У грудні 2021-го на перше місце серед найбажаніших подарунків на Новий рік уперше вийшла романтична подорож. У попередні роки українці були дуже меркантильні – на першому місці з великим відривом були гроші. Але, мабуть, пандемія, локдауни та карантини нарешті дали про себе знати – мобільність, враження та зміни опинилися у дефіциті. Про це свідчать дані опитування КМІС.
Наступні подарунки, які хотіли б отримати українці, це автомобіль та аксесуари до нього (11,7%), гроші (10,1%) мобільний телефон або електронну книгу (9,2%). Тож якщо ви ще шукаєте подарунок та читаєте ці рядки, у вас є час відреагувати та врахувати тренди.
Українці також хочуть отримати побутову техніку (6,6%), комп'ютер або планшет (5,2%), туалетну воду, парфуми, косметику (4,4%), цукерки, квіти (2,7%), подарунок ручної роботи. 2,4%), домашню тварину (1,8%), ялинкову іграшку (1,7%), ювелірну прикрасу (1,4%), одяг чи взуття (1,2%).
Що стосується бажаних подарунків для чоловіків і жінок, то, окрім грошей (які чоловікам і жінкам подобаються однаково), між ними очікувано істотна різниця. Автомобілі або аксесуари до них хотіли б отримати 14% чоловіків та 10% жінок, побутову техніку - 8,3% жінок та 4,5% чоловіків (чоловіки теж беруть активну участь у приготуванні їжі та прибиранні).
У романтичну подорож хотіли б поїхати 20% жінок та 17% чоловіків. Туалетну воду, парфумерію, косметику хотіли б отримати 6% жінок та 3% чоловіків.
Звичайно, є і вікова різниця в новорічних побажаннях. З віком українці стають менш романтичними і менше хочуть подорожувати: у романтичну поїздку у віці до 60 років хотіли б відправитися 20-25% українців, у 60-69 років - 11%, а після 70 років - лише 4%. Це значно відрізняє Україну та інші пострадянські країни від західних країн. В Україні рівень щастя з віком падає, а у західних країнах - U-подібна залежність: спочатку з віком рівень щастя падає, а після 50-ти зростає, пенсіонери більше насолоджуються життям та подорожують. Бажання отримати автомобіль з віком зменшується від 19% до 3% (можливо, частково тому, що вони його вже мають).
Якщо розглядати зміни у побажаннях з 2014-го по 2021 рік, то, окрім суттєвого зросту бажання подорожувати зростає потреба в мобільних телефонах та інших електронних пристроях (з 3% у 2014 до 9% у 2021), а також у планшетах та комп'ютерах. Це може бути пов'язане з інформатизацією суспільства, необхідністю дистанційної роботи через пандемію, зростом кількості користувачів Інтернету (у 2014 році серед дорослого населення 18+ було близько 55% користувачів, а наразі - близько 75%).
Відповідаючи на запитання про бажаний подарунок, респонденти також могли дописати своє бажання, якщо його не було у списку. Найчастіше зустрічалося те, що подарувати неможливо, – мир та здоров'я. Але були й реалістичніші побажання. Це будь-які привітання від дітей чи онуків або щоб вони приїхали у гості (діти та онуки, згадайте своїх батьків чи дідусів та бабусь!). Респонденти також хотіли б отримати у подарунок книгу ("Вовина тисяча" вам на допомогу!)
Київський міжнародний інститут соціології (КМІС) провів власне опитування протягом 3-11 грудня 2021 року серед 2000 респондентів по всій Україні за винятком окупованих Росією територій. Опитування проведено методом телефонних інтерв'ю з допомогою комп'ютера (computer-assisted telephone interviews, CATI). Статистична похибка вибірки не перевищує 2,4%.