В Україні знову дорожчають продукти. Здавалося б – ми тільки констатували астрономічне зростання цін, куди вже далі? Але ні, експерти одностайно кажуть, що це не кінець. Серед основних причин подорожчання їжі економісти називають зростання тарифів на електроенергію, сезонність, активні закупівлі перед новорічними святами, збільшення мінімальної зарплати, а також зростання цін на продовольство.
Український ринок взагалі влаштований досить загадковим чином. Він реагує на всі світові тенденції, пов'язані з підвищенням цін і тарифів, але при цьому воліє не помічати, коли вони знижуються, а купівельна спроможність більшості співгромадян його взагалі не хвилює.
Вранці зателефонувала подруга та поцікавилася, чим я займаюся. Почувши, що слухаю виступ Зеленського у Раді, роздратовано спитала: а що з цінами відбувається, президент випадково не сказав? Цікаво, чи бачив він, скільки коштують яйця в магазинах?
Президента та депутатів яйця не хвилюють, вони зайняті набагато більш глобальними речами. Але вони не можуть не хвилювати українців із доходами, нижчими від середнього, для яких уже незабаром і ранкова яєчня стане делікатесом.
Якщо перед минулим Новим роком десяток яєць продавався за 22 грн., то цього року – за 27-35 грн. І експерти зазначають, що яйця дорожчатимуть і надалі через проблеми з птахофермами. Ціни на електроенергію в країні зростають, а вона необхідна для обігріву приміщень із птахами. Зростання тарифів робить виробництво невигідним, внаслідок чого птахофабрики скорочують обсяги або взагалі закриваються. Відповідно, зменшення пропозиції неминуче призведе до подальшого зростання цін, тож 40 грн за десяток не за горами. (У деяких супермаркетах – вже. – Ред.)
На українських прилавках дорожчають не лише яйця. Якщо подивитися на овочі борщового набору, то за рік не подорожчала лише картопля. Але й вона взимку підтягнеться до інших овочів і дорожчатиме до кінця лютого – початку березня, поки прилавки не заповнить єгипетська та ізраїльська картопля.
За словами експерта Економічного дискусійного клубу Олега Пендзина, щороку різниця між «літніми» та «зимовими» цінами на овочі становить 40-50%. Капуста, буряк, цибуля – словом, все те, що ми виростили та зберегли до зими – вже подорожчали на 20-30%, і найближчим часом ціни підростуть ще мінімум на 15-20%.
- В Україні, як і раніше, не вистачає сховищ, де можна було б зберігати зібраний урожай, - каже експерт. – За останні роки їх більше не стало, держпрограми з будівництва сховищ немає, що є, в тому й зберігаємо. Хоча сьогодні основна маса овочів надходить на ринок від сільського населення, яке продає свої надлишки, тож там питання сховищ взагалі не стоїть. Вони зберігають свої продукти у своїх льохах.
Проте продукція великих виробників все ж таки перебуває у сховищах. І ці овочі будуть впевнено дорожчати насамперед через зростання ціни на енергоносії.
Про те, як сильно на ціну овочів впливають тарифи, говорить і той факт, що цього року огірки прибули до нас із Росії. Справа в тому, пояснює Олег Пендзин, що огірки та помідори зараз виключно парникові, а парники – це серйозне споживання електроенергії. В Україні ціна на енергоносії надто висока, тоді як на внутрішньому ринку РФ вона набагато нижча. Відповідно, і огірки-помідори там дешевші.
До кінця року експерти очікують зростання цін на вершкове масло на 15-20%. Тут основна причина – світові ціни, які за останні кілька місяців зросли на третину. Тож український ринок просто не може прогаяти можливість відреагувати на світові тенденції.
наводить цифри Пендзин
Про неймовірне подорожчання соняшникової олії ми писали влітку. Справа дійшла до того, що українська олія на європейських прилавках продавалася дешевше, ніж на батьківщині. Тоді експерти також пояснювали, що зростання цін на олію – це не «український тренд». Мовляв, ціна на олію суттєво зросла у всьому світі, просто українські споживачі на це реагують болючіше. По-перше, Україна є найбільшим виробником, по-друге, купівельна спроможність у країні дуже низька.
Восени ціни на олію трохи просіли, але, схоже, це зниження закріпилося ненадовго. У листопаді в багатьох торгових мережах олія продавалася зі знижкою, що збільшило попит. А, як відомо, за попитом зростають і ціни.
- Подорожчання напередодні Нового року зазвичай є грою маркетологів або наслідком прагнення заробити збільшення попиту. Не варто скидати з рахунків і той факт, що цього року інфляція спостерігається у всьому світі, – зазначила у коментарі «КП в Україні» заступник директора Pro Agro Information Company Марія Колесник. – Зростання вартості енергоносіїв, логістики та сировини закладається у ціну кінцевого продукту. Ці процеси мали місце і в листопаді, але через тимчасову затримку роздрібні ціни відреагують на це у грудні.
На думку аналітика компанії «Центр біржових технологій» Максима Орищака, у грудні найшвидше дорожчатимуть продукти, які швидко псуються, особливо, якщо для їх транспортування потрібні складні логістичні ланцюжки.
- Криза опалення та збільшення цін на енергоносії призведуть до подорожчання не лише яєць та овочів, а й свіжого м'яса, молока та молочних продуктів з коротким терміном придатності, - каже експерт. – Крім того, якщо м'ясні продукти стають недоступними за ціною, населення намагається компенсувати раціон, наприклад, бобовими. Тобто квасоля почне дорожчати через збільшення попиту.
На думку експерта, м'ясо та яйця до кінця року можуть подорожчати на 20%, а от молоко в цілому дорожчатиме повільніше, оскільки попит на нього невисокий. У той же час, «фермерське молоко» вже за листопад у середньому додало 11%, у грудні цей продукт може додати в ціні ще 10-12%.
Тобто, резюмував Орищак, у грудні очікується і сезонне підвищення цін, і кризове (через зовнішні фактори на ринку енергоресурсів), і спекулятивне (роздрібні продавці намагатимуться перекласти вантаж інфляції на споживача). Тож українцям, щоб хоч трохи компенсувати тиск зростання цін на гаманці наприкінці грудня, доведеться купувати продукти про запас.
Продуктові цінники підстьобнуть не лише традиційні закупівлі перед довгими святами, а й зростання мінімалки, яка з 1 грудня збільшилась на 500 грн.
– Зрозуміло, що ці умовні 500 грн українці понесуть не на депозити, а на споживчий ринок, тим більше з огляду на підвищений попит напередодні свят, – каже Олег Пендзин. – І це стане поштовхом до зростання цін насамперед на звичайні продукти, які ми традиційно купуємо до столу. Це ті самі овочі борщового набору, яйця, м'ясо. А ось таких продуктів, як риба, ікра, імпортні фрукти, подорожчання практично не торкнеться. Максимум ціни скоригуються залежно від зміни курсу долара.
Крім того, продовжує експерт, багато залежатиме від співвідношення попиту та пропозиції на локальних ринках. Не секрет, що ціни на продукти в Україні можуть відрізнятися залежно від регіону. Дуже показовою є ситуація із салом, яке на Закарпатті коштує 70-80 грн, у Києві – 140-150 грн, а на Полтавщині – 170 грн за кілограм.
Щодо необхідності запасів, то, вважає Олег Пендзин, українці пережили вже стільки подорожчань, що, кому потрібно, запаси вже давно зробили. У багатьох вдома і мішок картоплі припасений, і квашена капуста, і соління-варення. За словами експерта, самостійно забезпечувати власну "продовольчу безпеку" - це, можна сказати, наша традиція.