Із цінами на українських прилавках ось уже другий рік коїться щось зовсім непередбачуване. Звичайно, всі ми розуміємо, що під час війни продукти не дешевшатимуть, але деякі товари встановлювали такі рекорди, що дивували навіть стійких песимістів.
Що сьогодні відбувається з цінами на продукти та яких змін чекати до літа?
За рік продукти подорожчали більш ніж на чверть, хоча, кажуть економісти, могло бути і гірше. У країні йде війна, тож і 50% зростання цін нікого б не здивувало.
Експерти називають кілька факторів, які забезпечують нестримне зростання цін.
По-перше, це енергетичні кризи, створені країною-агресором. Зберігання продуктів потребує витрат ресурсів, насамперед електроенергії. Цього року із цим були великі проблеми, багато запасів пропало, тому сьогодні наявність низки товарних груп серйозно залежить від імпорту.
По-друге, тимчасова окупація низки областей. Великий обсяг овочів, насамперед цибуля та морква, вирощувалися на Херсонщині та в Запорізькій області, але через окупантів українські споживачі не мали доступу до цих продуктів.
І, нарешті, по-третє, ми спостерігаємо, як працює ефект Гіффена, згідно з яким попит на певну групу соціальних товарів зростає зі збільшенням ціни. При цьому йдеться саме про соціальні товари, адже для всіх інших події розгортаються за іншим сценарієм: у разі підвищення ціни - споживання знижується. Наприклад, при подорожчанні вершкового масла люди переходять на маргарин, при подорожчанні м'яса – на птицю чи рибу. З товарами Гіффена все не так: при підвищенні цін на ту ж олію люди починають купувати її не менше, а навіть більше за рахунок економії на інших продуктах. Все просто: споживачі очікують подальшого зростання цін і купують про запас.
Згідно з останньою доступною статистикою Держстату (березень до березня), за 12 місяців загальна інфляція становила 21,3%, продуктова – 26,8%.
Майже у півтора рази піднялися ціни на фрукти (+44,9%), більш ніж на третину зросли цінники на овочі (+38,3%), рибні продукти (+37,2%), безалкогольні напої (+33,2%) ).
Загалом немає жодної групи продуктів, ціни на яку б за рік знизилися або хоча б залишилися на місці. Але, звісно, рекордсменами подорожчання стали яйця – плюс 80% за рік, за даними офіційної статистики.
Перед Великоднем ми писали про те, що яйця в черговий раз стали « золотими », і навіть згадували про передпасхальну динаміку за останні кілька років. Так, напередодні Великодня-2018 яйця продавалися по 25-26 грн за десяток, 2019-го – по 18 грн, 2020-го – по 12,90-13,90 грн, перед Великоднем-2021 ціни стартували від 30 грн, а минулого року ми писали про рекордно максимальну ціну – від 38-39 грн за десяток. Щоправда, пройшов лише рік, і напередодні Великодня-2023 покупцям уже не вірилося, що нещодавно яйця продавалися настільки «дешево». У квітні мінімальна ціна у столичних супермаркетах становила 57,90 грн. за десяток.
Тоді економісти прогнозували деяке зниження цінників після свята, але точно не вдвічі. Але минуло всього два тижні, і в деяких магазинах з'явилися незвично дешеві яйця - по 29,70 грн. Зрозуміло, що й лотки з безбожними цінами нікуди не поділися, але все ж таки у покупців з'явився дуже непоганий вибір.
Обговорюючи падіння цін, експерти називають кілька основних причин: зростання виробництва яєць (кури навесні краще несуться), покращення ситуації з енергопостачанням, збільшення пропозиції домашніх яєць (знову ж таки через сезонність та теплу погоду) і, нарешті, зниження попиту з боку покупців після великодніх свят.
– Таке зниження цінників – суто сезонне явище, – підсумував економіст Владислав Банков. – У минулі роки навіть траплялися ситуації, коли птахофабрики знищували непродані надлишки, щоби не обвалювати ціну до мінімуму. Але нинішній обвал ненадовго: ціна на яйця зросте буквально за кілька тижнів.
Серед інших кандидатів на зниження Владислав Банков називає сезонні овочі та ягоди. При цьому, каже експерт, зниження цінників на інші продукти малоймовірне через зростання податків та посилення регуляторних норм (повернення акцизів на паливо, скасування єдиного податку, повернення касових апаратів).
– Як тільки погода стабілізується, подешевшає сало, – зазначив у розмові з KP.UA президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко. – Також до літа традиційно знизяться ціни на свіжу зелень, тепличні огірки та помідори. Коли теплішає, овочі починають дешевшати дуже швидко – редиска взагалі буде дуже дешевою.
Економіст Андрій Мартинюк погоджується: найближчими місяцями покупців очікує зниження зростання цін на продукцію нового врожаю, у міру того, як вона надходитиме на ринок. Насамперед йдеться про молоді овочі та зелень. А найбільше зниження цін відбудеться влітку, коли у продаж почнуть надходити вітчизняні овочі з відкритого ґрунту.
Ціни на м'ясо найближчого місяця залишаться без змін, хоча регіонами можливі незначні коливання. А ось мінімальні ціни на яйця підтягнуть ближче до 40 грн.
Якщо говорити про продукти, які найближчим часом подорожчають, то, каже Олександр Охріменко, це насамперед імпортні продукти.
- Подорожчають фрукти, полуниця буде спочатку дуже дорогою, потім ціни знизяться, - зазначив експерт. – Також можуть подорожчати молоко та молочні продукти.
Аналітик компанії «Центр біржових технологій» Максим Орищак вважає, що до літа динаміка зміни вартості продуктів харчування буде, в основному, сезонною, а решта факторів матиме мінімальний вплив.
- Імовірність форс-мажорів я вважаю низькою, - зазначив експерт у коментарі KP.UA. – Сьогодні у світі ціна енергоресурсів падає, отже, і в Україні різкого зльоту на паливному ринку не буде. Валютний ринок знаходиться під жорстким контролем фінансового регулятора вже більше року, і обраний курс дозволяє гривні триматися по відношенню до долара та євро. Розширення зони військового конфлікту також не чекаємо з огляду на те, що ЗСУ вже тривалий час не допускають проникнення ворога на нові території.
Помірне зростання у межах 1-3 гривень можуть показати молочна продукція, яйця, м'ясні продукти, риба, підсумував експерт. Але різкої зміни цінників не буде. Через війну та низькі доходи населення споживча активність уповільнюється, тож, каже Орищак, бізнес уже давно не намагається заробити на населенні зухвалими ціновими коливаннями, розуміючи, що це ще більше знизить попит. Тому підприємцям доводиться входити в становище людей у період війни та витримувати більш-менш розумний баланс цінової пропозиції.