Array ( [0] => 2829 [1] => 2836 [2] => 2850 [3] => 2860 [4] => 2871 [5] => 2883 [6] => 2890 [7] => 2898 [8] => 2921 ) 1
0
3 березня
Завантажити ще

Як українським пенсіонерам пройти ідентифікацію онлайн: повна покрокова інструкція

Як українським пенсіонерам пройти ідентифікацію онлайн: повна покрокова інструкція
Фото: Pexels.com/Anna Shvets

Новини про те, що українським пенсіонерам потрібно пройти ідентифікацію, продовжують доводити українських людей похилого віку до нервових зривів, але чиновники не поспішають давати вичерпну інформацію. У Пенсійному фонді KP.UA дали офіційну відповідь, кому ж потрібно пройти верифікацію, але після прочитання казенного паперу стало не набагато зрозуміліше.

У Міністерстві соцполітики нагадали, що вимога проходження фізичної ідентифікації для всіх отримувачів пенсій та соціальних виплат не є нововведенням та діє в Україні з 2004 року. Це є загальноприйнятою міжнародною практикою для перевірки, чи отримує виплати від держави саме та людина, якій вони були призначені.

Але річ у тім, що до повномасштабної війни абсолютна більшість українських пенсіонерів та одержувачів соцвиплат не звертали уваги на дію цієї норми, оскільки проходили фізичну ідентифікацію у спосіб, що не привертає уваги. Наприклад, звертаючись до банку для отримання нової карти. Або ж отримуючи пенсію у відділеннях Укрпошти.

Для однієї невеликої категорії громадян норма проходження фізичної ідентифікації останні три роки не застосовувалася. Йдеться про пенсіонерів, які стали ВПО до 24 лютого 2022 року, і пов'язано це було із запровадженням в Україні карантину. Але з 1 липня, у зв'язку із закінченням карантину, ця норма відновила свою дію.

Кому потрібна ідентифікація

Отже, сьогодні є дві категорії пенсіонерів, яким абсолютно точно потрібно пройти ідентифікацію.

По-перше, це ті, хто стали внутрішньо переміщеними особами до 24 лютого 2022 року.

По-друге, це пенсіонери, які проживали в Україні, отримували пенсію через відділення Укрпошти, але потім переїхали за кордон і не оформили переведення пенсії на банківський рахунок. Таким чином, Укрпошта втратила можливість доставляти пенсію, і люди не отримували її понад 6 місяців.

А ось з тими, кому верифікація не потрібна, справа складніша. Відповідаючи на це питання, у Мінсоцполітики використовують вислів «швидше за все», що, як ви розумієте, не може вважатися однозначною відповіддю.

«Якщо ви (навіть проживаючи за кордоном. – Авт.) контактували зі своїм банком чи Пенсійним фондом протягом останнього пів року або користувалися електронним кабінетом на порталі Пенсійного фонду України, швидше за все, підтвердження вашої особи не буде потрібно. Тому що, знімаючи з рахунку кошти або оплачуючи товари та послуги з цього рахунку, ви підтверджували свою особу», - трохи ухильно пояснили в Мінсоцполітики.

Як пройти ідентифікацію

Наявні інструменти дозволяють пройти ідентифікацію як віддалено, так і особисто.

Якщо пенсіонер знаходиться на підконтрольній Україні території, то він може відвідати будь-яке відділення Ощадбанку.

Якщо він знаходиться поза Україною або на тимчасово окупованих територіях, ідентифікацію можна пройти двома способами:

  • авторизувавшись в особистому електронному кабінеті на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України;
  • звернувшись до закордонної дипломатичної установи України за отриманням документа про посвідчення факту, що людина жива. Отриманий документ разом із письмовою заявою про продовження виплати пенсії, написаною у довільній формі, слід надіслати поштовим відправленням до територіального органу Пенсійного фонду України за місцем перебування на обліку.

Робимо "Дія.Підпис"

Найбільші надії тих, хто сьогодні перебувають не в Україні, пов'язані саме з онлайн-верифікацією. Щоправда, у багатьох виникали побоювання, що під час цієї процедури людина дає знати, що вона перебуває на непідконтрольній території чи за кордоном, у зв'язку з чим до неї виникнуть додаткові питання з боку ПФУ. Ці побоювання є безпідставними.

