Центр протидії дезінформації у своєму ролику називає шароварщину шкідливим явищем для нашої культури. Співачка Юлія Юріна засудила колег, які масово почали використовувати у своїй творчості фольклорні мотиви, і назвала це «скурвленням української культури».
На додаток до шароварщини на початку російського вторгнення набула популярності й так звана байрактарщина.
Чи зникнуть ці явища з музичного простору з плином часу – у розмірковуваннях музикантів.
ONUKA: Вірю, що так швидко, як ця хвиля піднялася, вона так швидко і згасне
Фронтвумен гурту ONUKA Ната Жижченко зізнається, що для неї, як для музиканта, шароварщина і байрактарщина - це біль.
- Для мене як для музиканта - це біль. Бо це епоха торжества форми над змістом, а не мистецтво. Я б так це назвала. Але треба було зайняти середню нішу, яку займав у нас російський контент чимось своїм, чимось простим, легким і на злобу дня. І прийшла «байрактарщина», - розповіла Жижченко в інтерв’ю виданню NV.
Співачка вірить, що у такої музики немає майбутнього:
- Я розумію, чому на неї був запит, але вірю, що так швидко, як ця хвиля піднялася, вона так швидко і згасне. І це буде явищем, яке вивчатимуть, аналізуватимуть, але не будуть далі створювати. Воно зійде нанівець, а далі буде нова хвиля іншої музики.
Оля Цибульська: Час сам відсіє тимчасові пісні й артистів, що граються у патріотизм
Оля Цибульска, обговорючи тему шароварщини, каже, що творчість приречена бути розіп’ятою. І додає: час сам відсіє тимчасові пісні.
- Творчість приречена бути розп'ятою. Я думаю, що оцінювати музику тільки зі своєї дзвіниці – трохи дурна звичка. Бо те, що комусь на рівні з Моцартом, іншому – какофонія. Це справа смаку. Кожен раз, натикаючись на критику нової пісні, хочеться сказати: «Ви не розказуйте, а покажіть, як треба». Згадайте: ще декілька років тому Гігу називали крінжом. А тепер – трендсетер і нон-стоп у хіпстерських плейлистах. Чи змінилась його музика? Ні. Змінилось суспільство. Час сам відсіє невдалі, тимчасові пісні й артистів, що граються у патріотизм. Знайдіть свою музику! Її так багато зараз народжується й у різних стилях. Слухайте українське! Популяризуйте! Майте повагу до себе: не слухайте москалів, - поділилася співачка в інтерв’ю 24 каналу.
Джамала: Кожна людина має висловлюватися так, як вона хоче
В інтерв’ю порталу «Музвар» Джамала заговорила про шароварщину, але відмовилася так її називати, бо не хоче нікого критикувати. На думку співачки, будь-яка музика має право на існування, а слухач вже сам обирає, що йому слухати.
- Я не буду критикувати. А хто візьме на себе відповідальність сказати: ти сиди собі, не пиши, а я буду писати. Ні, так не можна. Кожна людина вільна. Як каже наш пророк, і чужому навчайтесь, й свого не цурайтесь. Це той самий випадок. От я повернулася з Америки, де був місяць прайду. І це дуже круто, це надихає, кожен штат вбраний в різні кольори, він підтримує. Завершується місяць прайду - починається місяць афроамериканської культури. Мені хочеться, щоб ми це перейняли. Мені хочеться, щоб кожен місяць на державному рівні ми розказували про самих себе. Це було б дуже круто, якби в нас був місяць кримськотатарської культури, хай буде місяць «шароварщини». Нехай люди, які вільно можуть висловитися, так, своїм шляхом, про «сирожино пирожино», нехай вони роблять так. Але це буде місяць їхній. І ти сам собі обереш, чи хочеш ти це слухати. Але ми маємо плекати історію, що ми вільні, незалежні, демократичні, і в нас кожна людина має висловлюватися так, як вона хоче, - поділилася Джамала.
