19 листопада
Завантажити ще

Оновлення вагонного парку: аграрії звинуватили УЗ в маніпуляціях і тиску на бізнес

Оновлення вагонного парку: аграрії звинуватили УЗ в маніпуляціях і тиску на бізнес
Фото: facebook.com/Ukrzaliznytsia

Під анонсоване Укрзалізницею оновлення вантажного парку поряд зі зношеними вагонами потраплять тисячі капітально відреставрованих і технічно придатних до експлуатації, що призведе до дефіциту вагонів, подорожчання логістики і зриву експорту. Про це пише Delo.ua.

Нагадаємо, УЗ має намір оновити 46 тис. піввагонів і зерновозів до 2028 року через зношеність 90% парку. Бюджет - 107 млрд грн, з них УЗ готова профінансувати 50 млрд грн, решту суми пропонується покласти на приватний бізнес.

Аграрії вказують: зношеність парку - проблема у першу чергу УЗ, і вирішувати її корпорація має за свій, а не за бізнес-рахунок. Однак замість цього УЗ змушує списати придатні вагони, в які інвестовано мільйони. Як пише Delo.ua, УЗ намагається за всяку ціну довести, що поганий технічний стан мають саме приватні вагони. У тому числі шляхом «надуманих звинувачень, бракування рухомого складу і претензіями до вагоноремонтних підприємств, які виконували роботи».

- Подовження терміну служби наших вагонів виконано в рамках чинного законодавства з дотриманням усіх норм для забезпечення безпеки руху. Тим більше це подовження ми виконували в тому числі і на прохання самої УЗ, щоб підтримати вагоноремонтні депо УЗ і завантажити їх роботою, - розповідає Андрій Гузієватий, керівник відділу з ремонту рухомого складу департаменту логістики Kernel.

Транспортній компанії «Рейлкарт сервіс» через рішення УЗ доведеться у 2022-2028-х роках списати 256 вагонів. У 2019-му вони були капітально відремонтовані за кредитні гроші і схвалені УЗ до експлуатації протягом 15 років. «Наразі ми спостерігаємо, як УЗ, користуючись монопольним становищем, намагається в односторонньому порядку відмовитися від цих зобов'язань і обмежити права перевізників», - йдеться у зверненні компанії до АМКУ.

У результаті до 2026 року парк зерновозів може скоротитися до 17 тис., або на 30%. При цьому прогнозоване зростання врожаю зернових до того часу збільшиться з 50 млн до 80 млн тонн. «Це дуже вплине на вартість логістики зернових... З огляду на прогноз із зросту врожайності, не можна допустити дефіцит зерновозів. В іншому випадку ми втратимо експорт, оскільки національний виробник опиниться у неконкурентних умовах у порівнянні зі світовими», - говорить гендиректор «Агро КМР» Клеман Кусан.

У світовій практиці єдиний критерій допуску вагона на лінію - технічний стан, а не рік виробництва. «Неважливо, скільки років вагонам. Важливо, в якому вони стані. Доцільніше було б проводити атестацію зерновозів. Якщо конкретні технічні показники будуть вказувати на те, що певні вагони в поганому стані, їх і потрібно виводити з експлуатації. А так все навпаки: виводяться з експлуатації, якщо вони застарілі. Але чому це потрібно робити, якщо вони в хорошому стані?» - каже заступник голови ВАР Михайло Соколов. На його думку, справжня мета УЗ не в оновленні парку, а в збільшенні монопольної присутності на ринку і завантаженні замовленнями своїх підприємств - навіть на шкоду бізнесу.