Сьогоднішні новини по радіо, які я почула за сніданком, трохи здивували: диктор впевнено сказала, що соняшникова олія в Україні подешевшало. Але я тільки вчора була в супермаркеті і ніякого падіння цін не помітила.
Після сніданку зайшла на фінансовий сайт - і знову гучний заголовок: в Україні вперше за рік подешевшало соняшникова олія! Але більш уважне вивчення інформації прояснило причину того, чому це грандіозна подія пройшло для покупців практично непомітно: виявляється, за місяць ціни знизилися на 0,34%.
За даними Держстату, якщо в червні середня ціна соняшникової олії по країні становила 64,95 грн за літр, то в липні - 64,73 грн. І це після підвищення майже вдвічі, коли на українських прилавках воно вже продавалося дорожче, ніж в Європі!
Деякі порівнюють ситуацію, що склалася з регулярно відбуваються у нас в країні "гречаним психозом", коли ціни на гречку злітають вдвічі. Але насправді все набагато гірше.
Справа в тому, що на відміну від гречки, яку можна замінити на нашому столі іншим гарніром (різними крупами, картоплею, макаронами, овочевими гарнірами), заміни соняшниковій олії немає. Тому, скільки б воно не дорожчало, попит на нього не зменшується і навіть більш того - зростає! До речі, у цього "економічного неподобства" навіть назву є - ефект Гіффена.
Згідно ефекту Гіффена, попит на певну групу соціальних товарів зростає при збільшенні ціни. Зверніть увагу, що мова йде саме про соціальні товари, адже для всіх інших події розгортаються за іншим сценарієм: при підвищенні ціни споживання знижується. Наприклад, при подорожчанні вершкового масла люди переходять на маргарин, при подорожчанні м'яса - на птицю або рибу. З товарами Гіффена все не так: при підвищенні цін на той же соняшникову олію люди починають купувати його не менше, а навіть більше за рахунок економії на інших продуктах. Все просто: споживачі очікують подальшого зростання цін і запасаються взапас.
Всі товари Гіффена - малоцінні товари, які займають в споживчому бюджеті значне місце і для яких відсутня рівнозначний товар-замінник. У різних країнах вони відрізняються. Наприклад, в Китаї це рис, локшина, в РФ - чай, хліб, крупи, в Україні - соняшникова олія, цукор.
Цікаво, що той же соняшникову олію не входить в товари Гіффена, наприклад, для Європи - там є більш дешеве рапсову, пальмову, а також змішане масло, які продаються в супермаркетах в пляшках. Саме в цьому і полягає одна з основних причин відносної дешевизни соняшникової олії на європейських прилавках. Там у покупців є вибір, до того ж ціни на дешевші масла тягнуть вниз і інші цінники.
У нас же все з точністю до навпаки, і може спрацювати тільки верхній обмежувач. Навіть якщо виробники і продавці не змогли б зупинитися самі, ценадостігла б своєї стелі в той момент, коли цінники на соняшникову олію зрівнялися б з цінниками на оливкову. І, до речі, це вже практично відбулося: в деяких супермаркетах окремі марки оливкового масла вже можна було купити дешевше, ніж "Олейну".
Не зайвим буде нагадати і про те, що всі ці "гри на підвищення" відбуваються на тлі того, що світові ціни на соняшникову олію знижуються. На цій підставі буквально днями в Мінекономіки пообіцяли зниження цінників на 10%, хоча і це виглядало якоюсь дивною "Перемога" після підвищення на 80%.
Але 0,34% - це взагалі на рівні похибки!
Втім, якщо відставити убік емоції, вимальовується цікава тенденція.
Соняшникова олія подорожчала за рік на 80%, тепер знизилося на 0,34%. Це дозволяє як мінімум на місяць "забути" про надзвичайні цінниках і говорити про "зниження цін".
Перед цим тарифи на електроенергію підняли майже вдвічі, потім знизили на 24 коп. І знову-таки, можна піаритися на зниженні тарифів аж до чергового підвищення.
Схоже, в Україні вивели нову формулу "покращення"!
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ
Без грошей і надії: чому дві третини українців вважають себе бідними