав бути анонімний і викликає більше довіри.
Важливим фактором є також оперативність, простота та доступність викладеного матеріалу. Більшість опитаних українців довіряють телеграм-каналу «ТруХи» другий рік поспіль, недарма його називають найпопулярнішим каналом у 2022 та 2023 році. Незважаючи на критику, а точніше, завдяки тому, що новинарі оперативно реагують на критику, українці продовжують читати «ТруХу».
* Дослідження було виконано InMind на замовлення міжнародної організації Internews, що реалізує проєкт «Медійна програма в Україні» за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID).