Останнього місяця в областях все частіше відбуваються відключення електрики. У великих містах масових перебоїв поки що не помічено, а ось варто від'їхати буквально до передмістя, що й казати про сільську місцевість, там людям іноді кілька днів поспіль відключають електрику на декілька годин. Все це дуже схоже на віялові відключення, про які попереджали на початку опалювального сезону. Але в обленерго все пояснюють ремонтними роботами та плановою реконструкцією.
Щоправда, вже навіть у Міненерго запідозрили недобре та відправили чиновників на місця з перевірками. «КП в Україні» розбиралася, чому почали так часто відключати електрику та як пережити цей час із найменшими втратами.
Багато хто з городян останнім часом все частіше і частіше перебирається за місто: заторів немає, повітря свіже, працювати і дистанційно можна… Можна – але не завжди виходить, бо останнім часом з електрикою в селах, котеджних містечках та дачних кооперативах зараз проблеми.
– В останні кілька тижнів нас замучили постійними відключеннями електроенергії, – скаржиться мешканець Київської області Юрій. - Причому ці відключення тривають від кількох хвилин до кількох годин. Іноді це відбувається кілька разів на день. Вгадати, скільки часу не буде електроенергії, у конкретній ситуації неможливо. Додзвонитися до обленерго дуже складно, а інформація на сайті з аварійними та плановими відключеннями не співпадає з дійсністю. Якби я заздалегідь знав, що якогось дня не буде електрики, то сів би в машину і поїхав на роботу до офісу. А так сиджу в будинку без світла і гадаю, коли його ввімкнуть. Як із цим можна боротися? Вони ж монополісти – вибрати альтернативного постачальника, як у випадку із газом, неможливо. Можна спробувати покарати їх фінансово. Але якщо не платити за такі неякісні послуги, то зараз же приїдуть електрики і відключать будинок від електропостачання, потім їм доведеться платити за підключення.
Якби такі випадки були поодинокими, то їх можна було б списати на аварії чи ремонти, але коли відключення відбуваються практично на всій території країни, то важко не запідозрити віялові відключення, замасковані під планові чи аварійні «ремонтні» роботи.
Хоча, за статистикою Міненерго, запаси вугілля на ТЕС та ТЕЦ зростають (за тиждень приріст склав 26,4%), та й імпорт електроенергії з Білорусі йде без перебоїв. Чому ж тоді так часто пропадає електроенергія?
Останні кілька тижнів нас закатували постійними відключеннями електроенергії. Фото: зображення GDJ/10326 images із сайту pixabay.com
Втім, не виключено, що обленерго просто запланували реконструкцію мереж саме на цей період. І проводять роботи не тоді, коли це зручно людям, а коли вигідно самим монополістам – витрачати гроші наприкінці року юрособам краще, ніж у середині.
А за погодженням тарифу із Нацкомісією з регулювання ринку електроенергії та комунальних послуг (НКРЕКП) компанії закладають у цю суму ремонт та реконструкцію мереж. І їх вони мають провести, інакше тарифи можуть переглянути. Ось і намагаються обленерго зараз швидко наприкінці року освоїти кошти.
Щоправда, чиновники в Міненерго запевняють, що все ж таки ремонти мали проводитися влітку. Тому зараз у обленерго розпочинаються перевірки.
повідомили у Міненерго.
У профільному міністерстві стверджують, мовляв, домовилися з операторами електромереж, що з 29 грудня до 10 січня планові ремонти не проводитимуть, а також зменшать їх кількість в опалювальний сезон і забезпечуватимуть альтернативне електропостачання для споживачів.
При цьому в Міненерго визнають, що наприкінці року справді відбувається аномальна кількість планових ремонтів, які здійснюють оператори систем розподілу протягом осінньо-зимового періоду, незважаючи на вимоги законодавства, згідно з якими ремонтні кампанії мають проводитися у міжопалювальний період.
