Підбиваючи підсумки 2022 року, Мінфін озвучив основні пріоритети на 2023-й, які вийшли у нього досить показовими. У чому ж полягають плани міністерства і чого не вистачає? Ці питання KP.UA обговорила із українськими економістами.
Міністерство фінансів України «під ялинку» опублікувало підсумки своєї роботи 2022-го та основні пріоритети на 2023 рік. У пріоритетах всього чотири пункти:
Як бачимо, половина пунктів із усіх завдань, що ставить собі Мінфін, стосуються того, щоб набрати чергові борги. Наскільки такі цілі є адекватними? Це питання ми поставили економістам.
Економіст Олександр Гаврутенко вважає, що пріоритети Мінфіну цілком відповідають реальним можливостям та умовам, у яких існує держава.
– Мінфін на відміну від інших відомств, які можуть іноді дозволити собі будувати нездійсненні грандіозні плани, має спиратися лише на реалістичні дані та розраховувати на більш-менш гарантовані джерела доходів, – каже економіст. - Тому так: в умовах тривалої та руйнівної війни на нашій території головним пріоритетом для виконання соціальних зобов'язань держави залишатиметься співпраця з міжнародними фінансовими партнерами. Особливо за програмами, які вже розроблені.
Президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко також зазначає: ці цілі - це звичайна риторика Мінфіну, і загалом все правильно.
- Озвучені пріоритети цілком нормальні, - каже аналітик Данило Монін. – Там запланованы дешеві гроші замість дорогих гривневих ОВДП під 19% у гривні. Але є два уточнення. По-перше, від США має бути не 10 млрд, а 18 млрд доларів грантів. Взагалі всі витрати цього року будуть профінансовані через гранти і кредити, і оскільки частину ми отримуватимемо грантами, держборг зростатиме помірними темпами. По-друге, я вважаю, що співпраця з МВФ нам зараз точно не потрібна.
Данило Монін пояснює: у той час як США дають нам не кредити, а гранти, Євросоюз надає гроші без будь-яких додаткових умов, МВФ завжди ставить умови, що призводять до погіршення бізнесу в Україні.
- Думаю, що в період війни програми МВФ не буде, проте наші чиновники її «організовуватимуть» будь-якими способами, навіть без грошей, - зазначає Монін. – Складається враження, що вони всіма силами хочуть зберегти довоєнний статус-кво – країни, яка залежить від міжнародних фінансових організацій.
- Якщо ЄС та США рішення щодо грошей вже ухвалили, то МВФ грошей у 2023 році не дасть, - погоджується Олександр Охріменко. – Що стосується податків, то справді зараз буде важко, а з 1 липня 2023 року всі пільги, які були під час війни, скасують. Є ініціативи від МВФ взагалі заборонити другу та третю групу спрощенців, залишивши лише першу групу. За задумом фонду, це дозволить суттєво збільшити доходи держбюджету. І оскільки до планів Мінфіну не входить суперечити МВФ, можна з упевненістю говорити, що всі вказівки та побажання Міжнародного валютного фонду будуть виконані.
Незважаючи на таке досить лояльне ставлення українських експертів до пріоритетів Мінфіну, виникає закономірне питання: можливо, до цілей фінансового міністерства можна було б внести ще щось, крім збільшення боргів?
Не перший місяць економісти говорять про те, що в поточних умовах Мінфін має не збільшувати, а скорочувати борги. У період такого повномасштабного форс-мажору – війни – цілком реально списати щонайменше половину боргу, провести довгострокову реструктуризацію щонайменше на 10 років, а також зменшення ставки обслуговування до 1-2%. Але натомість ми продовжуємо слухати казки нашого Мінфіну, що Україна не має жодних проблем із виплатою боргів.
Водночас чиновники не турбують себе поясненнями, як так виходить: борги країна може профінансувати, а власну економіку – ні? Адже у бюджеті на 2023 рік уперше за всю історію витрати вдвічі перевищують доходи.
Аналітик Аналітичного центру «Об'єднана Україна» Олексій Кущ зазначає: складається враження, що у нас зараз базова економічна модель полягає у простому плані: залучити зовнішні кредити та купити імпортні товари. І якщо для чиновників така модель є максимально зручною (є гроші і є, куди їх витратити), то для економіки все виглядає не так ідеально.
- Із чотирьох пріоритетів, озвучених Мінфіном, два стосуються того, де взяти гроші у борг, - звертає увагу Кущ. - Один – це розмите «фінансування видатків», що є законодавчо встановленим обов'язком Мінфіну: він просто не може не фінансувати затверджений кошторис бюджету на поточний рік. І, зрештою, четвертий пріоритет – це стабільна робота самих чиновників.
На жаль, продовжує експерт, він не побачив у пріоритетах Мінфіну ні створення умов для стабільної роботи вітчизняного бізнесу, ні впровадження держпрограм з ефективним внутрішнім мультиплікатором зростання, ні держпрограм гарантії праці та замовлень, ні інвестицій у соціальний капітал, мінімізації катастрофічного падіння доходів населення та безробіття... Нічого цього нема. Замість того, щоб створювати реальні механізми підтримки бізнесу та населення, чиновникам простіше вкотре нагадати, що у нас війна, і створювати видимість роботи.