“ФронтМед”: як солодощі перетворилися на соціальне підприємство для переселенців та ветеранів

Історія бізнесу, який навіть у кризові моменти намагається забезпечити людей роботою.

надано Сергієм Груздо

Крафтове підприємство ”ФронтМед” у Шепетівці Хмельницької області розпочиналося як спроба допомогти ветеранам АТО знайти себе у мирному житті, а з початком повномасштабного вторгнення РФ дає роботу тим, хто втратив свій дім – переселенцям та родинам військових.

Про те, яку продукцію виготовляє "ФронтМед", як проєкт пережив “депресивний період”, знайшов нову команду та завоював ринок, Коротко про розповів його керівник Сергій Груздо.

"Залучали до роботи переселенців, яким допомагали як волонтери"

- Сергію, з чого все почалося?
- "ФронтМед" розпочався з 2017 року. Це був такий симбіоз активних хлопців, які поверталися з АТО, та небайдужих волонтерських організацій. Його засновниками стали двоє друзів – Максим і Вадим, які й запустили ініціативу зробити соціальний бізнес на меду з нуля. Ідея полягала в тому, щоб залучити військових до бізнесу та допомогти їм реалізуватися у мирному житті. Спочатку це було соціальне підприємництво, завдання було - підтримати людей, які поверталися до цивільного життя.

Згодом сформувався кооператив. Хлопці проходили курси, навчання з апітерапії – це лікування бджолами, спеціальні процедури. Їм допомагали місцеві бізнеси, залучалися кошти. Кооператив давав ветеранам можливість заробляти та підтримувати один одного.

А за два роки вирішили спробувати перевести кооператив на комерційні рейки. І з 2019 року "ФронтМед" почав працювати як ФОП - і це був великий ветеранський бізнес.

На початку повномасштабної війни настав відверто депресивний період. Тоді здавалося: все, кінець. Багато людей із команди 2019 року виїхало, хтось із хлопців знову вирушив на фронт, а до Шепетівки почали переїжджати переселенці.

Та й ми з дружиною після початку повномасштабної війни переїхали з Київської області до мене на батьківщину, у Шепетівку. Працювали у гуманітарному хабі, допомагали переселенцям, видавали речі, продукти харчування. Потім нам запропонували взяти участь у відновленні бізнесу після того, як стара команда розійшлася.

- 2022-й був важкий. Коли у 2022 році почалися відключення світла, ви отримали грант на сонячні панелі та інвертор. Так що з електрикою було простіше?

- Так, невдовзі ми змогли повністю переформатувати нашу діяльність, почали займатись тим, чим займаємось сьогодні. Але, по суті, це вже нове підприємство: до справи підключилася нова команда.

Зараз це класичний e-commerce (продаж та купівля товарів і послуг через інтернет. - Ред.). Ми продаємо багато продукції через сайт, представлені на всіх великих українських маркетплейсах, розвиваємо соцмережі. Паралельно у нас є B2B-напрямок (Business-to-Business. - Ред.) – продаємо продукцію в магазини, кав'ярні та супермаркети. Це поки що більше пілотний варіант, але він відпрацьовується. Вже переросли довоєнні обсяги, хоч після війни починали повністю новою командою.

- Ви, коли шукали співробітників, одразу орієнтувалися на тих, хто переїхав через війну?

- Якоїсь миті виникла ситуація: є підприємство, якому потрібні люди, і є люди, які до нас приходять, і ми їм допомагаємо. Тому нам було легко залучити їх до роботи. Ми одразу пропонували працевлаштування, і таким чином сформували першу команду. Зараз виступаємо як CEO та як співвласники цього бізнесу.

Щодо працевлаштування, пріоритет у нас – або ветерани, або переселенці. Також у нас на виробництві працюють люди з інвалідністю. Паралельно ми проводимо різноманітні акції, до яких залучаємо людей із особливими потребами. Сьогодні у нас офіційно працює 12 людей. 10 із них - переселенці та члени сімей військових.

- Як зараз почуваються ваші співробітники-переселенці? Вони вже інтегрувалися на новому місці?

– Раніше бувало таке, що на виробництві щось гучно впало – у людини одразу виникала реакція страху. Нині вже цього немає. Хтось отримав житло, хтось його облаштував. Загалом люди почуваються спокійніше, освоюються та ведуть, наскільки це можливо, нормальний спосіб життя. Приємно усвідомлювати, що ми теж внесли свій внесок.

Також у нас є акції на підтримку Збройних сил - ми передаємо через волонтерів так звану "підвішену" продукцію, яку можна купити у нас на сайті. Нещодавно передавали нашу продукцію хлопцям, які перебувають у шпиталі на відновленні. Буває, що до нас звертаються благодійні фонди та кажуть, що потрібна допомога – ми відгукуємось. Також намагаємося передавати наші продукти до освітніх закладів, до шкіл.

