Українці проїдають більше половини своїх доходів, і, здавалося б, за таких умов у наших продуктових кошиках мали б бути виключно найбюджетніші товари. Однак список популярних продуктів від Zakaz.ua показав, що в топ замовленої їжі увійшли і авокадо, і лосось, і круасани.
Експерти пояснили: дешевизна – це вагомий, але не єдиний фактор, який стимулює українців покласти той чи інший товар у свій кошик.
Аналітики популярного українського сервісу доставки продуктів Zakaz.ua розповіли, які топ 15 продуктів українці замовляли у жовтні. До списку увійшли:
Аналітики порівняли цей рейтинг із вересневим і виявили, що він відрізняється майже половиною позицій. Серед нових товарів у кошиках онлайн-покупців з'явилися круасани, болгарський перець, огірки, слабосолоний лосось, а також гарбуз, який українці активно купували напередодні Хеллоуїна. Крім того, як зазначили аналітики, у жовтні загалом помітно зріс попит на рибу та морепродукти. Так, до сотні топових товарів, окрім лосося, увійшли тунець, форель, сьомга, філе сибаса.
Експерт Світового Банку Оксана Руженкова каже, що всі «рушійні фактори» представлених покупок можна розділити на три великі групи: спроби заощадити, про запас і віяння ЗОЖ.
– Куряче м'ясо сьогодні найдешевше, – зазначила експерт у розмові з KP.UA. – Люди не можуть собі дозволити ні яловичину, ні свинину, ні навіть сало за 200-250 грн за кіло. А курку по акції можна і за 75 грн купити, тож українці підсіли на куряче м'ясо. Те саме можна сказати про яйця, які поки що відносяться до категорії « дешево і сердито». Тим більше, що у лютому ціни на них, швидше за все, зростуть.
Вершкове масло теж дороге і часто імпортне: із Польщі завозиться близько 60%. Очевидно, каже Оксана Руженкова, молочники переглянули асортимент і перейшли на виробництво більш експортоорієнтованих продуктів – сухого молока, згущеного молока. При цьому люди часто купують олію у вуличних МАФах, це набагато дешевше. І нехай це часто не олія, а спред, зате за вартістю підходить.
– Апельсиновий сік є одним із найпопулярніших та найдешевших соків, – продовжує експерт. – На ринку представлено чимало польської продукції сумнівної якості. Частка концентрату у них мінімальна, і це відчувається навіть на смак. Але оскільки визначальним чинником все частіше є ціна, українські покупці віддають перевагу польському соку за 32 грн за літр, а не українському за 54-58 грн.
Круасани також належать до відносно дешевої продукції. Торти та тістечка більшості населення не по кишені, дороге масляне печиво – теж. Збіднілим покупцям залишаються бублики, дешеве печиво та круасани. Останні виграють тим, що вони різновагові та упаковані. Це практично ідеальний перекус для студента та школяра – у хорошій упаковці, не мажеться, не протікає в рюкзаку на підручники та зошити. А ще їх іноді можна брати на сніданок чи вечерю, якщо не хочеться готувати.
Лосось, авокадо, круасан – швидкий сніданок готовий. І смачно, і в Інстаграмі можна похвалитися. Фото: pexels.com/Augustinus Martinus Noppé
Цукор, на думку Оксани Руженкової, українці почали активно купувати про запас після того, як почали з'являтися прогнози про майбутнє подорожчання.
- Біля кас у супермаркетах можна побачити, що практично у кожного другого покупця в візку є 2-3 кілограми цукру, - поділилася спостереженнями експерт. – У серпні-вересні вартість кілограма цукру становила понад 40 грн, а зараз – 32 грн. Треба брати, особливо з огляду на те, що це ненадовго. Цукор активно експортується, тому на внутрішньому ринку він, швидше за все, подорожчає.
Беруть про запас і гарбуз, на який восени хороші ціни. Адже гарбуз – це не лише символ Хеллоуїна, а насамперед дуже корисний та смачний овоч, з якого українці традиційно готують каші, запіканки, закуски, пироги та просто запікають у духовці. За словами Оксани Руженкової, взимку ні на помідори, ні на огірки адекватних цін не буде, а без овочів сидіти не хочеться. Гарбуз, до всіх своїх переваг, чудово зберігається, багато місця не займає, якийсь час цілком може служити декором, так що поставити вдома два-три гарбузи - це, можна сказати, «святе».
- Зростанню популярності гарбуза сприяє як асортимент, що розширився (зараз у продажу з'явилися маленькі акуратні французькі гарбузики), так і добре проведена маркетингова робота насіннєвих компаній. Сьогодні про користь гарбуза чули, напевно, всі, а в інтернеті є безліч цікавих рецептів. Все, що залишається – це купувати та їсти, - зазначила експерт СБ.
Останні 20 місяців у нашому житті надто багато стресу, який українці звикли заїдати. Такий збій у харчуванні призвів до того, що багато хто набрав вагу – хтось 3 кілограми, хтось – 5, а хтось і всі 10.
- Враховуючи, скільки жінок перестали "влазити" у свій гардероб, не дивно, що зараз в українському сегменті соцмереж посилився тренд на здорове харчування та дієти для схуднення, - каже Оксана Руженкова. – Звідси – авокадо та лосось. Плюс помідори та болгарський перець для тих, хто хоче продовжити період літніх салатиків. Щоправда, перець за 120 грн кілограмами не купують – беруть поштучно.
Банани – це, можна сказати, три в одному: смачно, корисно і презентабельно. І на перекушування можна з'їсти, і дитині в школу дати, і в гості з гроном бананів прийти – словом, універсальний фрукт.
Що стосується води, то, каже Оксана Руженкова, на тлі соків і лимонадів, що подорожчали, мінералка практично не зросла в ціні. Та й за традицією ми завжди купуємо бутильовану воду на стіл, чекаючи гостей.
Дієтологам, до речі, вода у списку сподобалася: нарешті українці почули наполегливі заклики «не пити калорії».
- Більшість у списку - цілком прийнятні продукти, з точки зору здорового харчування, - каже дієтолог-консультант Олена Юдіна. – Навіть цукор та корнішони можна залишити, якщо вони присутні у раціоні харчування не на постійній основі, а періодично. Але ось сік та круасани було б непогано прибрати зовсім.
Опитування проводилося серед тих, хто замовляє продукти додому, а не купує на ринку чи магазинах. Фото: pexels.com/
У свою чергу, економісти звертають увагу на те, що в цьому дослідженні йдеться про переваги не всіх українців, а саме тих, хто замовляє доставку продуктів. Тому всі висновки справедливі виключно для цього сегмента. Якщо про це забути, то можна дійти висновків за аналогією з відомим анекдотом про те, що «опитування в інтернеті показало, що 100% людей користуються інтернетом».
Очевидно, що опитування не охоплює ні самостійні покупки в супермаркетах, ні, тим більше, покупки у невеликих магазинах біля будинку та на ринках, інакше результати могли б бути зовсім іншими.
Крім того, саме форматом покупок, а не переходом на ЗОЖ, можна пояснити ту ж покупку води. Все просто: зручніше не самому тягати важкі упаковки, а дочекатися кур'єра, який принесе їх під двері.
Крім того, і це вже ремарка самих авторів дослідження, товари, попит на які важко віднести до масового, час від часу піднімаються в топ продаж завдяки знижкам та акціям, які регулярно проводять мережі супермаркетів.