Розмінування акваторії біля ключових портів України може тривати місяці. Сотні моряків все ще застрягли в регіоні після вторгнення Росії в країну, заявив в інтерв'ю Bloomberg спеціальний радник з питань морської безпеки Міжнародної морської організації Пітер Адамс.
- Навіть якщо порти захочуть відкритися завтра, буде потрібно деякий час, перш ніж кораблі зможуть увійти або вийти, - зазначив Адамс.
За його словами, російські кораблі заблокували доступ України до Чорного моря, фактично зупинивши морський експорт основних продуктів харчування – від зерна до курятини – та посиливши глобальну продовольчу кризу.
Москва все ще заперечує відповідальність за зрив, звинувачуючи Україну у відмові знешкодити міни, які захищають її гавані від можливих атак Росії. Спроби знову відкрити порти зазнають невдачі, і немає жодних ознак прогресу в зусиллях Туреччини за посередництвом угоди.
Вартість фрахту та страховки різко зросла після того, як у перші дні російського вторгнення постраждало кілька торгових суден, а деякі судноплавні компанії досі уникають заходити до Чорного моря.
Тільки в березні у водах моря виявили три вільно плаваючі міни: дві біля берегів Туреччини та одна біля Румунії. За словами Адамса, через небезпеку на північному заході Чорного моря поблизу України припинили роботу торговельних судів. Він додав, що близько 450 іноземних моряків залишаються на більш ніж 80 суднах в українських портах порівняно з приблизно 2000. Третина — з Філіппін, значна кількість — із Туреччини, Сирії та Азербайджану.
Тим не менш, більша частина Чорного моря повернулася до майже нормального рівня судноплавства, за винятком північного заходу та Азовського моря, де переважно працюють російські кораблі, додав він.
Україна втратила доступ до Азовського моря після того, як Росія окупувала довколишні території. Тим часом, кількість суден під лівійським прапором, що заходять до російських портів, збільшилася з 1 квітня порівняно з аналогічним періодом минулого року, а кількість суден під російським прапором подвоїлася, повідомляє Braemar ACM Shipbroking Pte.
За даними компанії, ці судна можуть скористатися підвищеними фрахтовими ставками, оскільки інші судна не заходитимуть до Росії.