По-перше, під час реєстрації ви ніде не вказуєте своє місцезнаходження.

По-друге, з цієї процедури зовсім не випливає, що ваша основна мета – верифікація. Фактично ви просто заходите до свого особистого кабінету (це багато хто робить, наприклад, щоб уточнити інформацію про страховий стаж, підтягнуті документи тощо), а ідентифікація є необхідною умовою цієї процедури.

Одне слово, давайте розбиратися, як це зробити.

Наскільки стало зрозуміло із роз'яснень ПФУ, якщо зайти до свого електронного кабінету на вебпорталі можна як за допомогою КЕП (кваліфікованого електронного підпису), так і за допомогою "Дія.Підпис", то верифікуватися – виключно з другим варіантом. Тому спочатку потрібно отримати «Дія.Підпис». Відзначимо відразу, що необхідною умовою для цього є наявність у додатку «Дія» хоча б одного з таких документів:

  • ID-картка;
  • біометричний закордонний паспорт;
  • закордонний паспорт, виданий після 2015 року;
  • вид на тимчасове чи постійне місце проживання.

Далі вже дуже просто.

  1. Авторизуйтесь у додатку «Дія».
  2. У нижньому правому куті перейдіть до "Меню".
  3. У меню виберіть «Дія.Підпис».
  4. Далі натисніть "Активувати" "Дія.Підпис".
  5. Підтвердіть особистість через перевірку фото, виконуючи всі вказівки, які з'являтимуться в нижній частині екрана: розташувати пристрій ближче чи далі, вище чи нижче, кілька разів зморгнути і т.д.
  6. Придумайте 5-значний пароль для «Дія.Підпис».
  7. Готово! Тепер ви можете підписувати документи у «Дії» та онлайн, а також пройти верифікацію на порталі ПФУ.

Операція «верифікація»

Про те, як можна верифікуватися на порталі, розповіли у ПФУ. Зазначимо одразу, що для цього потрібно мати комп'ютер, смартфон, а у смартфоні, як уже говорилося вище, – "Дію.Підпис". Чи багато у нас настільки технічно підкованих пенсіонерів – питання є відкритим. Але правила верифікації вигадали не ми – ми лише допомагаємо розібратися.

Отже, щоби пройти ідентифікацію, потрібно зайти на вебпортал електронних послуг ПФУ.

  1. У верхньому правому куті натисніть кнопку «Вхід» і виберіть опцію «Дія.Підпис».
  2. На екрані з'явиться нове вікно, в якому потрібно натиснути кнопку "Отримати код входу".
  3. На екрані з'явиться QR-код (багато чорних квадратиків, розміщених у квадратній сітці на білому тлі), який потрібно відсканувати за допомогою опції сканування QR-коду у програмі "Дія". Сканер у програмі знаходиться у верхньому правому кутку екрана смартфона. Потрібно на нього натиснути та навести зчитувач QR-коду у смартфоні на квадрат із QR-кодом на екрані комп'ютера.
  4. Далі потрібно буде підтвердити запит на авторизацію через «Дія.Підпис» та підтвердити особу через перевірку по фото. Для цього потрібно виконувати вказівки, які з'являтимуться у нижній частині екрана смартфона.
  5. Після того як вашу особу буде підтверджено, натисніть «Далі» і введіть п'ятизначний пароль для «Дія.Підпис», який ви придумали в попередньому розділі (пункт 6).
  6. Якщо все зроблено правильно, на екрані з'явиться повідомлення, що запит на авторизацію підтверджено.
  7. При цьому вхід до особистого кабінету на вебпорталі електронних послуг ПФУ буде виконано автоматично.
  8. Для перевірки можна зайти до розділу «Мої звернення» та натиснути на номер останнього (тобто найвищого) звернення. На екрані з'явиться табличка, в якій буде записано «Статус звернення – Виконано», «Вигляд пенсії/перерахунку – Ідентифікація через «Дія.Підпис».

PS Сьогодні ідентифікацію потрібно пройти до 31 грудня 2023 року. Мінсоцполітики пропонує пролонгувати термін проходження фізичної ідентифікації на 3 місяці до 1 квітня 2024 року. Проєкт відповідних нормативних змін пообіцяли винести на розгляд уряду.