Незважаючи на те що останніми днями більшість України проводить у темряві, чорна п'ятниця відбудеться за розкладом. Звісно, з боку може здатися, що у «чорні дні» українцям не до покупок, але це не зовсім так.
По-перше, в умовах, коли грошей все менше, а деякі речі справді необхідні, люди спеціально чекають на розпродаж, сподіваючись купити зі знижкою.
По-друге, про свою повну готовність до чорної п'ятниці оголосили безліч магазинів.
По-третє, навіть коли місто занурюється у темряву, чимало мережевих магазинів продовжують працювати від власних генераторів, тому похід до магазину може доставити навіть не стільки радість від покупки, скільки радість від лампочки, що світиться.
І, нарешті, по-четверте, пандемія перевела і продавців, і покупців в онлайн, тож отоваритися можна не виходячи з дому за наявності грошей на карті та мобільного інтернету.
Все це не скасовує необхідності постійно бути насторожі, адже недобросовісні продавці, як і раніше, вводять в оману покупців, тож замість привабливих цін можна отримати обман і фальсифікацію.
Завищити ціну, щоб потім її "обвалити", - улюблений прийом магазинів під час будь-яких розпродажів. Але напередодні чорної п'ятниці вона використовується особливо часто, оскільки продавці змагаються між собою розмірами знижок.
Практика показує, що далеко не за кожною знижкою 70% криється знижка навіть у 25%. Не виключено, що тиждень тому продавець підняв ціну вдвічі, тож, зазіхнувши на такі "70%", покупець ризикує придбати річ дорожче, ніж він міг би купити її у жовтні.
Ще неприємніше, коли продавець навіть не морочиться задля того, щоб спочатку піднімати ціни, а потім їх опускати. Для цього поруч із етикеткою просто пишуть нібито колишню вартість товару. Наприклад, товар як коштував 100 грн, так і в чорну п'ятницю коштує 100 грн, але продавець стверджує, що раніше він коштував 200 грн.
Порада тут може бути одна - заздалегідь вирішити, що ви плануєте купити, і відстежувати ціни. Якщо йдеться не про ексклюзивні речі, а, наприклад, про побутову техніку та електроніку, обов'язковим кроком буде порівняти ціни в кількох магазинах.
Не секрет, що українці не надто багаті, і тому основним аргументом при виборі товару для багатьох є ціна. Продавці чудово обізнані з цим, і багато хто виставляє на сайтах неіснуючі товари за низькими цінами. Здавалося б, як це може спрацювати? Та дуже просто.
Наприклад, людина шукає праску без будь-яких додаткових функцій - аби гладила. І бачить, що один із продавців має праски по 250 грн, тоді як в інших торгових точках ціни стартують від 320. Він приїжджає до продавця з мінімальною ціною і дізнається, що праски по 250 грн закінчилися, але є набагато кращі, якісніші і довговічніші, лише на 100 грн дорожче. У більшості випадків покупці погоджуються з пропозицією: всі довкола в ажіотажі від настання чорної п'ятниці, гроші є, на покупку налаштувався - не повертатися ж із порожніми руками!
У результаті виходить, що недобросовісний продавець спочатку привернув увагу покупця неіснуючим товаром із низькою ціною, а потім продав йому товар, який є в інших мережах, причому, швидше за все, у конкурентів і ціна виявиться нижчою.
Ще один "розпродажний" прийом маркетологів - продавати товар "з навантаженням". Найчастіше це стосується косметики, парфумерії, побутової хімії тощо. Наприклад, замість реальних знижок покупцеві пропонують купити "у навантаження" крем за півціни, у якого через пару місяців закінчиться термін придатності. І тут є дивовижний парадокс: покупець із задоволенням погоджується взяти товар за пів ціни, який, за великим рахунком, йому й задарма не потрібен.
Практика показує, що українська чорна п'ятниця кардинально відрізняється від американської. Якщо американські магазини виставляють з величезними знижками увесь асортимент, то їхні українські колеги в ніч перед днем "Ч" змінюють не лише цінники, але й самі товари, ховаючи від пильного купівельного ока все найкраще, нове та ходове. А ось після цього вже можна оголосити про те, що знижки поширюються "на всі товари".
У цей головний "день шопоголіка" вітчизняні продавці успішно збувають старі моделі та товари, що залежалися, які у звичайні дні ніхто не брав. У плутанині, коли всі хапають все поспіль, навіть неліквід йде на ура.
Тим часом у подібних ситуаціях буде не зайвим включити здоровий глузд. Наприклад, якщо ви побачили гаджет зі знижкою 80%, то не виключено, що з ним щось не так. Якщо бренд відомий, то, ймовірно, є дефект, і було б непогано дізнатися про нього до покупки. Якщо виробник невідомий, то, швидше за все, його просто ніхто не купує, тому що він не вартує цих грошей.
Багато інтернет-магазинів у період розпродажів або включають таймери зворотного відліку (мовляв, купити товар за цією ціною потрібно встигнути за 17 годин 30 хвилин 42 секунди), або повідомляють про обмежену кількість товару. "Товар на складі закінчується" - довірливо повідомляє сайт навіть у тому випадку, якщо на складі від цього товару яблуку нема де впасти. Маркетологам чудово відомо, що страх перед втраченою вигодою творить чудеса і легко перемагає доводи розуму.
У звичайному магазині у таких хитрощах немає особливої потреби, оскільки тут на користь продавців працюють самі розпалені покупці. Натовп у магазині створює відчуття, що діяти потрібно швидко, доки все не розібрали. А замість таймера зворотного відліку - час роботи магазину: адже п'ятниця закінчується!
Та навіть з огляду на вищесказане було б неправильно робити висновок про те, що найбільш виграшна стратегія в чорну п'ятницю - це просто ігнорувати її. Так, продавці діють по-різному: хтось грає чесно, а хтось – ні. Але уважним і наполегливим покупцям обов'язково посміхнеться удача і вони зможуть зробити справді потрібні та вигідні покупки.