Загалом у Міненерго запевняють, що це не віялові відключення. І навіть розмістили на своєму сайті посилання на всі ремонтні роботи.
ПИТАННЯ РУБА
П'ять варіантів систем для забезпечення часткової або повної автономності вашого будинку.
Якщо вам не критично, що в будинку кілька годин не буде електрики, але працювати вам потрібно, то заживити ноутбук можна від сучасного акумулятора, або, як їх ще називають, Powerbank. Щоправда, для цього підійдуть не всі моделі – потрібно купувати ті, що підтримують потужність від 65 Вт.
Коштує такий пристрій від 40 доларів під час розпродажу на Aliexpress за версію з об'ємом батареї 30 тис. мА*год, цей Powerbank поставляється в комплекті з кабелем Type-C. Такий роз'єм живлення має більшість сучасних ноутбуків.
Якщо ж у вас старий ноутбук, який не має роз'єму Type-C, тоді ще додатково доведеться розщедритися на спеціальний провід з функцією Power Delivery – на одному кінці у нього роз'єм Type-C (для з'єднання з акумуляторною батареєю), а на іншому – роз'єм живлення для моделі ноутбука. Коштує такий шнур близько 6-7 доларів на тому ж Aliexpress. Я сам придбав такий комплект і можу сказати, що мій ноутбук може пропрацювати в комплекті з такою батареєю близько 8-9 годин.
Хтось скаже, а що робити з інтернетом? Тут є кілька варіантів вирішення проблеми. Якщо мобільний зв'язок не пропадає разом з відключеннями електроенергії, то ви можете користуватися мобільним телефоном як точкою доступу - він буде виконувати роль роутера.
У випадку, якщо до вас у будинок заведена оптика, а обладнання провайдера працює при відключеннях електрики, то вам потрібно буде від окремого Powerbank (досить окремого акумулятора з потужністю 20 Вт) та шнура перетворювача на 5В-12В або спеціального пристрою безперебійного живлення на 12 В (є моделі на 3 або 6 акумуляторів формату 18650) заживити роутер. Першого варіанта мені вистачає на 36 годин роботи роутера, а другого – на 12-16 годин. Обидва ці рішення обійдуться вам у суму близько 20-25 доларів на тому ж Aliexpress.
Ціна питання: від 40 доларів за Powerbank для одного ноутбука.
Якщо у вас є автомобіль, то раз на кілька років ви купуєте новий акумулятор. Старий можна не продавати на переробку, а використовувати для екстрених випадків.
Щоб отримати з 12 В постійного струму 220 В змінного, вам знадобиться спеціальний інвертор. Коштує такий пристрій від 450 грн. Щоправда, великої потужності з автоакумулятора зняти не вдасться. Зазвичай рекомендують використовувати інвертори 150-200 Вт. Цього швидше за все вистачить, щоб подивитись телевізор. Але холодильник такий пристрій не потягне.
Щоб потім, коли з'явиться електрика, знову зарядити акумулятор, знадобиться ще й спеціальний зарядний пристрій – ціна від 300 грн.
Ціна питання: від 750 грн. плюс старий автоакумулятор.
Якщо ви хочете, щоб електрика була у всьому будинку і всі прилади нормально працювали, доведеться придбати генератор. Щоправда, підійде він лише тим, хто постійно мешкає в будинку і не покидає його. Адже запускати його у свою відсутність - це марнотратство з погляду економії палива, а в моделях без автозапуску за вашої відсутності може зупинитися газовий котел.
Недорогі моделі бензогенераторів потужністю близько 2 кВт*год. можна придбати за ціною від 6 тис. грн. Модель на 3 кВт*год коштуватиме ближче до 8-9 тис. грн, а потужніші п'ятикіловатні моделі продаються за ціною від 15 тис. грн. Інверторні моделі, які забезпечують так звану чисту синусоїду, коштують у півтора-два рази дорожче.