Іван Клименко: Зараз йде дуже велика спекуляція цим терміном
Саундпродюсер, співзасновник лейблу ENKO та тренер «Голосу країни» Іван Клименко зізнавався, що його лейбл іноді видавав шароварні релізи. У розмові з KP.UA Клименко зазначив, що шароварщина - поняття дуже суб’єктивне.
- У мене є своє суб’єктивне визначення. Шароварщина – це дуже поверхневе використання фольклору, поверхневе використання текстів з українською ідентичністю. Насправді від шароварщини до істинно фольклорних проявів всього декілька кроків. Це визначається тим, наскільки ти глибоко занурюєшся у роботу, наскільки глибоко копаєш, передаючи ці мотиви, тексти, образи. Дійсно, були релізи, які деякі наші артисти випускали трішки більш поверхневими. Це було на ранніх стадіях. Зараз у наших командах є люди, які дуже поглиблено вивчають фольклор, які є глибинними спеціалістами з фольклору, - пояснює Іван Клименко. - Але загалом зараз йде ще й дуже велика спекуляція цим терміном. Бо насправді люди не сильно то й розбираються. Як музичні ЗМІ це роздмухають, на той гачок вони і клюють. Тому дуже часто буває, коли, на мій погляд, зовсім не шароварні релізи називають шароварними, і - навпаки. Все це дуже суб’єктивно. З іншого боку, і в шароварщині є щось корисне, не всі можуть одразу осягнути глибинну ступінь українського етнокоду. Комусь спочатку треба поверхнево з ним ознайомитися, а потім уже заглиблено. Та навіть якщо це й поверхневе занурення, це все одно занурення в нашу культуру, а не в іншу.
За словами Клименка, особисто для нього трішки шароварним релізом є пісня «Нумо, козаки» Kalush Orchestra і KOZAK SIROMAHA.
- Хоча KOZAK SIROMAHA не є представником шароварщини, - продовжує саундпродюсер. - KOZAK SIROMAHA – дуже глибока людина, яка є козаком понад 15 років, людина, яка живе дуже аскетично, у якої смартфон з’явився в 40 з гаком років. Він – людина досить чітких принципів. І дуже багато пісень, які робить KOZAK SIROMAHA, - це дуже глибинна і крута творчість. Але саме ця пісня робилася дещо нашвидкуруч, не всі процеси вдалося проконтролювати, тому в ній є елементи шароварщини. Але, знову ж таки, я не вважаю, що це погано.
Аліна Паш: Ми всі можемо це змінювати
Аліна Паш вважає, що в музиці повинен бути баланс.
- Здається, це все справа смаку, балансу, цінностей, які ти вкладаєш в музику. Але шароварщина в нас була присутня. Ковбаса, майонез - ми то все любили. Є якийсь шмат української аудиторії, будемо дивитися правді у вічі, який любить таку музику. Тому що алкоголь, гуляння – і поїхали! Але на те і є митці, певно, які можуть все-таки регулювати. Не просто давати аудиторії те, що вона начебто хоче їсти. Ми всі можемо це змінювати. До прикладу, коли я робила свій проєкт, ставила собі за мету: не дай боже колись звучати як шароварщина, як радянське поняття «естрада». Мені не хотілося цього робити. Мені хотілося абсолютно нові вібрації принести до української музики. Дехто конкретно сумнівався, казав: «Фольклор - в смислі? Це ж бабки співають». Типу це щось неприкольне, знецінювали це. Всі вже знають, що Аліна Паш робить музику з фольклорними мотивами, впроваджує їх в різні стилі. Але все одно до вторгнення багато хто на мене дивився, реально закочував очі і думав, що це не дуже прикольно. Зараз ці люди змінили свою думку, почали, хоч і ламано, але розмовляти українською, - поділилася Паш в інтерв’ю YouTube-проєкту «Розмова».
Співачка каже, що шароварщини не уникнути, головне, щоб її не стало більше:
- Головне, щоб були ще люди, які можуть створювати баланс, щоб був якийсь інь-ян, якщо так можна сказати. Щоб люди могли обирати різне, щоб не пушили лише ці шароварні пісні, однотипну музику, а щоб все-таки була палітра, яку люди можуть обирати і розвиватися на цьому фоні.