Подарункові набори – це перспективна ніша

- Давайте поговоримо докладніше про вашу продукцію - що ви робите з меду?

- Спочатку це був великий сегмент класичної медової продукції: медові десерти, пасти, крем-мед - все, що пов'язано з горіхами у меду, сухофруктами, насінням тощо.

Зараз ми трохи переформатували подачу та рухаємось у бік створення подарункових наборів. Це можуть бути маленькі коробочки вартістю близько 200 гривень, а можуть бути великі персоналізовані великі упаковки з дерева вартістю 7-8 тисяч гривень. Також ми робимо кастомізовані вироби на замовлення.

Загалом вся продукція, яка входить до наших наборів, переважно власного виробництва, іноді є окремі елементи від інших крафтових виробників.

Подарунки та подарункові набори - взагалі перспективна ніша. А від "просто меду" відходимо, тому що його дуже багато на ринку. Намагаємось надати продукту привабливу форму, зробити його цікавим.

- Крем-мед? Звучить цікаво, що це таке?

– Це мед, приготований особливим способом: його кристалізують до певної текстури, а потім додають різні натуральні інгредієнти – ягоди, шоколад власного виробництва, насіння, горіхи.

Крім того, ми самі робимо пастилу – без цукру і навіть без меду, максимально натуральну. Це одночасно спортивний та дитячий сегмент, продукт, який можна спокійно давати дітям навіть як прикорм, і вживати його регулярно, не побоюючись за фігуру.

Є й класична медова продукція – сам мед. Також ми виготовляємо сушені фрукти, свічки з натурального воску. Є у нас і енергетичні суміші – на кшталт горіхової пасти, але зі своєю рецептурою та архітектурою продукту, під іншою назвою. Це основна лінійка. Є й невеликі допоміжні продукти, які ми зараз тестуємо.

Акцент на здорове харчування

- А де берете мед?

- Залежно від сорту меду купуємо його у різних регіонах – там, де найкраща якість і, звичайно, де це максимально вигідно.

Наприклад, акацієвий мед переважно беремо на Черкащині, бо там великі масиви акації. Це дуже специфічний мед: його потрібно зібрати у правильному місці та строго в потрібний період цвітіння. Якщо згаяти момент або зібрати раніше, може потрапити інший мед, і тоді сорт вже буде змішаним. Справжній мед акацієвий залишається прозорим, довго не кристалізується і може зберігатися роками при правильному зборі.

Гречаний мед беремо у партнера з Тернопільської області: він спеціалізується на гречці. А найпоширеніше різнотрав'я беремо тут, у Шепетівському районі. Якщо у Шепетівці немає потрібного нам варіанта меду, то насамперед орієнтуємось на якість, а не на географію.

– Хто ваші покупці? Вони лише з України чи є з-за кордону?

– Зараз із закордонними ринками складно: у кожній країні є квоти на мед. У 2023 році ми відправляли багато продукції в різні країни завдяки маркетплейс Made with Brave. Але сьогодні крафтовим виробникам налагодити експорт медової продукції за кордон дуже складно. Є великі постачальники меду, які працюють із квотами, постачають його тоннами – там можна домовитися. А для невеликих виробників це завжди ризик – проїде продукція через кордон чи ні. Тому зараз ми цей напрямок не розвиваємо.

А от по Україні дуже широка географія, практично у всі населені пункти країни – приблизно 99% замовлень надсилаємо через Нову пошту чи Укрпошту.

- Що вам найбільше подобається з вашої продукції? Що ви самі вживаєте?

– Наша родина взагалі дотримується здорового харчування. Дитина у нас постійно їсть пастилу – це must-have. Я люблю мед, особливо мед з фундуком та журавлиною – це мій улюблений десерт. Дружина Олена любить енергетичні суміші - кунжут, різне насіння, їй ближчий цей сегмент. Фрипси їмо регулярно.

Так вийшло, що наш бізнес органічно вписався у наші життєві принципи – здорове харчування, відсутність шкідливих звичок, тому нам справді близько і цікаво те, чим ми займаємось.

- А плануєте щось нове у новому році – нові рецепти, продукти?

– Обов'язково, у нас щороку з'являються новинки. Ми постійно вивчаємо ринок, і не лише український. Вважаю, що саме завдяки правильно збудованій маркетинговій стратегії ми виживаємо.

Ті набори, які продавалися до нас, вже себе вичерпали, тому ми все переробили. Зараз у нас немає жодного продукту з минулих часів. Щороку створюємо щось нове, тестуємо продукти та напрямки. Тільки завдяки постійному руху можна конкурувати, утримуватись і навіть зростати в такі часи.