Якщо ви хочете додати автоматику з автозапуску, то вона обійдеться ще орієнтовно в 5 тис. грн. Також пам'ятайте, що витрата палива у бензинових генераторів становить близько 1 літра на годину для версії потужністю 3 кВт та близько 1,75 літра – потужністю 5 кВт.
Ціна: від 6 тис. грн.
Версія з ємними батареями за своєю суттю практично нічим не відрізняється від варіанту з акумулятором і інвертором 12-220 В, крім ціни. Суть її така ж - ви купуєте спеціальні високострумові акумулятори на 12, 24 або 48 В і заживлюєте від них систему будинку через потужний інвертор.
Як розрахувати необхідну вам потужність. Наприклад, ваш будинок споживає 300 кВт * год на місяць, або 10 кВт * год на добу. Ви хочете, щоб ваша система забезпечувала вам автономність на добу. Тоді вам потрібно буде взяти акумуляторів орієнтовно на 15 кВт * год або навіть 20 кВт * год. Чому у півтора-два рази більше? Тому що їх не рекомендується розряджати на 100% плюс будуть втрати на перетворення.
Друга складова системи - це потужний інвертор 12-220 В, який забезпечуватиме необхідну вам потужність. Можна спробувати зібрати таку систему самостійно або купити готове рішення. Ціна готового комплекту коливатиметься в межах 90-120 тис. грн. При самостійному збиранні, можливо, вдасться трохи заощадити.
Цю систему можна будувати з урахуванням сонячних панелей. Панелі заряджають акумулятори, а від них через інвертор заживлюється домашня мережа. Щоправда, задоволення це не дешеве. Сонячна станція на 15 кВт разом із монтажем коштуватиме орієнтовно 13,5 тис. доларів. Докладно на цьому варіанті ми не будемо зупинятися, адже саме взимку сонячна генерація дуже нестабільна. Якщо влітку такий комплект генерує до 60-70 кВт * год електрики на добу, то взимку генерація падає в середньому втричі-вчетверо, а в похмурі дні і в 10 разів. А якщо панелі засипле снігом, то може віддача від них зменшитися аж до нуля.
Ціна: від 90 тис. грн. за комплект батарей з інвертором
Це, звичайно, не традиційне застосування для транспорту, але ваше авто може стати джерелом електроенергії. Наприклад, деякі моделі сучасних електромобілів мають вбудований інвертор на 220 В, і це дозволяє використовувати їх як величезний пауербанк.
Одна з доступних на українському ринку моделей може віддавати від батарей змінний струм напругою 220 В потужністю до 3,6 кВт. Тобто від цього авто можна майже повноцінно запитати свій будинок у разі знеструмлення – на холодильник, чайник та насос такої потужності точно вистачить. Батареї сучасних електроавтомобілів мають ємність від 50 до 80 кВт * год. По суті такий автомобіль може без перерви живити звичайний будинок від 4 до 7 діб. З мінусів такого рішення – це ціна таких машин. Вищезгаданий автомобіль коштує від 1,2 до 1,6 млн. грн.
Але навіть якщо у вас бензиновий автомобіль, то його теж можна використовувати як бензогенератор. Потрібно буде докупити автоінвертор (модель на 1,5 кВт коштує близько 3 тис. грн), завести машину та підключити інвертор до клем автомобільного акумулятора. Але врахуйте, що на холостому ходу двигуна автогенератор не видасть більше 1 кВт потужності. Тому повноцінно запитати весь будинок від нього не вдасться. Але подивитися телевізор, забезпечити освітлення чи попрацювати за комп'ютером ви зможете.
Мінус полягає в тому, що з економічного погляду таке рішення буде не найефективнішим - справа в тому, що витрата бензину в автомобіля буде суттєво вищою, ніж у спеціалізованого бензогенератора. Тому таке рішення можна порадити лише для екстрених випадків.
Ціна питання: