На п'ятий місяць війни гаманці українців неабияк схудли, але це не заважає комунальникам залазити в них знову і знову. Останні «нововведення», пов'язані з переходом споживачів з облгазів до «Нафтогазу», українці вважають беззаконням, а чергові безкоштовні поради «Нафтогазу» – не лише обурливими, а й майже нездійсненними.
Про те, що жоден із постачальників газу для потреб населення не зміг підписати контракт із «Нафтогазом» на постачання газу в рамках спеціальних зобов'язань, стало відомо на початку червня. Це спричинило те, що всіх побутових споживачів країни перевели до «постачальника останньої надії» (українська абревіатура – ПОН) – ДК «Нафтогаз України». Тобто «Нафтогаз» додатково отримав 8,8 млн. клієнтів, а ці 8,8 млн людей, у свою чергу, отримали великі проблеми.
Справа в тому, що на той час багато сумлінних споживачів уже сплатили травневі рахунки компаніям, оскільки поняття не мали, що з 1 травня ці компанії не постачають їх газом. Крім того, деякі мали переплати постачальникам на сотні гривень. І тепер усі ці гроші повертати доведеться самим споживачам.
Незважаючи на те, що рішення про перехід було прийнято фактично заднім числом, у «Нафтогазі» навіть не замислилися над тим, щоб хоча б вибачитись перед споживачами і, тим більше, вирішити проблему централізовано. Все, що вони «народили» - це інструкція для тих, хто з останніх сил таки збереться повернути свої гроші самостійно.
На сайті для споживачів 104.ua радять звертатися до постачальника та дають контакти.
Для повернення коштів доведеться пройти справжній квест. Зокрема, до листа, який потрібно надіслати на поштову чи електронну адресу постачальника, слід додати:
Покрокова інструкція «Нафтогазу» у багатьох регіонах або нереалізована, або вкрай важко реалізована, і «постачальник останньої надії» просто не може про це не знати. Почнемо із того, що люди можуть бути під обстрілами. Невже мало того, що люди навіть за таких умов знаходять можливість оплачувати рахунки? Чи потрібно їх остаточно «добити» своїми рішеннями?
Крім того, завдання стає практично нездійсненним для самотніх пенсіонерів, які до того ж мешкають у віддалених регіонах, у селах. Там взагалі повний хаос і плутанина – люди передають «свіжі новини» від «Нафтогазу» з вуст у вуста, нічого не розуміють і нічого не можуть зробити хоча б тому, що просто не користуються інтернетом та й телефони у них кнопкові.
Ті, хто все ж таки можуть дістатися до інтернету, не приховують свого обурення. Так, у відповідь на пропозицію місцевої влади у Запоріжжі «звернутися до Запоріжгаззбуту за адресою вул. Волгоградська, 26а, при собі мати паспорт, ідентифікаційний код та відповідний банківський витяг» споживачі написали сотні коментарів. Що характерно – серед них немає жодного на кшталт «дякую, що роз'яснили». І це не дивно, адже про зміни з 1 травня споживачам примудрилися розповісти 27 червня!
«Можна тільки уявити, що буде робитися в офісі компанії!»
«Давайте це питання, яке до нас не донесли наперед, вирішуйте ви! А не люди, які вчасно та наперед оплачували ці послуги!»
«Спеціально зробили це. Бо більшість запорожців не ночуватиме в чергах за перерахунком. І гроші просто осядуть у Запоріжгазі».
"Ви знущаєтеся? Хто це робить? Під час війни, без попередження, коли багато хто виїхав? І це при тому, що ще нещодавно казали, що абонент має право обирати газовий постачальник самостійно. Ви ж знаєте, що багато людей не прийдуть за цим поверненням, бо зв'язуватися з чергами та нашими енергопостачальними організаціями – суцільне зло. …Війна нікого і нічого не змінює! Ганьба».
«Виходить, що я даремно сплатила вчасно комуналку, тепер мені за це наважили нові проблеми. Підсумок: не варто сплачувати вчасно, вичікуйте сюрпризів. Дякую за урок".
І так – по всій країні.
Це питання хвилює дуже багатьох, і експерти на нього відповідають ствердно.
– Наскільки я знаю, за можливості постачання газу українці отримують онлайн-платежі до оплати від «Нафтогазу», – зазначив у коментарі «КП в Україні» голова правління Спілки споживачів комунальних послуг Олег Попенко.
Споживачі практично одностайні: якщо їх не попередили про зміни своєчасно, тепер все це має бути проблемами комунальників, а не їх самих. В ідеалі потрібно просто перекинути усі переплачені гроші з облгазів «Нафтогазу».
Проте експерти кажуть, що нічого не вийде. Більше того – переплати взагалі навряд чи вдасться повернути.
– Споживачів, найімовірніше, на обслуговування до НАК «Нафтогаз» переведуть автоматично, – каже Олег Попенко. – А ось перекинути гроші з облгазів до «Нафтогазу» не вийде, оскільки це дві різні юрособи. Неможливо переказати гроші з одного рахунку на інший за третю, приватну особу. Юридично процедура така: спочатку необхідно, щоб облгаз повернув переплату споживачеві, а потім споживач має сам заплатити за газ. При цьому, щоб повернути переплату, треба робити звірку за лічильниками на момент укладання договорів. Тому думаю, що люди, які мають переплати, можуть про них забути: забрати ці кошти у облгазів буде практично неможливо.
Президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко додає: переплати не повернуть навіть просто тому, що фізично цих грошей немає – борги населення набагато більші за переплати.
– Борги населення перед облгазами за спожитий газ становлять близько 40 млрд грн, – зазначив експерт у розмові з «КП в Україні». - За великим рахунком, від цього рокірування виграв Фірташ, який позбувся цього «головного болю». Що тепер робити із боргами – незрозуміло: списати їх не можна, як стягнути з населення – незрозуміло, «Нафтогаз» брати їх на себе не хоче. Тому поки що ці борги просто зависнуть – на сьогодні ніхто не знає, що з ними робитимуть. Але й переплати населенню ніхто не повертатиме – грошей там немає!