Володимир Фесенко: Онлайн-вибори, та ще й під час війни – це авантюра

Розробка закону про вибори під час війни триватиме дуже довго.

depositphotos.com/uatv.ua

Оскільки тема проведення виборів в Україні включена в мирний план і міжнародні партнери вважають, що голосування слід провести "якнайшвидше" після його підписання, то в парламенті триває бурхлива діяльність щодо обговорення закону про проведення виборів під час воєнного стану. Чому це відбувається саме зараз, з якими складнощами доведеться зіткнутися і чи варто взагалі чекати президентських виборів, журналіст Коротко про дізнавався у голови Центру прикладних політичних досліджень «Пента» Володимира Фесенка.

Вибори заради Трампа

- Скільки часу розроблятиметься цей документ і коли його доведуть до завершальної стадії?

- Думаю, що лише робоча група з розробки цього закону буде створена не раніше середини січня. І вона сформулює цілу низку критичних зауважень щодо можливості виборів під час війни, зокрема і про вибори онлайн. Так що це процес тривалий і який необов'язково принесе конкретний результат.

- Як ви вважаєте, цей документ розробляється справді для справи чи тільки  для того, щоб заспокоїти Трампа, що ми щось робимо?

- Ну, поки що виглядає справді так, щоб показати Трампу, що ми не боїмося виборів і навіть готові підготувати відповідні законодавчі пропозиції щодо виборів. Тобто це поки що демонстративні дії.

- А ось чи хоче проведення виборів сам Зеленський?

- Скажемо так: в його оточенні є люди, які доносять йому таку думку, якщо провести вибори під час війни, то це єдиний шанс для нього перемогти. Тому що після війни шансів на його перемогу буде вже не так багато, якщо вони взагалі будуть. Це дещо конспірологічна версія, але я не виключаю, що такі ідеї у найближчому оточенні президента можуть розглядатися.

Американці хочуть виборів в Україні, тоді хай платять за них

- Чому цей документ розробляється лише у Раді і навіть без участі Центрвиборчкому?

- Ні, ЦВК у цьому буде задіяна. До складу робочої групи мають увійти по дві особи від кожної фракції плюс представники низки громадських організацій, які пов'язані з виборами, та представник Центрвиборчкому - це точно.

- А ось що буде із фінансуванням виборів, де взяти гроші? З тих траншів, що йдуть на війну?

- Якщо буде ухвалене рішення про проведення таких виборів, тоді гроші на них дадуть наші закордонні партнери, зокрема й американці. Як то кажуть, ініціатива карається: ви хотіли у нас вибори, тоді давайте платіть за ці вибори. Я не впевнений, що американці за них заплатять, а європейці, звичайно, можуть.

У крайньому разі, звісно, ​​можна буде знайти гроші і в українському бюджеті за рахунок урізання інших бюджетних статей. Для цього потрібно щонайменше 6 мільярдів гривень, а якщо одночасно будуть ще й інші вибори, то це не менше 10 мільярдів.

Не можна допускати голосування в Росії та на окупованих територіях

- Які пункти потрібно включити до цього закону, щоб убезпечити себе від звинувачень, що ці вибори є нелегітимними?

– Насправді таких проблемних пунктів дуже багато. Починаючи з проведення виборів онлайн, головною проблемою яких є неможливість забезпечення участі у виборах різних груп населення. Наприклад, пенсіонерів, які просто не вміють користуватися послугами тієї самої «Дії». А це вже обмеження виборчих прав.

Наступна проблема: як забезпечити голосування нашим військовослужбовцям на лінії фронту? І тут простого рішення нема.

Або як забезпечити нормальну роботу виборчих комісій під час проведення голосування, підрахунку голосів в умовах повітряних тривог, як забезпечити збереження виборчої документації, підбиття підсумків тощо. Тобто насправді є дуже багато організаційних та технічних проблем.

Окрема історія – це голосування за кордоном. Там потрібна ретельніша підготовка, включаючи підписання міжнародних правових угод з країнами перебування наших біженців. Тому що потрібно створювати виборчі комісії не лише у дипломатичних установах, а й у європейських установах. Все це потрібно узгоджувати із країною перебування.

- А що буде з голосуванням українців у Росії та на окупованих територіях?

- Цього в жодному разі допускати не можна! Бо тоді буде тотальна фальсифікація з боку росіян. І це стане способом впливу на виборчий процес усередині України. Тоді можна постійно висувати претензії, що вибори у нас пройшли не так і нова українська влада - нелегітимна. Тому в жодному разі не можна йти тут на поступки, а тим більше робити цю тему одним із питань мирної угоди.

Нормальні вибори під час війни провести неможливо

- Чому саме зараз порушилася тема онлайн-голосувань? Раніше її відкидали і в ЦВК, і в уряді, говорили, що вона не на часі.

- Через того ж Трампа. Він порушив тему виборів, і Зеленський вирішив, що треба відповісти не просто на словах, а конкретними діями. Насправді онлайн-вибори та ще й під час війни – це авантюра. Ми надто далеко зайшли з цією ідеєю. Треба було обмежитись лише політичними заявами, а зараз ця тема вже стала предметом навіть внутрішньополітичних дискусій. Плюс її зачепив і Путін. А ось це вже небезпечно, тож цю тему треба згортати.

- Якщо все-таки буде онлайн-голосування, то як це може вплинути на список кандидатів?

- Ну, звісно, ​​це внесе певні складнощі. З президентськими виборами буде мінімум проблем, бо буде представлено обмежену кількість кандидатів. Але все одно проблема тут виникне, бо обмежена можливість участі у виборах, наприклад, діючих військових. Той же потенційний кандидат Білецький (Андрій Білецький, командир 3-го корпусу ЗСУ, екскомандир «Азова». - Ред.), наприклад. Тобто не можна провести нормальні вибори під час війни. Для більшості експертів та політиків це абсолютно зрозуміла річ.

Парламентські вибори важливіші за президентські

- Може виникнути й таке питання: чому одразу не провести всі вибори: президента, парламенту та місцеві?

- Після завершення війни це питання, швидше за все, постане. Але зараз це заборонено Виборчим кодексом та Конституцією. Не можна одночасно проводити президентські і парламентські вибори. А конституційні зміни – це теж не швидкий процес.

Друга причина: експертні організації. Центрвиборчком вважає, що це створить великі проблеми в організації виборів та спотворить підготовку до виборчого процесу. І створить великі деформації для забезпечення демократичних стандартів.

- Питання про парламентські вибори - це не дрібниця, тому що багато хто в країні вважає, що нинішній парламент повністю нежиттєздатний. Чи це так?

- Безперечно, парламентські вибори навіть більше потрібні, ніж президентські. Але через Трампа, який натякав на нелегітимність Зеленського, саме президентські вибори вийшли на перший план. Але, насправді, значення парламентських виборів, можливо, навіть ще важливіше за президентські. Тому що в нас зараз справді є проблеми з парламентом, з ухваленням потрібних законів. І ми можемо втратити й парламентську більшість. Це цілком реально. Адже вже частина депутатів хоче відмовитись від мандата. Тож нам справді потрібен оновлений парламент. І з погляду законодавчої роботи, і з погляду довіри.